Jenssen er redd Arbeiderpartiet går inn for en redusert utbygging mellom Trondheim og Værnes for å sikre mer penger til bygging av ny E6 mellom Melhus og Ulsberg.

Trønder-Avisa har de siste dagene i flere artikler påpekte at Trondheim kommune ennå ikke har vedtatt reguleringsplanen Statens vegvesen har utarbeidet for strekningen, i motsetning til både Malvik og Stjørdal.

Trondheim kommune skal overfor Statens vegvesen ha lansert et forslag om å bygge doble tunnelløp, men bare asfaltere ett kjørefelt i hver retning mellom Ranheim og Stjørdal.

Tilbakevises av Ap

Men dette tilbakeviser kommunalråd Geir Waage i Trondheim. EU krever doble tunnelløp når trafikkmengden når et bestemt nivå. Waage fastholder imidlertid at E6 sør for Trondheim bør prioriteres før E6 Øst.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener Arbeiderpartiet saboterer E6-utbyggingen fra Ranheim til Stjørdal, og er hoderystende til en trøndersk region som ikke klarer å samarbeide. Til Trønder-Avisa understreker han at det skal bygges firefelts motorvei med doble tunnelløp mellom Trondheim og Værnes.

Frank Jenssen er opptatt av at de to E6-prosjektene øst og sør for Trondheim må sees under ett. Det skal brukes 20 milliarder kroner til bygging av ny E6 fra Åsen i Nord-Trøndelag til fylkesgrensen Hedmark/Oppland.

- Aps opptreden bekymrer meg. I Trondheim kommune pågår et arbeid som underminerer planene om fire felt mellom Værnes og Trondheim. Det vil være katastrofalt om Ap stiller seg slik at det skal være bare ett kjørefelt. Det minner om da Ap lokalt fikk stoppet åpningen av det andre tunnelløpet i Grilstadtunnelen.

Spenner kråkefot

Jenssen er redd man spenner kråkefot for hele prosjektet, som består av tre parseller: E6 fra Åsen og nordover, Trondheim–Stjørdal og Melhus–Ulsberg.

I vinter uttalte det nye veiselskapet Nye Veier at ny E6 fra Ranheim og nordover kan være mer lønnsom enn en utbygging sør for Trondheim. Til Trønder-Avisa viser fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag til at et samlet Trøndelagsråd har gått inn for å bygge ut E6 sør for Trondheim først.

- Nye Veier er ikke enig med oss i det, de har sagt Trondheim–Stjørdal først. Det må vi forholde oss til, sier Sandvik til avisen. Samtidig stiller han seg undrende til samferdselsministeren som nå kaster seg inn i debatten, ettersom det nye veiselskapet ikke har lov til å motta politiske instrukser, noe Solvik-Olsen selv har påpekt.

Ap vil nedskalere

Statsråd Ketil Solvik-Olsen avviser kategorisk forslaget fra Trondheim kommune om å bygge doble tunnelløp, men asfaltere bare ett kjørefelt i hver retning mellom Ranheim og Stjørdal.–Vi jobber for å bygge mer helhetlig, ikke stykke opp og tenke kortsiktig. Dessverre ser vi at Ap i flere byer nå krever å nedskalere veiprosjekter fremfor å være en pådriver, sier Solvik-Olsen.

Han legger til overfor Trønder-Avisa at det virker som en Ap-styrt kommune skal prøve å sabotere og hale ut ting. Statsråden mener regjeringens grep om å legge E6 øst og sør for Trondheim i Nye Veiers portefølje, er en fremskynding av planene. Selskapet skal bygge mer helhetlig og få mer igjen for pengene. Men det forutsetter at Nye Veier selv gjør prioriteringer om rekkefølge innen rammene Stortinget har gitt.

Må veie kryssende hensyn

Kommunalråd Waage sier politikerne om ikke lenge skal behandle reguleringsplanen for E6 Øst. Jofrid Burheim, avdelinger By og region ved byplankontoret i Trondheim kommune sier de tar sikte på å ha en innstilling klar til bygningsrådets møte 13. september.

Bruheim fremholder at byplankontoret må veie flere kryssende hensyn opp mot hverandre når de lager forslag til politikerne i denne saken. På den ene siden har man EU-direktivet med krav om doble tunnelløp når trafikken kommer opp i en viss mengde og trafikksikkerhet. På den andre siden har man Bymiljøavtalen der staten krever at personbiltrafikken ikke skal øke. Fire felt vil trolig øke trafikken. I tillegg kommer spørsmålet om satsing på vei kontra bane nord for Trondheim.

- Det er riktig at vi har vært i dialog med Statens vegvesen om det finnes alternativer som ikke medfører en full utbygging. For eksempel om det kan være et først byggetrinn med doble tunnelløp med ett kjørefelt og et havarifelt i hver retning. Resten av veien beholdes omtrent som i dag. En slik løsning kan være et første trinn på en full firefeltsløsning, sier Bruheim.

Nullvekst i biltrafikken

- Det er ikke tvil om at deler av E6 Øst må utbedres, men Arbeiderpartiet i Trondheim viser til vedtaket i Trøndelagsrådet om at E6 sør for byen skal prioriteres. Statens selskap Nye Veier vil snu dette på hodet, og det er utfordrende, mener Geir Waage.

Han legger til at Trondheim har avtale med staten gjennom bevilgninger til miljøpakken om en nullvekst i biltrafikken. Waage sier statsråden gjennom sin argumentasjon er en pådriver for økt biltrafikk. Kommunalråden viser til høringsuttalelsen om Nasjonal transportplan 2018 – 2029 fra Trondheim kommune som forutsetter at bomstasjonen på Ranheim tas i bruk av Miljøpakken når innkrevingen til det gjennomførte prosjektet for E6 øst er ferdig og ikke brukes til innkreving for ny E6 Øst med doble tunnelløp og firefelts kjørevei. Bomstasjonen bør brukes til å finansiere utbygging av veianlegg innenfor kommunegrensen.

Han forutsetter også bominnkreving i Stjørdal som bidrag i finansiering av en fremtidig firefelts vei. Og planlagt utvidelse av E6 Øst bør ikke gjennomføres før dobbeltspor på samme strekning er ferdig.

Bekymret: Frank Jenssen (H) er redd Ap går inn for en redusert utbygging mellom Trondheim og Værnes for å sikre mer penger til bygging av ny E6 mellom Melhus og Ulsberg. Foto: cci, Adresseavisen
Skal bygges: Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) avviser kategorisk forslaget fra Trondheim kommune om å bygge doble tunnelløp, men asfaltere bare ett kjørefelt i hver retning mellom Ranheim og Stjørdal. Foto: Linda Haugen