Regjeringen har bedt Stortinget om godkjennelse til å bygge tolv hangarer til de nye jagerflyene F-35 som skal stasjoneres på Ørland flystasjon.

Hangarene skal stå ferdig våren 2020, og har en prislapp på 2,26 milliarder kroner. I forslaget til Stortinget går det samtidig frem at eksterne kvalitetssikrere har foreslått en annen utbygging enn det Forsvarsdepartementet går inn for.

Foreslo to trinn

Mens departementet vil bygge alle de tolv hangarene nå, mener kvalitetssikrerne at de bør bygges i to omganger. De mener det ikke er begrunnet at hangarene er optimalt plassert, med tanke på at Ørland nå skal sikres som en fullverdig stridsbase.

Spørsmålet gjelder spredningen av hangarene, som skal beskytte de nye F-35-flyene. Adresseavisen skrev lørdag at utviklingen av nye missilsystemer gjør at Ørland nå må sikres bedre mot angrep, noe som også er bakgrunn for hangarprosjektet.

- For å gjøre det mindre sannsynlig med en feilinvestering, foreslår kvalitetssikrer å bygge seks hangarer i et første byggetrinn sammen med infrastrukturen (drivstoff, strøm, vann, osv.), før de siste seks på samme sted, står det i investeringsproposisjonen.

Bygges: Tolv hangarer som hver skal ha plass til to F-35 skal stå klare senest våren 2020. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide sier til Adresseavisen sier at regjeringen mener deres utbyggingsløsning er godt nok begrunnet og underbygd.

Hun sier at det vil koste rundt én milliard kroner mer å bygge hangarene i to omganger, samtidig som hun mener det ikke er godt nok begrunnet at den alternative løsningen vil gi bedre beskyttelse.

- Vi har allerede et spredningskonsept ettersom ikke alle flyene skal stå på Ørland, men vi skal også ha en fremskutt base på Evenes, sier Søreide, og peker på flystasjonen i Nordland der flere av flyene skal stasjoneres.

Forsinkelse

I proposisjonen skriver Forsvarsdepartementet også at en todelt løsning gjør at hangarene ikke vil bli ferdige tidsnok til innfasingen av F-35, og at den vil kreve mer personell og være negativ for den daglige driften.

Søreide sier at det i tillegg fins mange måter å hemme en kampflybase på, uten at det er noe hun ønsker å gå i detalj om.

- Da mener vi at den riktige løsningen er å bygge alle nå. Det mener også Forsvaret, Forsvarsbygg og Forsvarets forskningsinstitutt at er den riktige løsningen, og de sitter med fagekspertisen om hva som operativt sett er det riktige å gjøre, sier Søreide.