Når bystyret og fylkestinget behandler budsjettet for 2018 og 2019 1. mars, må de enten utvide budsjettrammen eller bruke penger som er satt av til å dekke kostnadsoverskridelser.

De tre metrobusslinjene blir ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim fra august 2019, den største omleggingen av rutenettet i byens historie.

Totalt skal politikerne vedta utbyggingsprosjekter for metrobussen de neste to årene for 433 millioner kroner, til stasjoner, knute- og omstigningspunkt og utbedringer av strekninger langs metrobusstraseene.

Ikke dekning i budsjettet for snøsmelteanlegg

Vedtaket i fylkesutvalget og formannskapet 23. januar, om å bygge snøsmelteanlegg på permanente stasjoner utenfor Kollektivbuen (sentrum m/omegn), innebærer kostnader på 53 millioner kroner. Det er 40 millioner kroner mer enn det er dekning for i metrobussbudsjettet, som har en total ramme på 660 millioner kroner. Den øvrige utbyggingen ble vedtatt i fjor vår.

Rådmannen går inn for at beløpet dekkes inn ved å overføre penger fra fase 2 i metrobussutbyggingen, de såkalte gateprosjektene (ombyggingen av Innherredsveien, Elgeseter gate, Olav Tryggvassons gate og Kongens gate).

En alternativ løsning er å bruke en pott på 100 millioner kroner som er satt av i metrobussprosjektet til å dekke uforutsette og usikre kostnader.

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

- Betydelig fare for kuttiltak

Leder Kai Arne Riersen for infrastruktur i metrobussprosjektet mener at et nei til å øke totalbudsjettet for metrobussen, etter at politikerne tidligere har gjort tilleggsbestillinger av ulike byggetiltak, kan få store konsekvenser.

- Det er allerede stor sannsynlighet for kostnadsoverskridelser på flere sektorer i prosjektet. Det betyr at store deler av summen på 100 millioner kroner allerede er bundet opp. Dersom disse midlene blir benyttet for å finansiere snøsmelteanleggene, er det en betydelig fare for at det må iverksettes utvidede kuttiltak, sier Riersen, som påpeker at prosjektet allerede har gjennomført en rekke nedskjæringer for å holde kostnadene nede.

Konsekvensen kan bli at enkelte metrobusstasjoner blir kuttet og at deler at metrobusstraseen ikke blir utbedret, noe som vil gå ut over framkommeligheten for metrobussen.

Stasjoner kan bli kuttet

- Trafikken på metrobusslinjene er avhengig av at hver enkelt holdeplass er bygget om til metrobusstandard for å bli trafikkert av 24 meter lange busser. Uten ombygging kan ikke metrobussen stanse med alle fire dører parallelt med plattformen, og stasjonen må kuttes, påpeker Riersen.

Når det gjelder utbedringer av flaskehalser på traseene, kan en av strekningene hvor utbedringstiltak må sløyfes for å spare penger, være Haakon VIIs gate på Lade. – Det vil føre til at framkommeligheten langs strekningen blir like dårlig som i dag, noe som vil gi fortsatt store forsinkelser for passasjerene, i strid med hva som er målsettingen for den nye rutestrukturen, sier Riersen.

Her er det størst risiko for kostnadssprekk

En oversikt fra rådmannen viser at budsjettoverskridelsene for metrobussen kan komme opp imellom 50 og 65 millioner kroner.

Rådmannen peker på følgende tre områder hvor det er størst risiko for kostnadssprekk:

* Knute – og omstigningspunkt: Overskridelser på 20–25 millioner kroner på grunn av økt omfang/behov.

- Hovedårsaken til økningen, er at det blir lengre eller flere plattformer og større areal totalt enn de opprinnelige planene viser. Noen steder øker plattformlengden fra 40 til 60 meter, mens det ved andre knutepunkter har vært behov for å øke antall plattformer og antall oppstillingsplasser for busser som venter på neste tur. Økningen av plattformlengden på Strindheim betyr at det må rives noen murer. På Tonstad er også det opprinnelige arealet som var planlagt til omstigningspunkt blitt en del større. Årsaken til at det blir lengre og flere plattformer og økt areal, er at AtB har lagt til flere ruter til dette omstigningspunktet.

En annen årsak til kostnadsøkningen er geotekniske forhold. På Tonstad er det for eksempel funnet kvikkleire i grunnen, forklarer Riersen.

Les kommentaren: Kuppforsøk i bystyresalen

* Erverv av grunn: Kostnader 10–20 millioner dyrere enn først anslått.

- Arbeidet med reguleringsplanene begynte i fjor høst. Først nå har vi totaloversikten over hvor mye areal det er behov for. Pr. i dag er det igangsatt 26 reguleringsplaner, men det kan fortsatt bli et par til. Vi har mest mulig prøvd å unngå inngrep på privat grunn, men noen steder er det helt nødvendig. Forhandlingene med grunneierne er i gang, forteller Riersen.

* Støytiltak: Økte utgifter på cirka 20 millioner kroner.

- Støytiltakene gjelder utelukkende metrobusstasjonene. Hvis utbyggingen krever at det må flyttes en eksisterende støyvoll eller fjernes en støyskjerm, må det settes opp en ny voll eller en støyskjerm når utbyggingen er ferdig. Dette gjelder bare en håndfull steder, men kvadratmeterprisen for voller og skjermer er svært høy, sier Riersen.

Hør omadressert: Tore O. Sandvik gruer seg til anleggsperioden for metrobussen

* Forurensede masser. Strengere krav om utskifting av forurensede masser i tilknytning til veianlegg kan gi kostnadsøkning. Kostnadene er knyttet til graving, bortkjøring og deponering.

Kommentar: Fire spørsmål om metrobuss som trenger svar

De 58 metrobussene skal utgjøre ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim fra 3.august 2019. Foto: Tegning: Van Hool/Nettbuss
Vedtaket om å bygge snøsmelteanlegg for 53 millioner kroner gir pengeknipe for metobussprosjektet.
Politikerne vedtok i januar å bygge snøsmelteanlegg på metrobusstasjonene utenfor sentrum for 53 millioner kroner. Det er 40 milioner kroner mer enn budsjettert. Foto: Faksimile fra Adresseavisen
Hvis budsjettet for metrobussen ikke blir øket, kan eget kollektivfelt langs flaskehalen HaakonVIIs gate på Lade stå i fare. Foto: jens petter søraa