En innleid metrobuss fra Skyss i Bergen var på to måneders test i Trondheim fra midten av mars til midten av mai.

Hensikten med testen, som var organisert av Trondheim kommune og driftsseksjonen i Statens vegvesen, var å sjekke hvordan nivået på vinterdriften langs de tre metrobusstraseene påvirker fremkommeligheten for den 24 meter lange bussen.

Testkjøring. Metrobussen fra Skyss ble testet på alle de tre metrobusstraseene, en distanse på totalt 50 kilometer. Foto: Mariann Dybdahl

58 metrobusser fra 3. august 2019

De tre metrobusstraseene, som skal betjenes av 58 metrobusser fra 3. august 2019, er M1 (Kattem/Heimdal – sentrum – Ranheim), M2 (Kattem/Saupstad – sentrum – Lade/Strindheim) og M3 (Rydningen – sentrum – Lohove).

I sluttrapporten etter testperioden, heter det at det under testen, som varte fra 12. mars til 11. mai, var «lite eller tildes ikke vinterforhold», noe som førte til at man «ikke har fått testet metrobussen på skikkelig snøforhold eller på glatt is».

Det var bare snøforhold de aller første dagene av testkjøringen. Resten av testperioden ble gjennomført på bare vinterveier.

Første tur. Metrobussen på sin aller første testtur i vår, 7. mars Foto: Adresseavisen

Bør vurdere ny testperiode i høst

«Under testkjøringen fikk man ikke testet bussen på spesielt glatt føre. Dette bør kanskje vurderes når bussene blir levert», anbefaler rapporten.

Det heter i rapporten at på de få dagene med vinterføre ble det foretatt «en del bakkestarter i litt utfordrende lokasjoner» langs de tre traseene.

Rapporten konkluderer med at det «ikke ble registrert noen spesielle vansker med framkommelighet», men at «bussens elektronikk for antispinn måtte jobbe godt i visse situasjoner».

Metrobuss. De 58metrobussene er 24 meter lange, har tre ledd og skal betjene tre metrobusstraseer i Trondheim fra 3. august 2019.

VIDEO: Slik er det inne i metrobussen

For dårlig brøyting i traseene på Saupstad og Heimdal

Erfaringene fra testen avdekker at det ikke var brøytet godt nok på de områdene av traseene som har en del snø. De største problemområdene ble avdekket i Saupstad/Heimdalsområdet, på metrobusslinjene M1 og M2.

For å sikre fremkommeligheten for metrobuss om vinteren anbefaler rapporten å «Heve nivået på brøyting og høvling av is for ruter med kommunal standard gjennom Saupstad, Heimdal og Kattem»

VIDEO: Bli med på kjøretur med metrobussen

Anbefaler høyeste driftsklasse for brøyting og strøing

Konklusjonen er at man «med enkle justeringer kan få til en god fremkommelighet på alle linjer. Man må vurdere en generell heving av vinterdriften hvor man ikke har DkA (driftsklasse A, den høyeste standarden, red.anm.) på fylkes -og riksveger». DkA innebærer at maksimal tid mellom hver brøyting og strøing ved værhendelser (vedvarende snøfall eller ekstra glatt føre) er to timer.