Snart starter et stort restaureringsarbeid i den brannskadde bygningen.

Direktør Ivar Roger Hansen ved Ringve Musikkmuseum gjør opp følgende status:

Vestenden av bygningen må bygges opp på nytt. Her er det omfattende brann- og vannskader både i første og andre etasje. De andre rommene i bygningen har vann- og røykskader som må repareres.

Mange instrumenter, møbler og annet inventar ble båret ut under selve brannen. Senere er resten flyttet ut. Mange gjenstander ble sot- og fuktskadd, men mesteparten kan restaureres.

Ser framover

Hovedbygningens staselige interiører er fra andre halvpart av 1800-tallet. I de tomme salene lukter det fortsatt røyk. Ivar Roger Hansen medgir at den dramatiske brannen 3. august fortsatt sitter i kroppen. Han priser seg lykkelig over at ingen kom til skade.

- Det var en forferdelig dag for alle som arbeider her, og en katastrofe for museet. Vi er påført et driftsavbrudd i museets viktigste bygg i to år. Samtidig ser vi i ettertid at brannen kunne ha fått enda verre konsekvenser. Brannvesenet sier det bare var minutter unna full overtenning fordi eksplosiv gass hadde samlet seg i hele loftsetasjen. Vanntåkeanlegget vårt bidro til å bremse utviklingen, sier Hansen.

Han roser brann- og redningstjenesten.

- Mens det brant for fullt, hentet mannskaper ut instrumenter, malerier og andre gjenstander etter anvisninger fra oss. Dette var avgjørende for at vi berget så mye, sier Hansen.

Gjenåpning i 2017

Gjenoppbyggingen av vestdelen og repareringen av røyk- og vannskadene rundt i bygget blir en kostbar historie. Bygningen er forsikret i selskapet If, mens instrumenter og inventar er forsikret i det nederlandske selskapet Hienfeld. Hansen anslår det samlede skadeomfanget til 12–15 millioner kroner.

- Vi kommer inn under reglene om offentlig anskaffelse, derfor sendes restaureringsarbeidene ut på anbud i disse dager, sier Hansen.

Direktøren håper på gjenåpning av hovedbygningen i juni 2017.

Første etappe

Alt av gjenstander fra bygningen lagres midlertidig på Dora. I en diger hall med styrt temperatur og luftfuktighet lagres pianoer, flygler, fioliner, orgler og andre instrumenter fra 1700- og 1800-tallet. Hit er også maleriene, møblene og det andre inventaret flyttet.

Foreløpig er bare første etappe av restaureringen unnagjort, forteller materialkonservator Vera de Bruyn-Ouboter ved museet på Ringve.

- Alt var veldig skittent da det ble flyttet hit. Det første som måtte gjøres med gjenstandene var å fjerne sot, rense og tørke. Nederlandske konservatorer leid inn via forsikringsselskapet gjorde mye av den innledende jobben, sier hun.

Trenger hjelp

De omkring 750 gjenstandene i lageret har skader av varierende grad. For omkring 15 prosent er det behov for en mer eller mindre tidkrevende konservering. Tre av vel ett hundre instrumenter fra hovedbygningen ble totalskadd. Dette gjelder et flygel, et taffelpiano og et vanlig piano som sto i vestenden av bygningen.

- Vi stabiliserer og renser de skadde gjenstandene slik at de ikke skal skades videre av for eksempel mugg. Det er ikke sikkert alt bør tilbakeføres nøyaktig til den tilstanden det var i før brannen. I et museum skal gjenstandene bære med seg noe av historien. Originalmateriale har høy verdi selv om det har flekker eller ser litt medtatt ut, sier de Bruyn-Ouboter.

Nye opplysninger om bygningen

I samarbeid med fylkesantikvaren og byantikvaren skal museet velge hvordan restaureringen skal gjennomføres.

- Under demontering av inventar har vi avdekket nye opplysninger om bygningens historie. Det er blant annet brukt tapeter og farger vi ikke har vært klar over. Vi må derfor ta stilling til hvor på interiørets tidsakse vi skal legge oss. Heldigvis berget vi en del gammelt listverk, ornamentikk og brystningspanel. Dette skal brukes som mal for kopier, sier Hansen.

Eldre instrument: Konservator Vera de Bruin-Ouboter betrakter et taffelpiano som sto i hagestuen. Instrumentet er fra andre halvdel av 1700-tallet. Foto: jens petter søraa
Sjekker alder: Antikvar Hauke Haupts hos fylkesantikvaren tar en boreprøve fra tømmerveggen i hjørnestua, også kalt Chopin-rommet. Museumsdirektør Ivar Roger Hansen og konservator Anne Mette Gottschall følger med. Foreløpige analyser viser at tømmeret trolig er betydelig eldre enn man tidligere har gått ut fra.
Stille og tomt: Direktør Ivar Roger Hansen ser fram til at instrumenter og inventar igjen er på plass. Foto: jens petter søraa
Dødsmaske: Chopins dødsmaske ble berget ut av den brennende hjørnestuen, også kalt Chopin-rommet. Sotfarget vann laget en tynn stripe på masken. Foto: jens petter søraa