Tall fra Statens vegvesen viser at det var 33 ulykker med personskade i Innherredsveien fra Bakke bru til Leangenbanen i tidsrommet 1. juli 2011 til 1. juli 2014. I løpet av disse tre årene var det fire personer som ble alvorlig skadd og 29 personer som fikk lettere skader som følge av ulykker på denne strekningen.

Avdelingsdirektør Eva Solvi ved vegavdelingen i Statens vegvesen står i rundkjøringen i Innherredsveien. Det er store forskjeller i antall ulykker før og etter at Strindheimtunnelen åpnet.

70 prosent nedgang

24. juni 2014 åpnet Strindheimtunnelen med brask og bram. Statsminister Erna Solberg holdt tale, Lilleby-elever sang «Grevling i taket» og en kortesje med veteranbiler fikk æren av å kjøre gjennom det som ble beskrevet som Norges mest avanserte tunnel. I de tre årene etter at tunnelen ble åpnet, ble det registrert kun ti ulykker med personskade i Innherredsveien. Det betyr at antallet ulykker er redusert med 70 prosent i Innherredsveien.

- Det er svært gledelig med færre trafikkulykker. Dette bidrar til bedre trygghet for folk og større trivsel. Det var også ett av målene med prosjektet, å bedre trafikksikkerheten, understreker avdelingsdirektør Eva Solvi ved vegavdelingen i Statens vegvesen.

- At reduksjonen i ulykkestallene skulle bli så store er noe overraskende, innrømmer hun.

Åpning av Strindheimtunnelen var en stor begivenhet i juni 2014. Harald Inge Johnsen, byggeleder for Strindheimtunnelen, var til stede sammen med blant annet statsminister Erna Solberg, samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen og fylkesordfører Tore O. Sandvik.

HUSKER DU DENNE: Oter-observasjon stengte Strindheimtunnelen

Fornøyde bilister

Senioringeniør i Statens vegvesen, Helge Stabursvik, har sett nærmere på tallene og mener at svært mye henger sammen med trafikkmengdene. I Innherredsveien i 2013 var det 15 300 kjøretøy per døgn ved Bakke kirke. I 2016, etter at Strindheimtunnelen åpnet, var det 11 400 kjøretøy per døgn på samme sted. På et annet målepunkt ved Fjæregata i Innherredsveien var tallene henholdsvis 17 200 kjøretøy per døgn i 2013, og 9500 i 2016.

- Ulykkene er redusert i takt med at trafikkmengdene er redusert. Samtidig er mye trafikk overført til Strindheimtunnelen som er bygget etter gjeldende veinormaler og strenge sikkerhetskrav. Vi har ikke foretatt noen dyp analyse av eventuelle endringer i ulykkessituasjonen i andre deler av veinettet. Men det er ingen tydelige tegn på at det er flere ulykker på andre strekninger, sier han.

LES MER: Strindheimtunnelen har noe ingen andre tunneler i Norge har

LES OGSÅ: Stenger Olav Tryggvasons gate for biltrafikk fra 2018

Det er ikke registrert ulykker inne i Strindheimtunnelen, men det er registrert to ulykker med lettere personskade i rundkjøringa i den vestre enden av tunnelen, og én ulykke med lettere personskade i den vestre tunnelåpningen.

Avdelingsdirektør Solvi sitter med et inntrykk av at innbyggerne er veldig fornøyde med Strindheimtunnelen.

- Kjøretiden fra øst inn til sentrum og forbi sentrum er redusert og det er færre køer og forsinkelser. Tunnelene oppleves som lys og behagelig å ferdes i. I starten hadde vi noen problemer med at enkelte prøvde seg med fartsrekorder gjennom tunnelen, men det klarte politiet å sette en stopper for med hyppige kontroller. Vi hadde også noen tilfeller hvor folk trodde de kjørte i feil kjøreretning og prøvde å snu i tunnelene, men det er fjernet med tydeligere oppmerking, sier hun.

- Tryggere bydel

Styreleder Jan Olav Straume i Lademoen er en av dem som jubler over å høre at ulykkesstatistikken har gått drastisk ned i nabolaget.

- Det er veldig gledelig å høre. Trafikken har i stor grad forsvunnet, og disse tallene viser at prosjektet har lyktes. Tidligere var det mye råkjøring i Innherredsveien, spesielt mellom rundkjøringen på Solsiden og opp til Rosendal. Det er ikke et problem i dag, sier han. Straume husker ikke en eneste alvorlig ulykke på denne strekningen etter at tunnelen kom på plass.

LES MER: Færre handler på Solsiden etter at Innherredsveien ble stengt

Med miljøgate i Innherredsveien har beboerne fått en triveligere og tryggere bydel, mener Straume.

- Det er helt opplagt at Strindheimtunnelen var et godt tiltak, men nå håper vi at det endrede kjøremønsteret ikke ødelegger for næringsvirksomheten. Vi er livredde for at gamle butikklokaler i Innherredsveien skal bli gjort om til hybler eller leiligheter. Nå trenger vi mer varehandel i området, understreker han.

Avdelingsdirektør Eva Solvi ved vegavdelingen i Statens vegvesen forteller at noe av målsettingen med Strindheimtunnelen var å få ned antallet ulykker i Innherredsveien.

LES MER: Trolig grønt lys for permanent miljøgate i Innherredsveien

- Enklere trafikkbilde

Politioverbetjent Håvard Tømmervold ved trafikkavdelingen i Trøndelag politidistrikt fastslår at dess mer trafikk man får på høykvalitetsvei som Strindheimtunnelen, dess færre alvorlige ulykker blir det.

- Trafikksikkerheten for Trondheim som helhet vil ikke nødvendigvis bli bedre dersom ulykkene forflytter seg, sier han.

Tømmervold husker selv noen stygge ulykker i Innherredsveien ved Bassengbakken og Buran før tunnelen kom.

- Det forandrer rammene at trafikken reduseres, men vi jobber hele tiden med å få ned antallet ulykker ved hjelp av andre virkemidler også, sier han.

LES OGSÅ: Økt trafikk på Møllenberg etter miljøgateprosjekt

Hos Statens vegvesen er man fornøyd med at det har blitt mer oversiktlig i Innherredsveien.

- Utgangspunktet i Innherredsveien var at trafikken var sammensatt med biler, busser, gående og syklende og det var mange konfliktpunkter. Nå er trafikkbildet enklere, og det har igjen redusert disse konfliktene betydelig. Skal vi se samme effekter andre steder, med så store endringer i ulykkestallene, må nok utgangspunktet være at situasjonen i forkant har lignende utfordringer, understreker Solvi.

LES MER: Lars Erik og samboeren Ine fikk sjokk i Strindheimtunnelen

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.