Annar Bremnes bor på Risvollan og jobber på Sintef. Torsdag morgen var han på tur til jobb på sykkel, da det plutselig ble bråstopp mellom Kiwien og Cirkle-K-stasjonen på Nardo.

- Der er det et hull i sykkelstien, og jeg kjørte ned i hullet samtidig som jeg bremset på sykkelen. Det endte med at jeg ramlet over styret og slo hodet mitt i bakken, sier Bremnes til Adresseavisen.

Forslått etter hendelsen

Han kom seg selv til fastlegen etter hendelsen og ble sendt videre derfra til MR-undersøkelse på St. Olavs hospital.

- Heldigvis viste undersøkelsen at det ikke var noe galt. Men jeg er forslått etter det som skjedde, sier den uheldige syklisten.

Det var her på Nardo at uhellet skjedde torsdag morgen Foto: Privat

- Hull kan være fatalt

Generelt er Bremnes godt fornøyd med sykkelstiene i Trondheim, men han mener vedlikeholdet kan være dårlig. Han anslår at hullet i sykkelstien på Nardo har vært der i tre til fire uker.

- De som brøyter og salter må innrapportere slike hull tidligere, og de som har ansvaret for vedlikeholdet bør lappe dem fortere.

Han legger til:

- Det er greit at det er hull i veien når man kjører bil, da sitter man trygt. Det er noe helt annet når man sykler, da kan det være fatalt. Siden standarden på sykkelstiene ellers er bra, kommer folk gjerne i stor fart på sykkel.

Han sier mange på arbeidsplassen hans sykler hele året, og at kollegaene har snakket om at sykkelstiene kan være dårlig vedlikeholdt også andre steder.

Vurderer erstatningskrav

Nå vurderer Annar å kreve erstatning for kostnadene han har pådratt seg.

- Sykkelen min må repareres og jeg må ha ny hjelm. Jeg mener de som har vedlikeholdsansvaret for sykkelstien bør dekke mine utgifter som følge av dette, sier han.

Hullet er tettet

Sjef i Trondheim bydrift, Per Øystein Karlsen, opplyser at vedlikeholdsansvaret for den aktuelle sykkelstien er delt mellom Trondheim bydrift og Statens vegvesen, og at Trondheim bydrift har ansvar for å tette hull i asfalten.

- Trondheim bydrift var ikke kjent med det aktuelle hullet før Adresseavisen tok kontakt i dag. Våre folk har nå vært ute og tettet hullet, sier Karlsen.

Han understreker at Trondheim bydrift har ansvar for 800 kilometer med gang og sykkelvei, og at det er vanskelig å ha full oversikt over alle hull i asfalten.

- Vi er avhengig av tips fra publikum for å kunne ha oversikt over hull. Man kan melde inn tips via Trondheim kommunes nettsider.

Karlsen er enig i at entreprenøren som salter og brøyter også kunne ha sagt ifra, men sier det ikke har skjedd i dette tilfellet.

Karlsen sier det er vanskelig å kommentere på kritikken om at det kan være snakk om dårlig vedlikehold på sykkelstier også andre steder, da denne kritikken ikke er mer konkret.

Varierende kvalitet på sykkelstier

- Hva slags standard kan man legge til grunn at det er på sykkelstiene i Trondheim?

- Noen av gang og sykkelstiene er nybygget og har god kvalitet, ellers kan det være varierende kvalitet. Det ble asfaltert mye på sykkelstiene i fjor, og det vil bli asfaltert mer til sommeren.

- Må man regne med at det kan være huller enkelte steder?

- Ja, med den slitasjen og det været vi har må man regne med at det kan være huller enkelte steder. Slik er det også på vei.

- Syklisten mener de som har vedlikeholdsansvaret bør dekke utgiftene han har pådratt seg som følge av uhellet. Hva er din kommentar til dette?

- Hvis han mener det kan han søke erstatning hos oss. Han må da sende inn et krav med begrunnelse. Vi vil så vurdere kravet, sier Karlsen.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.