Google, Apple og Facebook er på vei til en betalingsterminal nær deg, skreiver Aftenposten.

– Det er bare et spørsmål om når de store amerikanske teknologiselskapene kommer til Norge med sine betalingsløsninger, sier direktør for næringsutvikling Fredrik Syversen i næringsorganisasjonen IKT-Norge.

Derfor ruster den norskeide delen av banknæringen til kamp.

Google og Apple har teknologiske krefter som har forandret hverdagen for milliarder av mennesker.

Her får DNB noe å bryne seg på.

 Norge er en liten strand og en tsunami er på vei mot oss. Innovasjonskraften i disse selskapene har gjort dem til verdens mest verdifulle, sier Syversen.

Større og sterkere Vipps

Mandag morgen offentliggjorde DNB og over 100 sparebanker at de forener sine krefter i den mobile betalingsløsningen Vipps.

– Gjennom dette samarbeidet står vi bedre rustet til å vinne kappløpet i konkurranse med nordiske og internasjonale aktører, sier Bjerke i en pressemelding.

Vipps blir lagt inn i et nytt selskap der DNB skal eie 52 prosent. SpareBank 1 Gruppen legger sin mobilbetaling Mcash inn i nye Vipps.

DNB-sjef Bjerke blir styreleder i nye Vipps.

– Internasjonale aktører som f. eks Facebook og Apple er en av grunnene til at norskeide banker nå vil samarbeide om mobilbetaling, sier kommunikasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.

Apple er på vei

Syversen følger godt med på det som skjer i utlandet. Verdens sterkeste teknologiselskaper er på vei inn i betalingsformidling og bank:

  • ApplePay er allerede lansert i USA og Storbritannia. Bare med bruk av fingeravtrykk og smarttelefonen er det mulig å betale i butikken. Telefonen kommuniserer med betalingsterminalen. Svært mange har iTunes-konto og den er utgangspunktet for Apple Pay. Mange nordmenn vil se denne løsningen hos f.eks. kleskjeden Abercrombie & Fitch i deres butikker.

  • Google Wallet er en tjeneste for vennebetaling. Den ligner mye på DNBs Vipps første versjon. I tillegg har Google sin løsning for Android-telefoner under navnet AndroidPay, som er en direkte konkurrent til ApplePay.

  • Facebook kommer også med betalingsløsninger og har europeisk bankkonsesjon. Syversen sier de hittil har jobbet i retning av noe som ligner på Finn.no. Det skal bli mulig med kjøp og salg av saker og ting på Facebook, men tilhørende betalingsløsninger innenfor plattformen. Men dette er sannsynligvis bare første steg, tror han.

– Det er derfor viktig for norske leverandører å svare på dette. Noe av svaret er det samarbeidet vi nå er presentert for mellom Vipps og Mcash, sier Syversen.

Har ventet på Apple

Eivind Gjemdal er adm. direktør i selskapet Bits. Det har ansvaret for å holde orden på alt vi betaler med kort og nettbank i løpet av dagen.

Bits driver systemene som sender rett beløp mellom de rette kontoene i bankene i Norge.

– Jeg er overrasket over at utenlandske betalingsløsninger ikke har kommet til Norge allerede, sier han til Aftenposten.

Det er nemlig lett å koble seg på det norske systemet.

– Lover og regler er slik at en aktør med en norsk eller utenlandsk konsesjon kan bruke dette systemet, sier Gjemdal.

Bits er eid av norske banker gjennom næringsorganisasjonen Finans Norge.

Tre blir til to

Tre store konkurrerende mobile betalingsløsninger i Norge blir nå til to når Mcash blir borte.

Bjerke og sparebankene står igjen med den nordiske konkurrenten MobilePay. Nå skal de konkurrere blant annet med brukerløsninger og butikkdekning.

Plattformen MobilePay eies av Danske Bank. Nordea og Gjensidige Bank er med i tillegg som likeverdige distribusjonspartnere i det norske markedet.

– Vår ambisjon er å etablere en felles plattform for mobilbetaling på tvers av landegrensene i Norden, sier leder Knut Anders Wangen i MobilePay Norge.

Pressesjef Christian Steffensen i Nordea Norge sier de satser videre på MobilePay.

Mcash blir borte

SpareBank 1 Gruppen legger sin mobilløsning Mcash inn i Vipps.

− Vi er komfortable med å stå bak merkevaren Vipps. Vi ser frem til å samarbeide med DNB og de andre partnerne, sier adm. direktør Elisabeth Haug i Mcash.

Mcash er i dag den nest største mobile betalingsplattformen i Norge.

SpareBank 1 Gruppen kjøpte merkenavnet og teknologien fra selskapet Mcash i slutten av 2015 for en ukjent sum. Tjenesten ble lansert i februar i fjor.

Ikke egen løsning

Noen banker satser på å bruke andres løsninger i stedet for å konkurrere med sine egne.

Skandiabanken er en av dem.

– Våre kunder kan bruke all de tre løsningene som er tilgjengelige i Norge i dag. Vi satser ikke på å utvikle vår egen løsning og er positive til alle former for samarbeid mellom bankene, sier kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen i Skandiabanken.

Handelsbanken er en annen bank uten egen løsning. Kundene kan bruke Vipps eller den de liker best.

Kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken sier bankene og kundene er inne i en «uoversiktlig tid»

– Det blir spennende å se hvilke løsninger som lever om to-tre år, sier han.