De fire første dagene dette året har verdiene for svevestøv ligget godt under grensene ved byens fire målestasjoner. Samtidig har vinterkulda meldt sin ankomst, noe som gjør arbeidet med å holde luftkvaliteten god enda mer krevende.

- Klimatisk er det verst når det er kaldt, vind, tørt og sola skinner. Vind og veitrafikk virvler støvet opp, og det er da vi har de største problemene. Hvis støvet først er i lufta, er det lite å gjøre med det, sier avdelingsleder Tore Berg ved Miljøenheten i Trondheim kommune.

Det er meldt kaldt og tørt vær med lite vind resten av uka, værforhold som betyr økt produksjon av svevestøv. Også prognosene for neste uke viser fortsatt tørt vær.

Vasket før kulda

Trondheim bydrift var forberedt på kulda, og satte i verk tiltak allerede før jul. Da ble byens gater og fortau grundig vasket og feiet før kulda satte inn.

- Når det blir kaldt kan vi ikke lengre bruke vann. I stedet bruker vi tørrfeiere, altså feiemaskiner uten vann, forklarer vaktleder for vei, Erling Tøften, i Trondheim bydrift.

For at feiemaskinen skal få med seg støvet på kalde dager, bindes det opp med saltlake som tåler temperaturer ned mot 15 minusgrader. Dette kjøres jevnlig ut på riksveien fra Siemens på Sorgenfri til Sirkus Shopping på Strindheim.

I tillegg legges saltlake et stykke opp i de fleste stikkveier gjennom hele ruta og over store deler av Midtbyen.

Stor forbedring

Arbeidet foregår om natten for å unngå å være til hinder for trafikken.

- Det er såpass mye trafikk i Trondheim by, at det er ganske tøft å jobbe her på dagtid. På natta får du jobbe i fred, og det er en fordel, sier Viktor Dolmseth.

Natt til tirsdag var han ute for å vedlikeholde saltlaken på riksveien gjennom byen.

- Vi legger på lake som fukter asfalten. Det forbinder støvet for å hjelpe feiebilene å ta opp massen etterpå, slik at folk skal få puste ganske fritt i Trondheim, sier Dolmseth.

2015 ble det første året Trondheim klarte å nå det nasjonale målet om maksimalt syv dager med for høy konsentrasjoner av svevestøv. Dolmseth forteller at han selv har merket en forbedring av luftkvaliteten.

- Vi merker det godt. Nå slipper du å puste og tygge støv. Vi som jobber om natta ser hvor behagelig det er. Byen er nesten ren, og du ser ikke støvskyer gjennom sentrum på disse nettene her, sier han.

SE VIDEO: Kjetil Haarberg i Trondheim Bydrift forklarer om støvdemping

Øker grensene

Fra første januar ble de nasjonale grenseverdiene for svevestøv skjerpet. Blant annet er grenseverdien for PM 10, svevestøv, på årsbasis senket fra 40 mikrogram til 25 mikrogram per kubikkmeter luft i snitt per dag.

De nye grenseverdiene er strengere enn minstekravene som er satt til svevestøv i EUs luftkvalitetsdirektiv.

- Bakgrunnen for de nye grenseverdiene er forskning som viser at det er større helsefare knyttet til lavere konsentrasjoner av svevestøv, eller partikler, enn tidligere antatt, skriver Klima- og miljødepartementet i en pressemelding.

Selv om de nasjonale grensene nå er skjerpet, tror Berg at Trondheim nok en gang vil nå målene.

- Det er en kraftig reduksjon, spesielt for årsmiddel, men vi klarte det i 2015 så det er ingen grunn til at vi ikke kan klare det fremover heller. Noen år tilbake i tid, frem til 2012 hadde det blitt problematisk, sier han.

«Lufta er for alle»

Berg mener skjerpede grenser er et positivt tiltak for folkehelsen.

- Lufta er for alle, men vi må ta imot den lufta vi får. Vi puster inn mer enn 10 000 liter luft daglig, så luftkvaliteten kan selvfølgelig påvirke helsen vår. Gasser og partikler går inn i luftveiene og lungene, og kan også gå videre inn i blodbanen vår, sier han.

På nettstedet luftkvalitet.info kan du selv følge med på luftkvaliteten. I Trondheim måles svevestøv ved fire målestasjoner – E6 Tiller, Bakke kirke, Elgeseter og Torvet. Statens vegvesen i Sør-Trøndelag og Trondheim kommune samarbeider om målingene.

Tidligere ble de høyeste målingene av svevestøv gjort ved målestasjonen på Elgeseter.

- Etter forandringene i sentrum er det Tiller som er verst. Der er det mest tungtrafikk og en del massetransport, i tillegg til trafikk med høy hastighet. Det er også store parkeringsplasser i nærheten, og hvis det blåser feil retning kommer også bidrag derfra, sier Berg.

Han oppfordrer de som strør på parkeringsplasser til å kjøpe strøsand som er vasket for finstoff.

- Det vet vi har god effekt og kan bestilles fra leverandøren. Det koster sikkert litt mer, men gir et bidrag til folkehelsa, sier Berg.

Når det er for kaldt til å bruke vann, legger Trondheim bydrift saltlake på veiene for å hindre svevestøv. Foto: Håvard Haugseth Jensen