- Vi har ikke hatt en rolle i utvelgelsesprosessen rundt anbudskonkurransen i det hele tatt, sier Bård Eirik Kulseng, leder ved Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (ObeCe) ved St. Olavs hospital.

Ifølge Kulseng er det i alt 1100 årlige pasienter i Midt-Norge som har hjelpebehov og rett til utredning og behandling i spesialhelsetjenesten grunnet fedme. 700 av disse pasientene blir utredet ved ObeCe. Senterlederen synes det derfor er uheldig at enheten ikke er blitt involvert i vurderingsarbeidet av de aktørene som kjempet om å få tildelt rehabiliteringsmidler.

- Jeg synes det er litt spesielt, for det virker jo naturlig at Helse Midt-Norge burde ha rådført seg med oss i denne sammenhengen. Slik det er nå kjenner vi verken til innhold i, eller forhold rundt forhandlingene som er gjort, sier Kulseng.

Kompetanseoverføring: Kulseng sier han er meget opptatt av at eksisterende kunnskap og kompetanse hos Betania Malvik og LHL-klinikkene Røros ivaretas på best mulig måte, slik at endringen av rehabiliteringsleverandør ikke går ut over pasientene. Foto: Peter Breivik

Sitter på verdifull kunnskap

Etter Helse Midt-Norge sin anbudskonkurranse er tjenester innen rehabilitering tildelt til 11 private virksomheter i helseregionen, som har fått fordelt 101 dagplasser og 232 døgnplasser. Den private helseaktøren Unicare har fått kontrakt til å drive rehabiliteringstilbud på Hysnes Helsefort i Rissa. Et av deres tilbud er rettet mot dem med sykelig overvekt. Betania Malvik og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) på Røros må på sin side legge ned deler av deres nåværende tilbud.

Les om helsekontrakten som ble inngått i Hasselvika i Rissa, og feiret med suppe og kake.

Kulseng understreker at han ikke er kritisk til at Unicare har fått kontrakt og at det blir etablert behandlingsmuligheter på Fosen. Han mener heller at ObeCe sitter på kunnskap om de eksisterende tilbudene som kunne vært verdifullt for Helse Midt-Norge å kjenne til.

- Jeg synes det er bra at vi får et mangfold i behandlingstilbudet. Men vi er av den oppfatning at fagkunnskapen vår kunne bidratt til å bedre sikre at kvaliteten på tilbudet som vant anbudskonkurransen, virkelig er det beste tjenestetilbudet. Vi føler et ansvar for at den behandling pasienter får, er av den kvalitet som kreves. Derfor skulle vi gjerne sett at vi ble kontaktet.

- Ble rådspurt i forkant

- Det er ikke slik at ObeCe har vært utelatt i denne anbudskonkurransen, sier Daniel Haga, fungerende administrerende direktør i Helse Midt-Norge.

- De ble rådspurt i forkant av anbudsutlysningen om hvilke krav vi burde etterspørre hos aktørene. De anbefalingene er tatt med i konkurransen, så de vært med på å stille kvalitetskrav til anskaffelsen.

Haga bekrefter at ObeCe ikke har deltatt i det konkrete valget av tilbydere.

- Det er krevende å ta inn en part som har samarbeidet med en av aktørene i selve valget, og det er heller ikke vanlig. Det er fordi det skal være en nøytral vurdering, og at bindinger til aktuelle aktører ikke gjør dette mulig.

Haga sier Unicare har levert et tilbud med dokumentasjon av høy kvalitet, som er grunnlaget for at de oppfyller kvalitetskravene Helse Midt-Norge har stilt. Han ønsker ikke å kommentere hvordan kvaliteten på de ulike aktørenes tilbud skiller seg fra hverandre.

Inkludert: Fungerende administrerende direktør i Helse Midt-Norge, Daniel Haga, sier ObeCe har blitt rådspurt i forkant av anbudskonkurransen, og at det ikke er normalt at man trekker inn parter som samarbeider med en av de aktuelle leverandørene. Foto: Jens Petter Søraa

Kulseng sier han mener ObeCe, til tross for Helse Midt-Norges ønske om nøytralitet, burde ha fått hatt en rolle i selve utvelgingsprosessen.

- Jeg synes vi burde det. Jeg forstår poenget om bindinger til aktører, men å vurdere de faktiske tilbudene er langt viktigere for oss å ta del i, enn å stille krav i forkant.

Opptatt av å videreføre kompetanse

Kulseng mener den største utfordringen ved at ObeCe nå må forholde seg til et nytt behandlingssenter, er å sikre videreføring av eksisterende kunnskap.

- Det er synd at pasientene ser ut til å miste kompetansemiljøer som er bygget opp over tid. Vi må derfor se hvordan kompetansen og kunnskapen som har blitt bygget opp på Betania og ved LHL-Røros kan ivaretas. Det har vært en langvarig prosess, og vi har flere pågående, viktige forskningsprosjekt som vi nå ikke vet hvordan skal videreføres. Det blir viktig å diskutere dette med Helse Midt-Norge.

Bekymrede pasienter

Kulseng er særlig opptatt av videreføring av kompetanse fordi han mener kunnskapsnivået om fedmepasienter er for lavt i den kommunale helsetjenesten.

- Primærhelsetjenestens organisering og behandling av pasienter med fedme og overvekt er, slik vi ser det, ikke god nok i dag. Fedme er en kronisk tilstand for de aller fleste. Det er uheldig at pasientene rekker å utvikle høy kroppsvekt før det blir satt i gang behandling.

Kulseng forteller at alle pasienter som får behandling for fedme på Betania Malvik eller LHL-klinikkene i Røros sendt til klinikkene fra ObeCe. Kulseng sier de i ettertid av anbudskonkurransen har fått mange henvendelser fra pasienter.

- De sier de føler usikkerhet, ettersom de ikke kjenner til den nye aktøren. Det er bekymring som går på om eksisterende tilbud vil videreføres.

Berømmer Betania og LHL

Kulseng berømmer Betania og LHL-klinikkene Røros for sitt kunnskapsfremmende arbeid og villighet til å utvikle sine behandlingsforløp.

- De har de gjort mye godt arbeid med å overføre slik kunnskap til den kommunale helsetjenesten. De har vært veldig på hugget med å omstille sine tilbud som følge av hva ny forskning sier om behandling av pasientene. Samarbeidet mellom ObeCe og klinikkene vil jeg beskrive som veldig nært og godt.