Torsdag formiddag kan ordfører Rita Ottervik klippe snora og høytidelig erklære at nå kan den nye Senterveien mellom Heimdalssiden og E6 og kjøpesentrene på Tiller tas i bruk.

Senterveien er forlenget med 550 meter og er knyttet sammen med John Aas vei. Prosjektleder i Statens vegvesen Almar Aronsen forteller at dette er en svært viktig vei, som vil avlaste John Aas vei og Tonstadkrysset. I Vestre Rosten er det bygget en ny bru over Senterveien slik at det blir planfri kryssing.

Koster 15 millioner

Det er Statens vegvesen som har gjennomført prosjektet til 115 millioner kroner, hvor to tredeler er finansiert av Miljøpakken og resten av Trondheim kommune. Arbeidene er utført av BL Entreprenør.

- Det er i disse dager ett år siden byggearbeidene startet, og alt er i rute foran åpningen. Det var en god del bløt leire. Den ble skiftet ut med ny masse. Vi la også inn sprengstein for å stabilisere grunnen, opplyser byggeleder i Statens vegvesen Svein Sæterbø.

En strekning mellom Senterveien og Vestre Rosten er stengt med veibom, der bare busser har lov å passere. Den siste finpussen på Senterveien skjer frem til åpningen torsdag.

Gang- og sykkelvei

Langs Senterveien er det anlagt sykkelvei med fortau på østsiden, og bare fortau på den andre siden. Dette blir den enkleste måten å ta seg frem på mellom Heimdalssiden og Tillersiden av E6. Gang- og sykkelveinettet langs Vestre Rosten og John Aas vei er også oppgradert. I tillegg er en ny turvei mellom Senterveien og Heimdalsveien bygget.

Senterveien blir en del av hovedsykkelveinettet når det kommer ny gang- og sykkelbru over Bjørndalen. Kommunen er i gang med reguleringsplanarbeidet.

Ole Ivar Folstad i eierskapsenheten i Trondheim kommune sier at Senterveien gir tilgang til nytt næringsareal. Kommunen er i den forbindelse i full gang med å selge tomter. – Vi regner med utbygging i området i løpet av to–tre år, sier Folstad.

Inkluderer bussvei

Prosjektet inkluderer en bussvei som kobler Senterveien og Sivert Thonstads vei. AtB opplyser at rute 9 vil bli lagt om fra torsdag 27. august. Rute 9 vil betjene holdeplassene City Syd E6 i begge retninger. Dette mener AtB vil gi en rask fremføring mellom Lundåsen, Kattem og Heimdal mot City Syd / Tillerområdet.

Representanter fra BL Entreprenør, Trondheim Bydrift og Statens vegvesen vil frem til torsdag foreta befaring langs den nye Senterveien for å avdekke mulige feil og mangler. Så langt ser alt ut til å være i sin skjønneste orden.

Belysning og grøntareal

Forlengelsen av Senterveien er altså på 550 meter. I tillegg er 400 meter av gang- og sykkelveinettet langs Vestre Rosten og John Aas vei oppgradert. Det er bygget 100 meter bussvei med fortau på én side, og det er anlagt en ny turvei mellom Senterveien og Heimdalsveien.

Vestre Rosten er lagt i bru over Senterveien. Vann, avløp og fjernvarme er lagt for å klargjøre for bygging på nye tomter. Nyveien har også fått belysning og hele området er beplantet.

Omfattende arbeid: Det har vært et betydelig arbeid med å utvide Senterveien. Grunnforholdene var flere steder utfordrende. Foto: Flyfoto: Erling Skjervold
Enklere: Den 550 meter lange forlengelsen av Senterveien skal gjøre det lettere å komme seg mellom Heimdalssiden og E6 og kjøpesentrene på Tillersiden. Foto: Nils H. Toldnes
Lagt om: Vestre Rosten måtte delvis legges om en periode da Senterveien skulle bygges under Vestre Rosten. Nyveien har kostet 115 millioner kroner.
Etterlengtet: Mange har i en årrekke ventet på at det skal bli enklere å kjøre bil mellom Heimdal og Tiller. Til tider har køen i John Aas vei mot City Syd stått bom stille. Foto: Nils H. Toldnes
Mye bløtleire: Byggeleder i Statens vegvesen Svein Sæterbø er glad for at Senterveien kan åpne som planlagt, etter ett års byggetid. Det var mye bløt leire som måtte graves ut og erstattes med annen masse. Foto: Nils H. Toldnes