Det appbaserte drosjeselskapet Uber venter svar på et brev de har sendt til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

I brevet ramser de opp en rekke forslag til endringer av tjenesten. Selskapet er under etterforskning av politiet i Oslo for angivelige lovbrudd. Uber har i lang tid operert i Oslo, men blitt møtt med stor motstand fra myndighetene og den etablerte drosjenæringen.

Uber håper endringene skal gjøre at tjenesten blir ansett som lovlig i det reviderte taxiregelverket. Eftas overvåkingsorgan ESA krever at Norge endrer løyvesystemet for persontransport da organet mener dagens ordning er til hinder for fri konkurranse. Det er bl.a. slike ting Endresen vil ta opp med trønderske politikere.

Får ikke Uber medhold, vurderer selskapet i verste fall å trekke seg ut av Norge, slik man har gjort i Danmark og Italia.

Frykter ikke konkurranse

Administrerende direktør i TrønderTaxi, Hege Dahle, sier de etablerte drosjesentralene kan ikke være redde for konkurranse, vel å merke om den skjer på like vilkår og etter norsk lov.

- Vi må sørge for at kundene velger oss. Konkurranse er sunt. Dagens lovverk kommer nok til å bli endret, men det er usikkert til hva, sier Dahle.

- Kan vi risikere et fullstendig frislipp av drosjeløyver?

- Her må man tenke sikkerhet for kundene, noe man kan miste hvis «alle» kan kjøre drosje. Derimot er det mulig det ikke blir krav om å være tilknyttet en sentral. Men da kan det bli tøft å leve av drosjeyrket. Det er kun gjennom en sentral man kan få kontrakt på skolekjøring og pasientkjøring og til dels flytaxi, sier Dahle.

Vil endre systemet

Selv om mye kjøring bestilles på app, vil det fortsatt ifølge Dahle være en fordel å ha et kjent telefonnummer. Sjåførene til TrønderTaxi rekker knapt å komme til en holdeplass før de må ut på neste tur.

I en spørreundersøkelse Respons Analyse har utført for Uber svarer 6 av 10 i Trøndelag at taxisystemet bør endres. Bare 27 prosent av trønderne vil beholde taxiordningen slik den er i dag. 17 prosent har ikke bestemt seg. Hele 77 prosent svarer imidlertid at prisene er for høye.

Det fremgår videre at 61 prosent av Norges befolkning ønsker en endring av dagens taxiordning, mens bare 19 prosent er negative. 20 prosent vet ikke. Bare 10 prosent er sterkt negative til å endre dagens taxiordning.

Ettertraktet tjeneste

- Dette bekrefter våre erfaringer. 280 000 personer i Norge har lastet ned Uber-appen. Det forteller oss at vi tilbyr en tjeneste folk ønsker å bruke, sier Ubers norgessjef Carl Endresen.

Han synes ikke det er så påfallende, da 76 prosent av de spurte synes taxiprisene er for høye. Han hevder Uber tilbyr en tjeneste som koster om lag halvparten av tradisjonell taxi, inkludert moms. Blant dem som har testet Uber, svarer bare to prosent at tradisjonell taxi leverer en bedre tjeneste.

- Vi er ikke kommet til Norge for å være slutten for norsk taxinæring. Tvert om vil vi tilby norske forbrukere bedre og billigere transportmuligheter. Hvis det tradisjonelle taxisystemet endres for å gi billigere og bedre tjenester, er det en forandring til det bedre. Konkurranse vil forbedre Uber og tjenestene våre, sier Endresen.

Færre privatbiler i gatene

Han mener Uber kan bidra til færre privatbiler i gatene og en mer bærekraftig måte å dele ressurser på. Uber-sjefen viser til Forbrukerrådet, Konkurransetilsynet, det regjeringsoppnevnte Delingsøkonomiutvalget og Eftas overvåkingsorgan ESA som alle har konkludert med at dagens lovverk hindrer fri konkurranse og innovasjon i persontransportnæringen.

Endresen mener det er i lovverket problemet ligger. Regelverket ikke har utviklet seg i tråd med den teknologiske utviklingen. Det er flere som fokuserer på skatteproblematikk, men faktum er at dette ikke er noe problem verken teknologisk eller prinsipielt. – Selvsagt skal våre partnersjåfører betale skatt, understreker han.

Krever vandelsattest

- Uber ønsker å bli regulert. Derfor har vi i lang tid hatt god dialog med skattemyndighetene for å sikre at alle våre sjåfører bidrar tilbake til samfunnet. Vi støtter kravet til kjøreseddel og krever at våre partnersjåfører har plettfri vandel og forsikring. Vi ønsker også å jobbe med partene i arbeidslivet for å finne gode løsninger for mennesker som jobber i delingsøkonomien.

Endresen legger til at Uber har god tro på at regelverket vil bli endret slik at det skaper muligheter for nye forretningsmodeller. Det er et klart ønske blant folk, og flere politiske parti ønsker delingsøkonomi, blant annet på grunn av de positive effektene for befolkning og miljø.

Spørreundersøkelsen viser at bare 13 prosent av regjeringspartienes velgere går sterkt imot en åpning av taximonopolet. Også blant velgere som ennå ikke har bestemt partivalg, er bare 13 prosent sterkt imot å åpne opp markedet for selskaper som Uber.

Følg Adresseavisen på  Facebook ,  Instagram  og  Twitter

Konkurranse: Adm.dir. i TrønderTaxi, Hege Dahle, frykter ikke konkurranse i drosjenæringen, vel å merke om den skjer på like vilkår og innenfor norsk lov. Foto: Morten Antonsen