Lademoen Vel har arbeidet for miljøgate i Innherredsveien i en årrekke og har hatt både underskriftsaksjoner og folkemøter med politikerne. Etter mange tidkrevende runder og enkelte tilbakeslag for initiativtakerne, ga politikerne endelig grønt lys i fjor høst.

Miljøgaten i Innherredsveien er foreløpig et prøveprosjekt ut året, men går det slik Lademoen Vel ønsker, blir miljøgaten en varig løsning.

I morgensola utenfor Lademoen kirke passerer busser og syklister i en jevn strøm, syklistene i et eget sykkelfelt, bussene i de to gjenværende kjørefeltene.

Sogneprest Stein Ellinggaard i Lademoen, og styremedlem i Lademoen Vel, konstaterer: – Her er det jo nesten ikke vanlig biltrafikk lenger! Hør, hvor stille det er!

40 prosent gjennomgangstrafikk

Tidligere målinger viser at over 40 prosent av trafikken i Innherredsveien er gjennomgangstrafikk. Gjennomkjøringsforbudet har fått bilistene til å endre kjøremønster og velge andre kjøreruter, fortrinnsvis gjennom Strindheimtunnelen.

Gata er bygget om fra fire til to kjørefelt. Alle busstoppene på strekningen mellom Solsiden og Rønningsbakken er flyttet til midt i gata, mens det er laget en 1,8 kilometer lang sykkelvei som legger beslag på ett av to ledige kjørefelt.

Langs nordsiden av Innherredsveien, på strekningen fra Mellomveien til Solsiden, er et gjerde mellom fortauet og veibanen fjernet, noe som gir god plass til fotgjengere og eventuell restauratører som ønsker å etablere uteservering.

Les også: Ekspressfart for alle som vil servere øl i Innherredsveien

- Vi er strålende fornøyd!

- Dette ser veldig bra ut! Vi er strålende fornøyd! Gjennomgangstrafikken er redusert og det er blitt mye bedre forhold for de myke trafikantene, sier Olav Sjelmo fra styret i Lademoen Vel.

Han roser Statens vegvesen for «å ha fått til veldig mye på kort tid».

- Vi trodde i utgangspunktet dette var et «spareblussprosjekt», men vi ser det er lagt ned mye arbeid i å finne best mulige løsninger, sier Sjjelmo.

At det er blitt tillatt å sykle midt i veibanen er uvant og enkelte syklister er fortsatt usikre på hvor det er lov å sykle. – Når folk har lært seg hvordan dette fungerer, kommer det til å bli veldig bra, sier Sjelmo og Ellinggaard, som håper næringsdrivende langs gata ser potensialet og utnytter endringene til å skape et attraktivt miljø.

Prøveprosjektet skal redusere gjennomgangstrafikken og bedre forholdene for syklister og fotgjengere. Dessuten skal mindre biltrafikk øke gjennomsnittshastigheten for bussene.

UkeAdressa: Er mørketida over i Innherredsveien?

Evaluering i løpet av høsten

- Vi har registrert gjennomgangstrafikken før ombyggingen. Det er gjort grundige trafikktellinger i forkant av endringene slik at vi kan sammenligne med nye tellinger som skal gjennomføres i høst. Det finnes også faste tellepunkter i Saxenborg alle og Fjæregata i tillegg til Strindheimtunnelen, forteller prosjektleder Randi Trøan i Statens vegvesen.

Prøveprosjektet blir evaluert i løpet av høsten. – En del av evalueringen er en vurdering av fremkommeligheten for bussene. AtB er opptatt av god fremkommelighet langs strekningen og kan måle om hastigheten endres øker ved hjelp av sanntidsmålinger i bussene, sier prosjektlederen.

Det er opp til politikerne å bestemme hva som skjer videre når prøveperioden er over ved årsskiftet.

- Dersom miljøgate i Innherredsveien blir en varig løsning, må hele gaten bygges om. Det gjelder særlig det smale fortauet på sørsiden av veien som er dårlig egnet for fotgjengere, sier Trøan.

Eget trafikklys for syklister

Tilbake på Lademoen, i krysset Mellomveien – Innherredsveien, gratulerer Richard Liodden Sanders fra Syklistenes Landsforening Skjelmo og Ellinggaard med miljøgaten.

I krysset er det montert et eget trafikklys for syklister. Et kamera registrerer om det befinner seg syklister i nærheten av krysset og sørger for grønt lys såfremt det ikke hindrer fotgjengere i å krysse gaten eller biler som svinger inn og ut av Mellomveien.

LES OGSÅ : - AP-krangel ødelegger for Innherredsveien

- Sykle trygt i Innherredsveien

- Jeg synes det er blitt et fantastisk sykkelanlegg. Kantsteiner og oppmerking lager en avstand mot den øvrige trafikken. For første gang kan syklister i alle aldre sykle helt trygt i veien. Jeg har allerede sett hele familier på tur som bruker den nye sykkelveien. Når det er trygt. er det også flere som sykler, for det er alltid «den verste strekningen» som gjør at mange kvier seg. Selvsagt er det ikke alt som er perfekt, men jeg regner med det blir gjort justeringer etter hvert, sier Sanders.

Miljøgate. Innherredsveien er blitt miljøgate med to kjørefelt, en to kilometer lang sykkelvei midt i veibanen og eget trafikklys for syklister. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen
Dette er Trondheims eneste trafikklys for syklister. Det fantes et eget trafikklys for syklister på Singsaker på 1980-tallet, men det er borte for lengst. Foto: Peter Breivk
- Et fantastisk sykkelanlegg, sier Richard Liodden Sanders fra Syklistenes Landsforening (på sykkel til venstre). Olav S Sjelmo i Lademoen Vel (på fortauet) er også veldig godt fornøyd. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen
- Gjennomgangstrafikken er redusert og det er blitt mye bedre forhold for de myke trafikantene, sier fra venstre Richard Sanders, Syklistenes Landsforening og Stein Ellinggaard og Olav Sjelmo, Lademoen Vel. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen
Den nye miljøgaten i Innherredsveien er et halvårig prøveprosjekt. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen
Innherredsveien er blitt miljøgate med to kjørefelt, en to kilometer lang sykkelvei midt i veibanen og eget trafikklys for syklister. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen
Bussholdeplassene er flyttet midt ut i gaten, slik at det er god plass til sykkelvei på nordsiden av Innherredsveien. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen