Beskjeden mottas med stor glede i Høyre.

- Ap støtter med andre ord Høyre. En gledens dag og et veldig viktig signal om at E6 må bygges ut, sier kommunalråd og gruppeleder for Høyre i Trondheim, Yngve Brox.

Saken skal behandles i bygningsrådet i Trondheim tirsdag, men kommer ikke opp i bystyret før i slutten av oktober. Når Ap, Høyre, Venstre og Senterpartiet nå sier de vil støtte Nye veiers planer om en utvidelse av E6 Øst, er det flertall i bygningsrådet.

Reppekrysset – Væretunnelen

E6 skal forsterkes fra Ranheim til Værnes, og bygningsrådet skal behandle reguleringsplanen for strekningen Reppekrysset – Væretunnelen, som ligger i Trondheim kommune.

Tidligere har Malvik kommune og Stjørdal kommune sluttet seg til å utvide E6 Øst. I Trondheim har rådmannen og flere partier gitt uttrykk for at en utvidelse av E6 Øst kan komme i konflikt med bymiljøavtalen. Den kan ryke hvis personbiltrafikken øker, og da kan Trondheim miste nærmere fire milliarder kroner i statlig støtte.

Transportveksten i Trondheim de nærmeste årene skal ifølge bymiljøavtalen skje med kollektivtrafikk, sykkel eller til fots.

Et viktig vedtak

- Tirsdag vil det bli fattet et epokegjørende vedtak i bygningsrådet. Det blir slutt på køkjøring på E6 Øst. Ikke sjelden må trafikken gå ned på gamle E6, som er skolevei, og det oppstår lett trafikkfarlige situasjoner. Med fire felt og separate tunnelløp får vi en mye sikrere vei, sier Brox.

Kommunalråd Geir Waage (Ap) sier partiet har aldri gjort annet enn å støtte planene til Statens vegvesen og senere Nye veier om å bygge ut E6 Øst til en trafikksikker vei. Han sier det er Høyre og Fremskrittspartiet som har gjort saken til et politisk spill.

Waage understreker at utbygging av E6 Øst ikke må føre til kutt i andre veiprosjekter. En mulig økning i biltrafikken inn til Trondheim må ikke ramme bymiljøavtalen.

Ikke flere bommer

- Vi er tydelig overfor samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på at avtalen Trondheim kommune har inngått med staten i forbindelse med miljøpakke tre, ikke skal være skadelidende. Leder i transportkomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (H), foreslår at Trondheim kan stanse veksten i biltrafikken i Trondheim med flere bommer. Det blir ikke aktuelt.

Waage er også tindrende klar på at E6 Øst ikke skal gå ut over utbyggingen av E6 Sør, satsingen på kollektivtrafikken og byggingen av ny Sluppen bru. Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) ber i et brev til samferdselsministeren om en avklaring på disse spørsmålene.

- I og med at det endelige vedtaket om E6 Øst ikke skal skje i bystyret før i slutten av oktober, har statsråden rikelig med tid til å komme med en nødvendig avklaring rundt alle disse spørsmålene, sier kommunalråd Waage.

Ja eller nei

Rådmannen legger frem to alternative forslag til innstilling til bygningsrådet tirsdag. I det ene alternativet vedtar politikerne reguleringsplanen, mens det andre alternativet forkaster planene.

Når rådmannen i det ene alternative avviser planen, er det nettopp med bakgrunn i Statens vegvesen som på den ene siden har anført et behov for trafikksikkerhetstiltak på veistrekningen og i tunnelene, samtidig som en ny overordnet areal- og transportpolitikk skal motvirke at personbiltrafikken øker.

Prognosene til Statens vegvesen for trafikkvekst er i konflikt med nullvekstmålet og forpliktelsene i bymiljøavtalen. Prognosene bygger på en historisk utvikling, mens data fra bomstasjonen på Ranheim viser at trafikkveksten har stagnert de siste årene.

EUs tunneldirektiv

Rådmannen viser til EUs direktiv om minimum sikkerhetskrav til tunneler. Der fremgår det at dersom eksisterende tunneler har en årsdøgnstrafikk (ÅDT) som overstiger 20 000 kjøretøy, skal det være to tunnelløp. Ved utgangen av 2012 var ÅDT for Væretunnelen 18 000, Stavsjøfjelltunnelen 17 200 og Helltunnelen 15 000. Prognosene viser at trafikkmengdene vil stige på hele strekningen.

I Trondheim kommunes høringsuttalelse i forbindelse med Nasjonal Transportplan for 2018 – 2029 forutsettes det at alle samferdselstiltak i byområdet skal bidra til at Trondheim kan oppnå nullvekstmålet i tråd med bymiljøavtalen. Kommunen mener det må satses på jernbane nord for Trondheim.