Møllergruppen har startet et pilotprosjekt, og Møller Bil Trondheim var først ute.

Etter hvert vil 14 andre forhandlere slutte seg til prosjektet med netthandel med brukte biler. Pilotene skal vare i seks–åtte uker og har som mål å forstå bedre hva det er kundene vil ha når de er på jakt etter en ny bruktbil, og hva som skal til for at de skal være villig til å kjøpe den på nett.

- Møllergruppen har gjennom en periode sett at stadig flere er interessert i å kjøpe bruktbil usett. Mellom 10 og 15 prosent av alt bruktbilsalg gjøres til personer som kun har sett bilen annonsert på våre forhandlersider eller på Finn.no, sier Roger Hansen, daglig leder ved Møller Bil Trondheim.

Via en lenke på Finn.no kan bruktbilkjøperen komme rett til annonsen for den samme bruktbilen i forhandlerens nettbutikk. Kunden kan reservere bilen, mot å betale et depositum på 10 000 kroner.

Åpent døgnet rundt

- I butikken har vi åpningstider. Nettet er åpent døgnet rundt. Vi har lagt til rette for en chatteløsning, der man frem til klokken 21 kan stille spørsmål til en selger, forteller bruktbilsjef Tor Andre Weiseth ved Møller Bil Trondheim.

I Trondheim har Møller Bil til enhver tid om lag 200 salgsklare bruktbiler. I fjor ble det solgt over 1500 bruktbiler. Hvor stor andel som nå blir omsatt via netthandel, gjenstår å se. Stadig flere handler i dag varer og tjenester på nettet. Roger Hansen sier et av målene er å få de som vanligvis ikke oppsøker en bilforretning til å velge bruktbilkjøp på nettet.

Man kan også velge forsikring og finansiering, og senere serviceavtaler, i forbindelse med bruktbilhandel på nettet. Etter at depositum er betalt og reservasjonen av bilen er et faktum, blir kunden kontaktet av forhandleren for å avtale endelig signering av kjøpekontrakten.

Weiseth tror ikke at nettsalg vil erstatte tradisjonelt salg i forretningen. I stedet vil de utfylle hverandre.–Nå kan kunden i tillegg sitte i ro og mak hjemme og se på våre biler og utstyr på nettet. Finner du en interessant bil, kan du gjøre en forpliktende reservasjon når du selv er klar for det. Samtidig skal du være sikker på at du gjør et trygt kjøp når du handler bil på nettet, sier bruktbilsjefen.

Nybilsalg på nettet

I et års tid har det vært mulig å handle enkeltmodeller av nybiler på nettet hos Møller Bil. Men modellutvalget er begrenset. Roger Hansen sier at Møllergruppens satsing på digitalt salg av både nybil, bruktbil og tilbehør henger sammen med et ønske om å tilpasse seg flere endring av trender som påvirker bilbransjen. Endringene kan føre til at forbrukerne i fremtiden vil organisere bilbruken på nye måter.

- Digitalisering, krav til bærekraft og miljø, urbanisering, delingsøkonomi og kraftig fallende teknologikostnader er trender, som hver og en har stor endringskraft. Når disse kreftene jobber sammen, er vi helt sikre på at bilbransjen står foran store og endringer, sier Hansen.

Selvkjørende biler

Bilene blir elektriske og på sikt selvkjørende. Men Terje Male, konsernsjef i Møllergruppen, sier at bilen i fremtiden vil fortsatt være det viktigste transportmidlet.

- Digitalt salg er fortsatt i startgropen, og vi er i gang med å lære hva kundene vil etterspørre i fremtiden. Vi tenker helhetlig rundt kundens kjøpsopplevelse når kunden møter oss på nett, enten det er for å kjøpe bruktbil, nybil, tilbehør eller om det er for å reservere en verkstedstime eller periodisk kjøretøykontroll, sier Roger Hansen.