«Det anbefales på det aller sterkeste å stenge denne brua for trafikk snarest, da det ikke er forsvarlig for verken sikkerheten til togtrafikk eller kjørende over brua å holde den åpen med de påviste korrosjonsskadene i bærebjelker over sporet».

Dette var konklusjonen til Bane Nor da de leverte en rapport om Buenget bru 15. januar 2018.

- Vi mener at den gamle brua fra 1919 må rives, og det må bygges en ny bru. Men det er kommunen sin vei, og de må bestemme seg for hva slags vei de ønsker å ha, forklarer sjefingeniør Roar Skarsmo Bane Nor område Midt til Adresseavisen.

Nesten 100 år: Buenget bru er fra 1919, og består av tre bjelker over fire spenn med total lengde på 29 meter.
Store rustskader: Ifølge rapporten fra januar 2018 har Buenget bru korrosjonsskader på flere steder.

Vedtatt stengning

Buenget bru er en 29 meter lang stålkonstruksjon. Aksellasten er tidligere redusert til 1 tonn, og det er skiltet om dette på stedet. Det betyr at en vanlig personbil kan passere, mens en varebil, traktor eller tyngre kjøretøy vil være for tunge. Brua er ifølge rapporten kraftig angrepet av rust.

4. april i år ble det i formannskapet vedtatt en midlertidig stengning av Buenget bru for motorisert trafikk inntil ny bru er på plass. Rådmannen bes om å legge frem en sak så snart som mulig, om planer for framdrift for ny bru.

12. juni, altså nesten to måneder etter vedtaket, observerte Adresseavisen trafikk over brua, både personbiler og en traktor på seks tonn kjørte over.

- Sier du det? Har det ikke kommet opp noen sperringer, spør Skarsmo etter å ha fått høre om våre observasjoner.

- Det er lite heldig at en traktor passerer, sier han.

Store konsekvenser: I rapporten til Bane Nor står det at en brokollaps kan få store konsekvenser med alvorlige personskader, både i forbindelse med jernbanetrafikk og biltrafikk.

Sendte brev i 2016

Han hevder det ble sendt brev til Trondheim kommune allerede i august 2016. Da ble det også sagt at brua burde stenges.

- Men vi har ingen myndighet på veisiden, det er en kommunal vei, presiserer han.

- Hvor alvorlig er dette?

- Vi kan ikke si at den faller ned i morgen, men vi anbefales at den stenges. Vi har vurdert at den kan stå i to år til, men da kun med gang- og sykkeltrafikk, forklarer han.

Må rives: Eksempel på horisontalavstivning som har rustet av i innfesting ved vestre landkar.
Sprekk: Dette bildet viser sprukket og undergravd landkar på grunn av uheldig drenering.
Ruste av: Horisontalavstivning som står i fare for å ruste av ved innfesting og dermed komme i kontakt med kjøreledning.

- Verre enn det er

Martin Kotsbakk, nabo til Buenget bru, forteller at det er like mye gjennomkjøring som før, selv om det finnes et skilt som sier at gjennomkjøring er forbudt.

- Det finnes ikke noe skilt om at brua er stengt, men hadde den vært livsfarlig, så hadde den vel vært det, sier han.

Han lar seg ikke bekymre over rapporten til Bane Nor.

- Jeg tror de ønsker at brua skal fremstå verre enn den egentlig er, sier han.

En annen som mener det samme, er Per-Erik Nilsen, som også bor i området. Han har også representert Buenget velforening i denne saken.

- Jeg har selv observert tunge kjøretøy kjøre over brua, men jeg ser ikke at det er noen vibrasjoner. Jeg ser svakhetstegnene, men for meg er de ikke alarmerende. Men jeg er heller ingen ekspert, sier han.

Tre rapporter: Bane Nor har fått gjennomført tre rapporter om tilstanden til Buenget bru på Byåsen. Den siste rapporten er tydelig, brua bør rives.

- Føler meg trygg

Nilsen mener formannskapet har gjort en god jobb med å sette seg inn i saken. Han håper det kommer en rask avklaring.

- Jeg føler vi har blitt hørt og at det er god kommunikasjon. Politikerne er på folkets side, og vi ønsker å kunne kjøre der helt til brua blir revet, sier han.

- Ingen har lyst til å kjøre på ei uforsvarlig bru, men jeg føler meg trygg på at den ikke faller ned. Det løper jo en hel klasse over der når Heimdal videregående skole er på løpetur, og de veier jo mer enn akseltrykk-begrensningen. Dessuten har jeg også sett tunge kjøretøy i forbindelse med snørydding, forklarer han.

En høyderegulering som hadde sikret at tunge kjøretøy ikke passerte brua kunne vært en mulighet ifølge Nilsen.

- Det ville begrenset gjennomkjøringstrafikken. Det er jo bare 53 husstander, og det betyr at det er tusenvis av biler hvert døgn som ikke har noe i Buenget å gjøre. Jeg skulle gjerne sett flere politikontroller, men det hevdes at de ikke har kapasitet, sier han.

Omfattende skader: Bane Nor har konkludert med at det er omfattende skader, både i hoved- og sekundærstål. De anbefaler en ny overgangsbru.

- Flaut av Bane Nor

Bane Nor har tre rapporter om Buenget bru, en fra 2008, en fra 2013 og en fra i år. Nilsen er kritisk til hvorfor Bane Nor ikke har vedlikeholdt brua.

- Hadde det vært fare på ferde, hadde vi stengt den selv. Det virker ikke som de gjør noe for å vedlikeholde den. Det er flaut at de går ut og sier at den er i dårlig forfatning. De burde jo ha gjort det som anbefalt i de tidligere rapportene, mener han.

Sjefingeniør Roar Skarsmo i Bane Nor avviser at de har ropt «ulv, ulv».

- Vi overdriver ikke, sier han bestemt.

- Jeg vet ikke når den sist ble gjort vedlikehold på, men den er snart 100 år. Det er ingen vits i å vedlikeholde den som er der, når den uansett må rives.

Store flak: Dette bildet viser store skader i hovedspenn over spor. Forsterkningsstål løsner av i store flak.

Venter på bom

Ståle Bjerken, arbeidsleder ved veidrift i Trondheim bydrift, opplyser at det er bestilt en bom og skilt som skal settes opp.

- Det har tatt tid før vi fikk bestillingen, sier han.

Han understreker at det kun er de som bor der som har lov til å kjøre over brua, og andre bilister må følge skiltingen om at det er forbudt med gjennomkjøring.

- Bommen ble bestilt i forrige uke, men det kan ta to-tre uker før den kommer. Det er også noen skilt som er i samme bestilling. Men denne ligger langt frem i prioriteringslista, forklarer Bjerkan.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter