Prosjektgruppen som har utarbeidet forslagene, foreslår å droppe både tunnel og midtstilt superbusstrasè.

Etter å ha arbeidet med planene siden mars satt gruppen, som består av fagfolk fra Statens vegvesen, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Trondheim kommune og konsulentselskapet Asplan Viak, igjen med fem varianter.

Alternativ 1: Sidestilte kollektivfelt. Ingen tunnel.

Alternativ 2: Midtstilte kollektivfelt. Ingen tunnel.

Alternativ 3: Sidestilte kollektivfelt. Lokalgate parallelt med hovedgaten.

Alternativ 4: Kort tunnel.

Alternativ 5: Lang tunnel.

En rapport med detaljerte beskrivelser av de fem alternativene og gruppens anbefaling ble sist uke sendt ut på høring. Politikerne i kommunen og fylkeskommunen skal ta endelig stilling til hvilket alternativ det skal jobbes videre med i en reguleringsplan i februar eller mars neste år. Byggestarten er planlagt til 2017.

– Alternativ 1 gir etter prosjektgruppas mening den beste og mest helhetlige løsningen. Alternativet med sidestilte kollektivfelt og ingen tunnel tilfredsstiller bra alle kriterier og har ingen klare svakheter.

Å velge en løsning uten tunnel er også et valg som er mest robust for framtidige endringer i trafikkmønsteret. Å bygge en tunnel gir en meget uforanderlig løsning, sier prosjektleder Øyvind Dalen Sørbøl i Trondheim kommune. Representantene fra Statens vegvesens har ikke tatt stilling til anbefalingen.

Tunnel dobbelt så dyrt

– Hvorfor fraråder dere både tunnel og midtstilt superbusstrasè?

– Hovedutfordringen med Elgeseter gate er trafikkmengden og mangelen på plass. Ingen av de to tunnelalternativene tilfredsstiller kravene fra Statens vegvesen til sikt og sikkerhet. Å bygge en tunnel vil også bli langt mer kostbart enn å la trafikken gå oppe i dagen. En lang tunnel vil trolig koste nesten dobbelt så mye som et alternativ uten tunnel, 1500 millioner kroner mot 800 millioner kroner, sier Dalen Sørbøl.

Mer trafikkfarlig

Når det gjelder superbusstraseen mener prosjektgruppen at alternativet med midtstilte kollektivfelt vil gi en holdeplassløsning som er «noe mer komplisert og farlig for passasjerene.»

– I motsetning til en løsning med sidestilte kollektivfelt, vil passasjerene ha trafikk både foran og bak seg, og passasjerene må også krysse gaten for å komme til bussholdeplassen. I tillegg tar midtstilte holdeplasser mer plass. Denne løsningen vil også gi noe dårligere fleksibilitet for buss og utrykningskjøretøy ved holdeplassene, sier Dalen Sørbøl.

To tunnelalternativer

Gruppen tar forbehold om et annet valg dersom det blir midtstilte kollektivfelt i Holtermannsveien og Prinsens gate. –Med en slik løsning bør hele strekningen fra Holtermannsveien til Prinsenkrysset ha samme type kollektivfelt. Å ha ulike felt for busstrafikken i deler av traseen vil gi upraktiske og delvis farlige feltskifter for bussene, påpeker prosjektlederen.

Prosjektgruppen skisserer to ulike tunnelalternativer, en kort og en lang. Den korte tunnelen, som går fra sør for Professor Brochs gate til nord for Abels gate, blir på 220 meter pluss 200 meter med ramper. Den lange tunnelen fra sør for Professor Brochs gate til nord for Einar Tambarskjelves gate er 550 meter pluss 200 meter med ramper.

– Selv om en lang tunnel vil medføre noe reduksjon av støy, en viss reduksjon av øvrig forurensning og en viss bedring av trafikksikkerheten på deler av gata, mener vi kostnadene vil være for store. Mindre fleksibilitet, estetisk uttrykk og vanskeligheter i anleggsperioden gjør at tunnelløsningene samlet sett er dårligere, sier Dalen Sørbøl.

Alternativ 2: Midtstilte kollektivfelt. Ingen tunnel.
Alternativ 3: Sidestilte kollektivfelt. Lokalgate parallelt med hovedgaten.
Alterativ 4: Kort tunnel. Nord for Magnus den Godes gate, ramper og tunnelportal sett mot sør.
Alternativ 5: Lang tunnel. Ramper med rekkverk ved Tormods gate sett mot sør.