Trondheim kommune kan vise til så gode resultater med hensyn til å redusere svevestøvet at Vegdirektoratet ber andre norske byer dra til Trondheim for å lære.

Oslo er en av storbyene som sliter med svevestøv. Vegdirektoratet holder frem Trondheim der det gjennom hele året pågår omfattende vasking av hovedveinettet. I henhold til nasjonale krav skal ikke svevestøv vise høyere verdier enn tillatt mer enn sju dager i løpet av ett år. I Trondheim var det seks slike dager i fjor. Trondheim ligger med andre ord godt an.

For to uker siden var det slutt på piggdekksesongen, men fortsatt kjører altfor mange biler med piggdekk. Og det bekymrer ingeniør Kjetil Haarberg i Trondheim bydrift.

Svevestøv skyldes piggdekk

- Piggdekk er ikke bra for miljøet. Verst er det i april og ut over, for det er nå vi sliter mest med svevestøv. Hele 95 prosent av svevestøvet skyldes bruk av piggdekk, sier Haarberg.

Etter at piggdekkgebyret forsvant har andelen piggdekk økt jevnt og trutt. Men fra høsten gjeninnføres gebyrordningen, og da er det ventet at flere bilister vil kjøre piggfritt.

I Haakon VIIs gate på Lade virvler piggdekkene bort 67 kg asfalt i døgnet. Svevestøv ser du ikke, det holder seg i lufta og blir med når vi puster inn.

Trondheim bydrift har siden februar 2013 drevet omfattende renhold av hovedveinettet året rundt. Det skjer såfremt det ikke er minusgrader. Til hovedveinettet regnes Elgeseter gate, Tyholtringen, Singsakerringen, Haakon VIIs gate, Fjordgata, Sandgata, Søndre gate og Kjøpmannsgata.

Lufta er blitt bedre

Målinger utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU) viser at luftkvaliteten i Trondheim er blitt gradvis bedre i løpet av de tre siste årene. Spesielle biler spyler og feier veiene. Når veiene er rene, kommer en annen bil for å dempe støvet. Den sprøyter ut magnesiumklorid, som binder støvet, selv i flere minusgrader.

- Vi driver en form for vegg- til veggvasking. Trafikkilt, fortau, rekkverk, trafikkøyer og midtdelere blir også rengjort. Dette er et tidkrevende og møysommelig arbeid, forteller Haarberg.

Det aller meste av dette arbeidet skjer om natten for å unngå at trafikken hindres.

Arbeidsleder Kjell Atle Stavå i Trondheim bydrift forteller at maskinparken består av fire store feiemaskiner, seks små feiemaskiner og fire spylevogner. Disse betjener også boliggatene. Og nå er en ny type feiebil til utprøving. Den suger opp skitten og støvet som en kraftig støvsuger. Fordelen er at man ikke trenger å bruke kjemikalier. Bilen er leid fra Sverige og skal testes i et par måneder. Etter halvannen uke er erfaringene svært gode.

- Bilen har en sugekraft på hele 1600 kg, og kan feie uten bruk av børster. I og med at bilen ikke bruker vann, kan den også brukes om vinteren i minusgrader. Den tar opp selv det fineste støvet, sier sjåfør Arild Flønes.

Tonn på tonn fjernes

- Vi ser umiddelbart den positive effekten av renholdet. To feiebiler samler opp ti tonn skitt og støv i løpet av et døgn. For hele Trondheim tar vi opp 15 000 tonn i året. Dette blir levert til spesielle depoter. Noe blir vasket og brukt om igjen, sier Haarberg.

Om vinteren blir hovedveiene og busstraseene saltet, mens boliggatene blir strødd med sand. I vinter ble det brukt 21 000 tonn strøsand, og målet er å få fjernet alt innen 1. juni. Trondheim kommune bruker ti millioner kroner i året på å feie kommunale veier og 17 millioner kroner inkludert fylkesveier og riksveier.

Rent og pent: Trondheim bydrift er inne i årets mest hektiske periode når det gjeder vasking og feing av gater og veier. Tonn på tonn med skitt og støv skal fjernes. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Ressurskrevende: Ingeniør Kjetil Haarberg i Trondheim bydrift forteller at hvert år fjernes 15 000 tonn støv og skitt. Inkludert fylkesveier og riksveier koster renholdet kommunen 17 millioner kroner. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen