– Det viser at arbeidet som er gjort, særlig rundt Oslo og i Oslotunnelen, har gitt resultater, sier Arnstad til NTB.

Samferdselsdepartementet har satt et punktlighetsmål for togtrafikken på 90 prosent for persontog og 95 prosent for Flytoget, og i 2012 ble målet oppnådd med god margin: 91,2 prosent av persontogene og 95,8 prosent av Flytogets avganger var i rute.

– Gode tall

– Det er gode tall når man tenker på den krevende situasjonen i 2010, sier Arnstad, og mener at satsingen på bedre vinterberedskap også har gitt gode utslag på punktlighetsstatistikken.

I bunnåret 2010 var punktligheten til persontogene helt nede i 85,5 prosent, og for Flytoget 92 prosent. Men siden da har tallene blitt forbedret for hvert år og punktligheten for persontogene siden bunnåret 2010 har bedret med nesten 5 prosent.

I tallene er for øvrig kun uforutsette hendelser tatt med, ikke stengninger som er planlagt på forhånd, som da Oslo S i fjor sommer stengte i seks uker.

– Slutt på lange stengninger

Selv om arbeidet med å ta igjen etterslepet på vedlikehold og samtidig fortsette moderniseringen av jernbanenettet vil fortsette, lover nå samferdselsministeren at det er slutt på å stenge strekninger og stasjoner i lange perioder.

– Slike seksukers-stengninger som i fjor, blir det ikke mer av. Det kan nok hende at man må stenge enkelte netter og helger for nødvendig arbeid, men ikke over lang tid, slår hun fast. Samtidig understreker Arnstad at det var helt nødvendig å stenge Oslo S slik at arbeidet med Oslotunnelen kunne prioriteres.

– Tallene viser også at arbeidet i Oslotunnelen har hatt stor effekt, men vi kan ikke lene oss tilbake og hvile med dette. I løpet av 2013 vil vi blant annet innføre et nytt og moderne signalanlegg på en prøvestrekning på Østfoldbanen, sier Arnstad.

Langvarig prosjekt

Stadige feil på signalanlegget har ført og fører fremdeles til problemer for togtrafikken, men Arnstad mener at også dette vil bli bedre.

– Det er vel ingen jernbaner i Europa som ikke har problemer med signalanleggene og vi tar selvsagt sikte på å gradvis fornye og skifte ut hele anlegget, men dette er et svært langsiktig prosjekt, sier hun.

Samferdselsministeren konstaterer at jernbanebudsjettet er økt med 94 prosent og jernbaneinvesteringene tredoblet etter at den rødgrønne regjeringen overtok i 2005.

Regjeringen vil legge fram ny Nasjonal Transportplan i løpet av våren.

– Det er vel ingen jernbaner i Europa som ikke har problemer med signalanleggene og vi tar selvsagt sikte på å gradvis fornye og skifte ut hele anlegget, men dette er et svært langsiktig prosjekt,