– De siste dagene har vi jobbet fra seks om morgenen til ni om kvelden. Vanligvis sykler jeg til jobb, men i dag var jeg litt sliten. Da var det godt å få bilskyss av kjæresten min, sier Michal Wiecyk (30).

Sammen med Odd Erik Brandli (30) startet han opp verkstedet Trondheim Sykkelservice i april i fjor. Duoen jobbet tidligere ved Trondheim Sykkelsenter i Ila, som ble lagt ned i fjor vinter. Innehaver Jostein Wilmann har siden startet opp nytt verksted og butikk på hjemgården i Viggja.

Wiecyk og Brandli så at kundegrunnlaget for et verksted var til stede og fant lokalet i Innherredsveien. Nå, drøyt 2000 sykkelreparasjoner senere, ser de at forretningsideen er liv laga.

– Vi har økt antallet reparasjoner to-tre ganger siden samme tid i fjor. Jungeltelegrafen fungerer godt for oss, sier polakken Wiecyk.

Smekkfullt verksted: Michal Wiecyk og Odd Erik Brandli har planer om å utvide verkstedet med kjellerlokale i løpet av våren.

Hadde 15 sykler hjemme

Han flyttet til Trondheim for tre år siden sammen med kjæresten Dominika Gembiak. Nå bor de to på Lian sammen med hunden Andy (11) og ti sykler.

– Vi hadde 15, men innså at vi måtte kvitte oss med noen. Jeg er utrolig glad i sykler. Alle er forskjellige og har sine bruksområder, sier Wiecyk med et smil. I tillegg til den daglige pendlingen mellom sentrum og Lian, er han en ivrig terrengsyklist og flittig bruker av Bymarka og Estenstadmarka.

– Det er et fantastisk område. I tillegg er vi nære Oppdal som har veldig mange fine stier og turmuligheter, sier han.

Rundt regnet har han 5000 kilometer på sykkelsetet i året.

Dårlige elsykler

Nå er det lille lokalet i overgangen mellom Møllenberg og Lademoen smekkfullt av sykler. Planen er å ta hull i gulvet og ta i bruk kjellerlokalet under.

– Vi trenger rett og slett mer plass. På sikt er målet vårt og også kunne selge sykler, men foreløpig er det for stor risiko for oss å ha et stort varelager, forklarer sykkelmekanikeren.

De gjør alt fra bremsejusteringer på de enkleste syklene til å bygge opp kostbare landeveisracere og terrengmaskiner. Duoen tar på seg det meste, men når folk kommer med billige el-sykler fra Kina er de ikke like velvillige.

– De holder rett og slett ikke mål, og ofte ser vi at det ikke er mulig å reparere noe på. Vi er ærlige hvis vi ser at en sykkel ikke er verdt å reparere på, og opplever at folk stoler på oss, sier han.

Skrot: – Jeg vet, jeg bør dra til Heggstadmoen snart, sier Michal Wiecyk og drar frem en stor plastboks full av utslitte sykkeldeler.

Plass til flere

Wiecyk forteller at det er en god tone mellom de selvstendige sykkelverkstedene og butikkene i Trondheim. Han mener det er plass til flere.

– Interessen for sykling i Trondheim er veldig stor, og den øker stadig. Vanligvis er vinteren en litt stille tid for sykkelverksteder, men nå er det mange som er blitt vintersyklister også. Jeg tror godt det kunne kommet to nye sykkelverksteder i byen uten at det ville gått ut over noen av oss som allerede er her, sier han.

Student Natalie Storøy (21) er innom med sin sykkel som trenger en justering av bakbremsene.

– Jeg prøvde å fikse på det selv, men fikk det ikke til. Derfor leverte jeg den i dag, sier hun.

På gateplan: Odd Erik Brandli ved Trondheim Sykkelservice skal ta vårpuss på student Natalie Storøys sykkel.