- I dag er det parkeringsplasser mellom bebyggelsen og Ravnkloløpet som skal fjernes. I stedet etablerer vi en promenade med trær og vegetasjon, sier prosjektingeniør Anita Veie i Trondheim Havn.

Anleggsperioden startet onsdag 13. september og vil vare i om lag to måneder. I dette tidsrommet blir veien mellom Hurtigbåtterminalen og Ravnkloløpet (tunnelen ved Sjøbadet) stengt for biltrafikk.

- Når den åpner igjen, vil den gjelde for de som skal til bygningene på Brattørkaia, og ikke for gjennomgangstrafikk.

Brattørkaia er en del av Trondheims byplansatsning. Det verdenskjente arkitektkontoret Snøhetta står bak forprosjektet.

BLA DEG GJENNOM BILDEGALLERIET OG FÅ EN SMAKEBIT PÅ HVORDAN DET VIL BLI SEENDE UT

Ikke til hinder for syklister

Strandpromenaden på Brattøra åpnet sommeren 2012, og Svingbrua på Skansen sto ferdig i oktober 2014.

Promenaden er pyntet med rundt 3500 hardføre planter og trær som er spesielt egnet til å vokse nær sjøen, skrev Miljøpakken da Brattøra-delen av promenaden ble åpnet.

Byggingen skal ifølge Veie ikke være til hinder for de mange syklistene og fotgjengerne som til daglig benytter seg av promenaden.

- Veien langs Brattørkaia blir stengt i anleggsperioden, og selve byggeområdet blir sperret av, men gang- og sykkeltrafikk skal kunne passere.

De 60 parkeringsplassene ut mot Sjøbadet har hittil blitt brukt av personer som jobber på Brattørkaia.

- De har hatt kortsiktige avtaler med oss, og det blir laget nye ordninger for dem, sier Veie.

Det aktuelle prosjektområdet utgjør om lag 3000 kvadratmeter.

LES MER: - Trondheims mest spennende områder er der hvor byutviklerne har gjort minst

Utsiktspunkt og sittetrinn

- Fyllingen ned mot sjøen, som fungerer som en bølgebryter for hurtigbåten, er et havneanlegg. Derfor tar vi kostnaden. Ved Hurtigbåtterminalen er det fra før bygd ei tretrapp og ei sjøtrapp i tre. Vi vil videreføre dette helt frem til Ravnkloløpet, sier hun.

Da trekai og sjøtrapp ble bygd i 2015 var det 40 parkeringsplasser som ble omdisponert.

Det skal lages tre utsiktspunkt langs promenaden, og planen er å lage sittetrinn av betongplater som går gjennom promenaden og fyllingen ned mot sjøen. Prosjektet koster i underkant av to millioner kroner.

- Det skal plantes trær, gress og sibirvalmue, men det skjer til våren. I første omgang er det byggingen som vil vare i rundt to måneder, avhengig av vær og vind, sier Veie.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.