Mens andre skoler sier nei, sier Ranheim skole ja når foreldre vil at barna skal trille til skolen på egen hånd.

– Dette har vært ubetinget positivt. Det er mange flere som sykler til skolen nå, og dermed har vi klart å få ned biltrafikken. Vi har heller ikke hatt noen ulykker etter at vi åpnet opp for mer sykling, sier Gunnar Krabseth, fag-leder ved Ranheim skole.

Populært

Klokka har så vidt tippet over åtte, det er en liten halvtime til skolen begynner, og til Ranheim kommer de trillende fra alle kanter. Oliver Flo Mørkved er en av årets førsteklassinger, han bruker sparkesykkel.

– Ellers hadde jeg blitt kjørt, sier Oliver, som er i følge med mamma Nina Mørkved.

– Storebroren går i 4. klasse, og har nettopp begynt å sykle til skolen. Han er bare ni år, men jeg tenker at det er greit. Det er grei vei til skolen, og det er veldig populært å sykle, sier Nina.

Det er ett år siden Ranheim skole senket aldersgrensen for syklende. Nå kan fjerdeklassingene sykle alene til skolen, etter at de har tatt sykkel-lappen på sykkelbanen på Eberg. Ved andre skoler er gjerne femte klasse satt som aldersgrense for sykling.

– Jeg vil anslå at 60-70 av de 98 elevene i 4. trinn sykler, sier Krabseth.

For å trygge elevene, arrangerer de sykkeldag hvor elevene sykler en trafikkløype i nærområdet. Dette for at elevene skal lære seg å trafikkere de mest krevende partiene.

– Det er brede fortau og veldig godt tilrettelagt for sykkel her, påpeker han.

Glad i å sykle

Rektor Maj-Britt Kartum er som vanlig på plass i skolegården for å si hei til elevene når de kommer på skolen. Hun mener det er mange gode argumenter for å la flere elever sykle:

– Vi får redusert biltrafikken. Her er det 670 elever, og da er det viktig at færre kommer til skolen i bil. Så er det et folkehelseperspektiv i dette. Elevene holder seg i form, og de blir glad i å sykle. Hvis en ikke sykler som barn, begynner en ikke å sykle i voksen alder, sier Kartum.

Teller elevene

Denne dagen er Miljøpakken på plass for å kartlegge hvordan elevene kommer til skolen. Halvor Olsen kommer til at 90 elever blir kjørt med bil.

– Det som var spesielt her, var at så mange kom på sparkesykkel, sier han, som telte opp 195 sparkesykler og 246 sykler i skolegården.

Ifølge rådgiver i Miljøpakken, Roy-Inge Sivertsen, er sykkelsituasjonen veldig forskjellig i trondheimsskolene.

– Vårt mål er at flere skal sykle og gå. Hver bil er i seg selv med på å gjøre skoleveien utrygg. Jo flere som sykler og går, jo tryggere blir skoleveien, sier Sivertsen.

Rektor mener flere skoler bør ta en sykkeldebatt:

– Det er viktig at FAU og skolen har gode drøftinger, vurderer trafikkforholdene rundt skolen og lager felles regler ut fra det, mener Kartum.

Sigrun Didriksen (9) og klassevenninnene er glade for at Ranheim tillater sykling fra 4. trinn.

– I fjor brukte jeg sparkesykkel til skolen, men i år sykler jeg. Det går mye kjappere, sier Sigrun.

Trafikkreglene er de gode på, forsikrer de.

– Når vi må krysse veien, så går jeg av sykkelen. Da hypnotiserer jeg sjåførene så de stopper. Jeg ser dem rett i øynene, sier Signe Gjetø Ringbakken (8).

Vil ha slutt på sykkelforbud

Nå vil Kunnskapsdepartementet at foreldre, og ikke skolen, skal avgjøre om elevene kan sykle til og fra skolen. Linda Hofstad Helleland (H) er leder i Stortingets transportkomité, og håper endringen er på plass til skolestart neste år.

– I dag opplever mange foreldre at de ikke kommer noen vei når de tar opp dette med sykling til skolen. Med de nye forskriftene skal ikke skolen kunne overstyre foreldrene. Det betyr at skolen og FAU må ha en dialog på dette, og komme frem til hvordan praksisen skal være. Målet er å få mindre biltrafikk rundt skolene, sier Hofstad Helleland.

Hun mener det bør foreligge en anbefaling fra skolen om når elevene kan sykle, men at dette ikke skal være noe pålegg.

– Innenfor en skole-krets kan én elev ha en trygg skolevei, mens en annen har flere utfordringer. Det er mulig elevene vil oppleve det urettferdig, men slik er livet, sier Hofstad Helleland.

Hun er ikke bekymret for at foreldre vil ta for store sjanser:

– Alle foreldre vil det beste for sine barn. De sender ikke barna sine ut i livsfarlig trafikk, mener Hofstad Helleland.