I møte med sentrumspolitikken er det først og fremst Frp som er problemet, ikke Høyre. Selv om finansminister og Frp-leder, Siv Jensen, har gitt etter så det holder for mange Frp-velgere, provoserte statsbudsjettet støttepartiene mer enn det var grunn til å forvente.

Det er Frps stempel på statsbudsjettet det nå særlig strides om. Frps fotavtrykk er langt svakere enn Høyres, men langt mer kontroversielt for sentrum. Stemningen var bedre onsdag, da de parlamentariske lederne møttes for å gi forhandlingene et nytt løft etter bruddet tirsdag. Men den er ikke god, og det antydes at de ikke er kommet halvveis en gang. Budsjettstriden gikk i går fra null bevegelse til litt fremdrift. Ny frist for å komme i mål er i morgen, men trollig går det inn i helgen før en mulig avklaring foreligger.

Hvor mange av Frps viktigste saker som overlever forhandlingsprosessen og kompromissene, er et kjernespørsmål. Sentrumspartiene vil forhandle bort mest mulig, mens Frp er helt avhengig av å beholde profilsaker nok til å kunne forsvare regjeringsdeltakelsen. Problemet for Frp er at når den blå mindretallsregjeringen må forhandle med sentrum, vil politikken automatisk trekkes i den retningen.

Frp har fått på plass store skattekutt, rett nok med en betydelig Høyre-profil. Store reduksjoner i bilavgiftene og ingen avgiftsøkning på bensin og diesel, er også foreslått, stikk i strid med sentrumspolitikken. KrF og Venstre vil kutte i skattelettene, som er på over åtte milliarder, og er regjeringens hovedsatsning. I tillegg vil sentrum nulle ut mange av avgiftskuttene i bilpolitikken.

Alle bomstasjonene Frp skulle fjerne, er blitt til flere. De siste prognosene angir at bominntektene vil øke til minst ni milliarder kroner neste år. Bistandspengene Frp vil kutte er allerede reversert, slik at KrF trolig får innfridd kravet om en prosent av bruttonasjonalinntekt. I alkoholpolitikken og innvandringspolitikken kommer trolig Frp ingen vei, og kuttet i barnetillegget for uføre synes tapt både politisk og blant folk flest.

Alle de gode «Harry-sakene» er i alvorlig fare: Snøskutere, motorsykler og campingvogner som ha fått avgiftslettelser i budsjettet, kan bli forhandlet bort. Det kan også kuttet i omregistreringsavgiften, som alene betyr 660 millioner kroner på budsjettet for neste år. I tillegg kommer bensin- og dieselavgiften som Frp vil fryse på dagens nivå.

Lykkes sentrum med å plukke bort alle Frps små markeringer, sitter partileder Siv Jensen igjen med sitt forsvar for en ansvarlig pengebruk, innenfor en handlingsregel for bruk av oljepenger partiet er imot. Sentrum synes å ha et behov for å ydmyke Frp, særlig Venstre, men det går neppe så galt for Frp at ikke for eksempel campingvognene og omregistreringsavgiften overlever.

For noe må også Frp kunne møte sine velgere med. Det forstår sannsynligvis alle de borgerlige partiene. Blir Siv Jensen sittende igjen med bare handlingsreglen og ansvarlig pengebruk, blir det krise i Frp. Det vil neppe bekymre sentrumslederne – i hvert fall ikke i disse dager.