Hvordan oppleves norsk påske for folk som kommer utenfra?

Vi spurte to med navn som har sterk religiøs klang. Jesus er forsker på Sintef, han er fra Spania og hans fulle navn er Alvaro Jesus Capellan. Mohammed A.M. Yahya er fra Eritrea og jobber som programrådgiver i Trondheim kommune.

Alvaro Jesus er tidlig ute. Han er kafévant og  kjører hipsterstil med skjegg og lue. Mohammed kommer løpende fra et møte i kommunen, blid som ei sol. Begge kom til Norge for syv år siden, Alvaro Jesus som utvekslingsstudent, Mohammed som flyktning.

Typisk norsk å ikke være religiøs

- Når appelsinene blir billige, vet jeg at det snart er påske, sier Mohammed.

- Jeg forbinder norsk påske med ski, turer og påskeegg. Alt skal være gult. Påske er siste sjanse til å gå på ski. Folk opplever vel en blanding av glede over sola og sorg over å miste snøen. Det er tid for å slappe av. Lese en god bok, se på krim på tv, eller høre på radio. Og så skal det skiftes til sommerdekk. Skandinaver er systematiske.

Mine medborgere er ikke veldig religiøse, Trøndelag ligger ikke i bibelbeltet. Jeg synes det er typisk norsk å ikke være religiøs. De viktige verdiene for nordmenn er fellesskap, rettferdighet og likhet. For veldig mange i verden betyr det religiøse nettverket sosial trygghet. I Norge sørger velferdsstaten for sikkerhetsnettet.

Nordmenn liker isolasjon

Alvaro Jesus synes ikke den norske påsken avviker mye fra den hjemme i Spania.

- I Baskerland drar folk enten til fjells, eller til Middelhavet for årets første bad. Mange drar sørover til Rioja for å stå på ski. Norsk hyttepåske handler mer om natur og isolasjon enn hjemme i Spania. I stedet for langrenn, går det i alpint. Vår hytteferie er i en leilighet i et boligkompleks på et alpinsted, ikke i ei hytte langt unna andre på fjellet. Påske er ferie og feiring av våren både for nordmenn og spanjoler. Hjemme slår vi av telefonen, dyrker grønnsaker og går ut for å treffe folk.

Vi har mer religiøse prosesjoner i gatene enn her. Med unntak for bestemor, er vi ikke en religiøs familie. Den norske tradisjonen med påskekrim har vi ikke, men i påsken dukker det opp store bibelske filmer som Ben Hur på tv. Dere nøyer dere med én uke. I Spania er påskeferien to uker. Jeg liker vinteren, men synes mørketiden i Norge er krevende. Påsken markerer at sola og lyset for alvor er tilbake.

Annen påske

Fra hjemlandet er Mohammed vant med feiringen av ashura, som ikke ligner den kristne påsken, men har likhetstrekk med den jødiske. I islam er Moses en profet og for sunniene markerer ashura dagen da han ledet israelsfolket ut av slaveriet i Egypt.

Feirer fellesskap

- I Eritrea feirer vi dagen med familie og bekjente. Mye større familiesammenkomster enn her. Naboer besøker hverandre og feirer, uavhengig av hvilken religion de tilhører. For muslimer er Moses en profet. Ashura kommer etter fasten og vi feirer verdien av fellesskap, tålmodighet – alle år på vandring i ørkenen, og at tro kan flytte fjell, slik Rødehavet ble delt. Hjemme i Eritrea har jeg besøkt både synagoger og kirker. Det har jeg gjort i Trondheim også, sier Mohammed.

Tillit – den store forskjellen

Noen forskjeller er der hele tiden, om det er påske eller ikke.

Nordmenn har mange uskrevne regler, synes Mohammed.

- Ingen snakker på bussen. Når den som sitter innerst rører litt på seg er det signalet om at du må reise deg for å slippe vedkommende frem. Ingenting sies. Nordmenn kan være skeptiske, men det synes jeg er menneskelig. Jeg opplever nordmenn som ekte folk. Den største forskjellen på Norge og Eritrea er tillit.

Alvaro Jesus synes spanjoler er mer sosiale enn nordmenn.

- Folk treffer hverandre også midt i uka, ute på kafé. I Norge kan du møte på naboer i gangen år etter år uten at noe blir sagt. Det er ikke farlig å si hei, sier Alvaro Jesus – med et spørrende smil.

- I Spania skravler ukjente folk med deg som har dere har vært venner i årevis. Treffes dere et par uker senere, har din «nye venn» glemt deg. Nordmenn er mer reserverte, og tør ikke prate med folk fordi de føler at det forplikter. Men blir du første venner med nordmenn, så er det ordentlig vennskap som varer. Men å innlede kontakt blir tatt alvorlig.

Store navn

Å være oppkalt etter verdens to største religionsstiftere lever karene godt med. Muhammed tar det mer alvorlig enn Alvaro Jesus.

- Jeg er lingvist og navn betyr noe. Mohammed betyr takknemlighet på arabisk. Jeg synes det forplikter. Jeg bør være takknemlig.

Alvaro Jesus, som i praksis bare bruker fornavnet Alvaro, tenkte aldri på navnet sitt før han reiste utenlands.

- Ikke-spanjoler synes det er morsomt når de oppdager at jeg heter Jesus. Navnet er en tradisjon i familien. Min bestefar het Jesus, og både onkel og far har det som mellomnavn. Før var jeg langhåret og lignet mer på bildet vi har av Jesus. Selv er jeg ikke religiøs. For meg er Jesus et forbilde, et godt eksempel på at vi skal hjelpe hverandre. Det er noe jeg tror på.

Alvaro Jesus og Mohammed fant fort tonen. Foto: Christine Schefte
Mohammed feirer ashura, ikke påske.
Alvaro Jesus Capellan og Mohammed A. M. Yahya kommer fra ulike kulturkretser, men ser ikke så ulikt på påsken. Foto: Christine Schefte
Alvaro Jesus og Mohammed ønsker hverandre god påske. Foto: Christine Schefte