Dermed har Bane Nor levert alle kuttene statsråd Ketil Solvik-Olsen krevde.

- Nå har Bane Nor gjort jobben sin, og nå må regjeringen svare i revidert nasjonalbudsjett. Vi kan ikke vente lenger, sier Sp-toppene Marit Arnstad og Trygve Slagsvold Vedum, som deltar på fylkesårsmøtet i Senterpartiet på Scandic Hell i helgen.

Les også: Trøndelag vil ha elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen nå

Arnstad har selv sett rapporten som ble levert i januar.

- Jeg frykter at regjeringen drøyer det, og at det er andre ting som er viktigere for dem enn å prioritere Trønderbanen. Hvis investeringen ikke blir med i revidert budsjett vil vi sitte igjen med et prosjekt hvor kostnadene igjen øker og dermed blir mer krevende å få gjennomført.

Kutter rundt Steinkjer

Arnstad opplyser at det er i området rundt Steinkjer at Bane Nor har funnet rom for de største innsparingene. Prosjektkostnadene er kuttet ned til rundt 3 milliarder kroner.

- Det er et flertall for å elektrifisere Trønderbanen. De aller fleste ser at dette er det viktigste prosjektet som Trøndelag har prioritert både samferdselsmessig og miljømessig, problemet er bare det at Regjeringen ikke får bestemt seg. Elektrifiseringen vil føre til flere avganger. Hver time er for lite, understreker Marit Arnstad.

Les også: Næringslivet kan tape over én milliard på utsatt elektrifisering av Trønderbanen

Mistet sin maktbase

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier elektrifisering av Trønderbanen er en del av et stort nasjonalt prosjekt hvor det handler om å få gods over på bane.

- Vi har dette prosjektet høyt oppe i lang tid, og la inn penger i budsjettet også i fjor høst. Nå ligger alt til rett for å ta beslutningen i revidert nasjonalbudsjett.

Slagsvold Vedum minner om at regjeringen har mistet sin maktbase i Stortinget fordi de ikke har flertall sammen med Venstre lenger.

- Vi har sett i flere saker de siste ukene at det har blitt flertall på tvers av Regjeringen. Dette kan også skje her, men det beste er selvsagt at Regjeringen kan komme med det selv og at det kan bli et fellesprosjekt for alle partier. Hvis de ikke gjør det håper jeg at Ap, KrF og SV kan være med å lage et flertall i Stortinget. Men, det er et lite men, når du kommer til slike samferdselsinvesteringer er det mange prosjekter å velge mellom, og da er det viktig at vi presser på det vi kan.

Les også: Svenskene føler seg sviktet av Solberg-regjeringen

Hundretusener skal forflyttes

Meråkers ordfører Kari Anita Furunes minner om at denne regionen skal arrangere flere stor mesterskap de kommende årene og at Meråkerbanen også trenger store investeringer.

- Denne regionen skal faktisk arrangere mesterskap tilsvarende et halvt vinter-OL i årene fremover. 49 av 98 øvelser skal gjennomføres i forbindelse med ulike vinterarrangementer som VM i alpint i Åre, VM i skiskyting i Østersund og kanskje også et VM på ski i Trondheim i 2023. Det er flere hundre tusen mennesker som skal forflyttes med Værnes som hovedflyplass. Det handler om sikkerhet. Vi må kunne vite at alle disse kan forflyttes trygt. Sånn er det ikke nå. Vi kan ikke stole på det. Jernbanen kan bli stoppet og vi har utfordringer med tanke på vei, sier hun.

Meråkers ordfører Kari Anita Furunes minner om at denne regionen skal arrangere flere stor mesterskap de kommende årene og at Meråkerbanen også trenger store investeringer. Foto: Adresseavisen, Christine Schefte