Statens vegvesen og Trondheim bydrift, som har hovedansvaret for vintervedlikeholdet langs de tre metrobusslinjene, har fått grønt lys for å inngå en avtale med operatøren Skyss i Bergen om å leie en metrobuss på senvinteren i år.

Bussen skal fraktes til Trondheim med båt.

De tre metrobusslinjene, M1 Kattem - Heimdal - sentrum - Ranheim, M2 Kattem - Saupstad - sentrum - Lade - Skovgård og M3 Hallset - sentrum - Lohove, blir ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim fra 3. august 2019, den største omleggingen av rutenettet i byens historie.

Vintertestet på bar asfalt i desember 2015

Metrobussen fra Skyss ble testet i en uke i Trondheim, for litt over to år siden, men en snøfattig periode i desember 2015 gjorde at alle testturene ble gjort på bar asfalt.

Både produsent og operatører vet derfor lite om hvordan metrobussen oppfører seg med snø og is på veien.

- Ingen av byene hvor denne busstypen går i rutetrafikk i dag, er i nærheten av å ha vintre med så mye snø og kulde som Trondheim har. Det kan selvsagt ha forekommet en og en annen dag med litt snøfall enkelte steder, men aldri med den type føreforhold busstrafikken i Trondheim opplever hver eneste vinter, sier seksjonsleder Arne Iversen i Statens vegvesen.

Testen skal også gi svar på hvor høy vinterstandarden må være for at bussen skal komme seg fram uten problemer.

Skyss i Bergen har hatt to metrobusser i drift i rundt to år, men bussene ble tatt ut av drift fra årsskiftet. At bussene ikke lenger betjener to av bylinjene i Bergen, har ingen sammenheng med bussens driftsegenskaper, men andre forhold som angår det totale rutetilbudet.

Testperiode på to måneder

- Det er foreløpig ikke inngått en endelig kontrakt for leie av bussen, men vi håper at avtalen skal gå i orden i løpet av kort tid. Vi ser for oss å ha bussen i Trondheim i rundt to måneder. Fordi vi ikke vet hvordan værforholdene vil bli resten av vinteren, må vi testkjøre metrobussen over et såpass langt tidsrom for å sikre oss at vi også får erfaring med bussen på skikkelig vinterføre, forklarer Arne Iversen.

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Skal avdekke kritiske punkter langs traseen

Med en testperiode på to måneder vil veieierne Statens vegvesen og Trondheim bydrift ha god tid til å avdekke kritiske punkter langs de tre traseene.

- Testperioden vil også gi nyttige tilbakemeldinger fra sjåførene som får prøvekjørt på vinterføre, påpeker Iversen.

Statens vegvesen og Trondheim bydrift vet foreløpig ikke noe om hva leieperioden vil koste.

- Utgiftene blir båtfrakt av bussen tur/retur Bergen–Trondheim, opplæring av sjåfører og selve leieperioden, sier Iversen.

Testbuss med drift på to akslinger

- Hvor reelle svar kan en slik testperiode gi? Kan standarden på en brukt metrobuss fra Bergen sammenlignes med kvaliteten på de nye metrobussene som Nettbuss og Tide Buss setter inn i trafikk fra 2019?

- Bussen fra Bergen har, i likhet med bussene som kommer til Trondheim i 2019, drift på to akslinger (tilsvarer firehjulsdrift for personbil, red.anm.). Den har imidlertid noe lavere motorkraft enn det de nye bussene vil få.

- Hvorfor skal vintertesten gjennomføres i år? Hadde det ikke vært tidsnok å vente til neste vinter?

- Forslaget til vedlikeholdsbudsjett for 2019 må være klart i løpet av våren. Prøvekjøringen av metrobussen vil gi en god pekepinn på hvilken vinterstandard som kreves langs metrobusstraseene. En forhøyet standard sammenlignet med dagens nivå, betyr at det må bevilges mer penger til vintervedlikehold enn dagens nivå, sier Iversen.

Les kommentaren: Kuppforsøk i bystyresalen

Stor ulikhet i dagens standard langs traseene

Dagens standard for vinterdrift av busstraseene varierer ut fra hvem som eier vegen. Trondheim kommune har en egen standard som opererer med krav om brøyting hver 5. time ved store snøfall, mens riks- og fylkesvegene følger standardkravene til Statens vegvesen.

Høyeste standard er driftsklasse A (DkA). Det innebærer at veibanen er helt fri for snø og is og at veien blir saltet slik at det vil ta lengre tid før snøen legger seg igjen.

Hør omadressert: Tore O. Sandvik gruer seg til anleggsperioden for metrobussen

Høyeste standard: Brøyting hvert 90. minutt

DkA krever at maksimum syklustid, den maksimale tiden mellom hver brøyting av strekningen, er 90 minutter. Denne standarden brukes på riks- og fylkesvegene innenfor sentrum.

Kravet ved en «værhendelse», for eksempel et stort snøfall, er bar kjørebane innen to timer på strekninger med over 6000 kjøretøyer i døgnet, og fire timer på strekninger med under 6000 kjøretøy i døgnet.

Resten av fylkesvegnettet har DkB (driftsklasse B)-standard med krav om snø - og isfri veibane og brøyting hver 2. time ved snøfall.

Fremkommelighet kritisk punkt for metrobussen

Trondheim bydrift har cirka 60 millioner kroner til rådighet for vinterdrift.

Fremkommelighet er et kritisk punkt for driften av metrobussene. AtB har tidligere uttalt at vintervær med snø og glatte veier kan bli en stor utfordring for fremkommeligheten for metrobussene.

- I dag påvirker snøfall framkommeligheten for bussene. Det kan vi ikke tillate med superbussene. Skal vi holde rutetidene også om vinteren må vi ha svart asfalt på hele strekningen langs de tre rutene. Det gjelder også de deler av rutene som ikke går langs E6, sa Harald Storrønning, direktør rutetilbud og infrastruktur i AtB, til Adresseavisen 5. mars i 2016.

Kommentar: Fire spørsmål om metrobuss som trenger svar

Kommentar: Metrobuss for alle penga?

Metrobuss. De tre metrolinjene i Trondheim er totalt cirka 50 kilometer lang. Metrobussen skal trafikere de tre linjene 20 timer i døgnet fra klokken 05.30 til klokken 00.30. Foto: jens petter søraa
Metrobuss. De nye metrobussene er nærmere 25 meter lange og skal settes inn i trafikk på tre linjer i Trondheim fra 3. august 2019. Foto: Van Hool / Nettbuss
Busstest. Da metrobussen fra Skyss i Bergen ble testet i Trondheim i desember 2015 var det bar asfalt langs veien, og bussen fikk ikke testet kjøreegenskapene på vinterføre. Foto: jens petter søraa