Prøvetiltakene er en del av arbeidet med å redusere gjennomgangstrafikken med bil og prioritere gang-, sykkel- og kollektivtrafikken i de mest sentrale veiene i sentrum.

Dette er prøvetiltakene som blir innført i 2018:

* Olav Tryggvasons gate stenges for gjennomgangstrafikk med bil og det etableres et tilbud til syklende i gata.

* Ett kjørefelt for bil inn til byen over Bakke bru omgjøres til sykkelareal.

* Sykkelvei med fortau utredes som helhetlig løsning på hele strekningen langs Olav Tryggvasons gate og Bakke bru.

Viderefører prøveperioden i Innherredsveien

I tillegg vedtok bystyret å videreføre prøveperioden med miljøgate i Innherredsveien etter at den nåværende prøveperioden går ut i januar 2018. Prøveperioden skal videreføres «til endelig beslutning om utforming er vedtatt.» Bystyret ba rådmannen «komme tilbake til utforming av Innherredsveien i egen sak sammen med evaluering av prøveprosjektet der.»

Vedtaket innebærer at Prinsenkrysset fortsatt blir holdt åpent for gjennomgangstrafikk.

Kommentar: Kuppforsøk i bystyresalen

Prøvetiltak kan tilbakestilles hvis uønskede konsekvenser

Prøvetiltakene skal evalueres og «gi kunnskap om konsekvenser og innspill til eventuelle justeringer før permanente tiltak iverksettes i de store gateprosjektene. Mulige konsekvenser av prøveordningene overvåkes og kan tilbakestilles om det gir uønskede konsekvenser i likhet med de prinsippene som ble gjort gjeldende for prøveprosjektet i Innherredsveien».

Det heter videre at «det må legges vekt også på andre kriterier enn framkommelighet og trafikkavvikling i evalueringen av prøveprosjektene. Det må bl.a. også etableres kriterier på hvor mange personer som bruker Midtbyen og endringer i omsetning, fordelt på ulike soner i Midtbyen. Bystyret ber rådmannen legge fram en sak for formannskapet med forslag til slike kriterier »

Trefelts gate i Kongens gate

Bystyret vedtok også at følgende prinsipper skal legges til grunn for videre planlegging av gateprosjektene i Miljøpakken, som blant annet innbefatter alle de store innfartsveiene i sentrum:

* Kongens gate: Utformes som trefelts gate med et felt for biltrafikk inn mot sentrum og to sidestilte felt for buss og trikk som i dag.

* Olav Tryggvasons gate: Utformes som tofelts kollektivgate med sykkelvei eller sykkelfelt.

* Elgeseter gate: Rådmannen skal legge fram forslag til løsninger på utforming i Elgeseter gate som en del av prosessen med ferdigstilling av reguleringsplanen for gata.

* Holtermanns veg: Rådmannen skal legge fram løsninger på utforming av gata som en del av områdeplanene for Tempe, Valøya og Sluppen.

Kommentar: Viktige saker kan ikke behandles på denne måten

Flaskehalser prioriteres for utbedring

Bystyret ber også om at flaskehalser som skaper særlige problemer ved endre kjøremønster, prioriteres for utbedring. Dette gjelder i første omgang fotgjengerovergang på Nordre Avlastningsvei ved Tollboden på Brattøra.

OmAdressert: Tore O. Sandvik gruer seg til anleggsperioden

Tiltaket med miljøgate i Innherredveien blir videreført i 2018 «til endelig beslutning om utforming er vedtatt.» Foto: Terje Svaan