Staten og departementenes forlengede arm lokalt, Fylkesmannen i Sør-Trøndelag, ser ut til å tvinge Trondheim Havns idé om logistikknutepunkt på Øysand i kne allerede før en utredning er startet. Verneinteressene rundt Gaulosen og friområdene på Øysand er så sterke at staten, gjennom Direktoratet for Naturforvaltning, forhandler med de private grunneierne om å kjøpe arealet.

–Saken er kommet så langt at det nå forhandles om pris, sier miljøverndirektør Stein-Arne Andreassen(bildet) hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

Sterkt vern

At sterke verneinteresser vil være det største hinderet for havn på Øysand, har vært klart gjennom hele havnedebatten. Fylkesmannens uttalelser til Adresseavisen i dag, gir likevel dimensjonen ny tyngde. Skulle lokale myndigheter, hovedsakelig Melhus kommune, godta en utbygging på Øysand, har Fylkesmannen mulighet til å sette foten ned. Mye tyder på at det vil skje. Statlig eierskap er i seg selv ingen hindring for utbygging, men signalene er likevel svært klare på at sentrale myndigheter heller vil verne området enn godta en storstilt utbygging.

–Vernehensynene er særlig sterke på Øysand. Gaulosen er det eneste gjenværende stordelta i Nord-Europa. Området er så verdifullt som landingsområde for trekkfugl, at det er et såkalt Ramsar-område; et internasjonalt prioritert verneområde, sier Andreassen, som også mener jordvernet bør stå sterkt av hensyn til matproduksjon.

På grunn av den spesielle mudderbunnen utløpet av osen har dannet og stadig fornyer, med strømmen fra elveutløpet, vurderes Gaulosen også for marint vern. Ifølge fylkesmannen strekker det verneverdige området seg helt til berget mellom Øysand og Buvika, på grunn av virvelstrømmer ifra elva.

–Et marint vern skal beskytte området, for destruktive endringer i bunnen. Ennå har vi ingen slike områder i Norge, men flere steder vurderes, deriblant Gaulosen, sier miljøverndirektøren.

–Viktig for rekreasjon

Hovedårsaken til at staten vil inn som eier, er likevel områdets verdi som friluftsområde.

–Øysand er et utrolig viktig rekreasjonsområde for befolkningen i og rundt Trondheim. Det er også et miljøaspekt at slike gode friluftsområder skal ligge i relativt nærhet til tett befolket område, for å redusere utslipp ved kjøring til og fra, sier Andreassen.

–Sier du med dette et klart nei til havneideen på Øysand?

–Jeg sier ikke nei i utgangspunktet, vi må behandle en eventuell sak på det først. Men jeg vil påpeke at Trondheim Havn har kastet sine øyne på et område som vil være svært vanskelig å bygge ut. Hele strekket Orkdal-Stjørdal må vurderes. Kanskje et sted i nærheten av Flakk kan være mer aktuelt, eller Muruvik, sier Andreassen.

Vernes: Verneinteressene rundt Gaulosen og Øysand er så sterke at Direktoratet for Naturforvaltning forhandler med grunneierne om kjøp av arealet. Foto: Marianna Tønset