- Dette er en del av en stor samlet utstilling med «Gruppe 5» som vi skal ha på Gråmølna i 2018. Frem til da presenterer vi to kunstnere i året, sammen med Blekens kunstgave, sier kurator ved Trondheim Kunstmuseum, Cathrine Hovdal Vik.

«Gruppe 5» fra arkitektmiljøet

Søndag åpner utstillingen «Håkon Bleken og Gruppe 5: Ramon Isern» på Gråmølna med malerier og kulltegninger av Bleken og skulpturer og bilder av Isern. Kunstverkene som stilles ut, ble laget fra 1960-tallet og utover, på den tida da kunstnerfellesskapet «Gruppe 5» ble etablert. I tillegg til Bleken og Isern, besto gruppen av Halvdan Ljøsne, Lars Tiller og Roar Wold, alle ansatt ved arkitektavdelingen ved Norges tekniske høgskole (NTH) i Trondheim.

- Det var Ramon Isern som tok initiativet til å danne «Gruppe 5». Han var en geskjeftig mann, ikke påtrengende, men på en positiv måte. Han irriterte seg sånn over at det var bestemte konservative krefter i Trondheim som hadde altfor mye å si når det gjaldt billedkunst. Dette skulle være anledningen til å gi uttrykk for hva vi jobbet med, og det som var mer modernistisk kunst, forteller Bleken og føyer til at de alle fem jobbet med de samme tingene og korrigerte studentene ut fra de samme grunnprinsippene som de malte bilder.

Form, volum og spenning

- Samarbeidet vårt besto i at vi underviste f.eks. ved å understreke at billedflaten skal balanseres. Det skal være harmoni og disharmoni, men billedflaten er det viktigste som malerisk form. Jeg var i utgangspunktet en forholdsvis litterær maler og måtte legge om stilen for å lære noe selv. Og dette har virkelig gått i blodet på meg, sier Bleken smilende. For alt han har gjort i etterkant er preget av oppholdet som lærer ved NTH, der de arbeidet med form, volum og spenning og alt som er av maleriske virkemidler.

- Jeg lærte jo like mye av studentene som de lærte av meg, blant annet plukket jeg opp en spesiell måte å lage kulltegninger på. Det var en vekselvirkning mellom lærer og student som var uhyre fruktbart. Lars Tiller lot studentene male på bildene sine, de fikk male hva de ville, og da fikk Lars det kaoset som gjorde at han kunne arbeide seg innover og innover til sitt eget formspråk, forteller Bleken.

Viktig kunstperiode

- Dette er en viktig periode i norsk kunsthistorie. Blant dagens generasjon kunstnere finnes det et stort og interessant arbeid med abstraksjon, og mange av disse ser til «Gruppe 5» og kunstnere som Håkon Bleken, Lars Tiller og Roar Wold. Så denne utstillingen er absolutt relevant i dag, sier Johan Börjesson, direktør ved Trondheim Kunstmuseum.

For Bleken er det morsomt å se igjen bildene fra 1960-tallet, laget i en periode han regner som en av de viktigste i hele hans kunstnerkarriere.

- Jeg var jo så grundig ødelagt etter tiden på Kunstakademiet i Oslo, det var en fortvilet situasjon, og en lang periode der jeg ikke fikk til noe som helst. Det var først da jeg kom på NTH og møtte Arne Holm og de andre, det var da jeg fant meg selv igjen, og siden gikk det strålende hele veien. Det var en positiv tid, med studenteropprøret i 1968, og det skjedde så mye, sier Bleken som nok synes det blir litt mye ham i disse utstillingene med kunstnerne fra «Gruppe 5».

- I og med at jeg er den eneste gjenlevende, og den som kan snakke, så blir det vel sånn.

Gråmølna, søndag 7.februar kl.13.00, utstillingen blir stående til 28.august.

Skulptur av Ramon Isern som blir å se på utstillingen «Håkon Bleken og Gruppe 5: Ramon Isern» som åpner søndag. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Ramon Iserns skulptur er laget i samme periode som maleriet av Håkon Bleken. Søndag åpner utstillingen på Gråmølna i Trondheim. . Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen