Julegatene er nå tente med lys, og nisser rigger seg til i butikkvinduer. Det er snart bare en liten måned igjen til julaften da juleroen skal inntreffe. Fram til jul skal det handles, og startskuddet går nå. Fredag er det nemlig Black Friday eller Svartfredag. Vår nye førjulstradisjon.

Handelsnæringen øser over oss med gode tilbud. Elektrobutikker selger varer til spotpriser, hotellrom konkurrerer med priser som ellers bare er å finne på Airbnb og butikker åpner lenge før dagslys med godbiter bare de morgenfriske får med seg. For de mer bedagelige er det andre gode løsninger. Netthandelen fyrer nemlig løs med tilbud hele uka, og folk følger opp. I fjor økte omsetningen med nesten 11 prosent rundt Black Friday. På få år har fenomenet blitt nordmenns nye handledag. Flere og flere gjør ferdig julehandelen og mere til denne fredagen.

Det mumles om at vi gikk helt bananas. Jeg innrømmer glatt at jeg selv ble preget av fjorårets svarte handelsdag. For det ergret meg da jeg sjekket inn på hotell og oppdaget at min pris var dobbel fra hun jeg reiste med. Eller å høre om naboen som fikk kjøpt nye ski til en brøkdel av mine. Derfor var jeg bestemt. Årets happening skulle plasseres også i min kalender. Jeg skulle forberede meg godt. Det er lett å la seg rive med.

Men, så var det dette med å ta til fornuft da. For vi sparer jo egentlig ikke ved å handle på salg. Salgsfenomen som Black Friday etableres og promoteres ikke hardt fordi handelsnæringen vil være snille med oss. Det er for å tjene penger. Kanskje ikke lett å se når iveren etter å få med seg vinnertilbudet opptar oss. Først tre uker senere bekrefter brødristeren at den fungerer mer som pynt enn som kjøkkenredskap. Merkelig egentlig at jeg tenkte på å henge meg med i år. For ikke synes jeg det er mye sjarm å stå i salgskø en tidlig morgen heller, når jeg tenker meg om, eller å handle i butikker som er preget av stressede folk med ville blikk.

Jeg er nemlig av dem som mister all energi av fulle kjøpesenter, av salgsplakater som roper mot meg i alle høyder og fasonger og av poser på poser med ting jeg strengt tatt ikke trenger. De siste årene har pakkene under treet vårt, som i mange andre hjem, derfor heller vært preget av invitasjoner til opplevelser enn den mugga vi plasserte godt inne i skapet. Er dette noen av grunnene til at vi i år ser en yrende mottrend, Green Friday?

Enda en moralsk velmenende trend tenker du kanskje? Der folk på venstresida i politikken smykker seg med fair trade- bomullshandlenett fylt med hjemmesyltet småkvist laget på workshop med Lars Monsen, knasker nedfallsfrukt og insisterer på at man kan se stilig ut i en sliten striesekk. På slike steder føler du deg kanskje ikke hjemme?

Green Friday bør ikke ekskludere, men angå oss alle. Det handler om det eneste langsiktig fornuftige, nemlig å tenke bærekraftig. På hvordan vi skal ta vare på vårt naturgrunnlag slik at det er mulig å leve sunt og godt i dag og for senere generasjoner. Det handler om vårt voksende forbruk og vår voksende avfallsmengde. Det handler om forurensingen vi skaper som gjør at drikkevannet vårt er fullt med mikroplast, at klima vårt er i ubalanse og at luften som pustes mange plasser gjør folk syke. Hva med å bruke dagen til å velge mer miljøvennlige gaver?

Den Norske Turistforening frister med alternative og gode opplevelser. Restauranter i Trondheim er av høy kvalitet. Konserter og kulturtilbud har økt i omfang. Ny sykkel og andre gode tilbud kan du finne på Finn.no. En rekke miljøvennlige, økonomiske og også attraktive alternativer finnes.

Jeg tror jeg står over Black Friday i år også. Prøver å være fornuftig. Ja, om jeg ikke kommer over en rasende billig billett til en opplevelse jeg bare ikke kan gå glipp av selvsagt, og dermed ender med å handle svart. Lett blir det ikke, men jeg skal prøve å avstå. Fordi det er best for oss alle.

heidi.fossland@gmail.com