I 2010 mente den egyptisk-amerikanske feministen og forfatteren Mona Eltahawy at den offentlige samtalen om muslimske kvinner stort sett handlet om hva de har på hodet.

Sju år senere lanserer hun emneknaggen mosquemetoo. I februar i år fortalte Eltahawy om da hun ble seksuelt trakassert under pilegrimsreise (hajj) til Mekka som 15-åring.

- Kledd i en hijab og dekket fra hode til tå, følte jeg noe. Noen – en mann – hadde grepet meg på rumpa og han ville ikke gi slipp.

Kvinner verden over forteller nå sine historiene om seksuell taksering i religiøse sammenhenger. Kampanjer med emneknagger som ChurchMeToo, SynagogueMeToo, TempelMeToo og GurudwaraMeToo er etablert.

Aldri opplevd trakassering

Adresseavisen har spurt to ulike muslimske kvinner om kampanjen mosquemetoo.

- Personlig har jeg aldri opplevd seksuell trakassering. Det er mulig at jeg ikke oppholder meg på arenaer der seksuell trakassering er så utbredt, sier lokalpolitiker og student Fatima Almanea fra Verdal.

Les også: - Oppsiktsvekkende og umusikalsk

Hun har ikke hørt snakk om kampanjen i det muslimske miljøet i Trøndelag.

- Jeg tror den kampanjen har kommet i skyggen av metoo, sier Almanea.

LES HER: Jessikka fikk drapstrusler etter at hun avslørte falske nyheter i Russland

- Vi er nå blitt klar over hvor utbredt problemet med seksuell trakassering er. Det gjør det ikke mindre sjokkerende, sier lokalpolitiker Fatima Almanea.

Hun mener det er bra å ha en bevissthet rundt seksuell trakassering. Selv er hun en av initiativtakerne til metoo-oppropet #møteterhevet blant ungdomspolitikerne.

- Alle ungdomspartiene, med unntak av FpU, deltok. Vi mottok mange historier, og publiserte dem anonymt. Blant dem finnes det også historier fra muslimske jenter, men vi gjorde ikke noe poeng av hvilken religiøs bakgrunn de ulike hadde, sier Almanea.

Ikke behov for egen kampanje

Almanea mener det ikke er behov for en egen emneknagg som omhandler historier fra hvert religiøse segment, men at det heller kunne være et opprop som samlet alle religiøse trosretninger, slik de gjorde det i ungdomspolitikken.

- Jeg mener kvinner står sterkere når de står skulder ved skulder, og er samlet under den store metoo-kampanjen. Vi må ikke fraksjonere ut ulike miljø, men være ett fellesskap, uavhengig av bakgrunn, sier hun.

Almanea sliter derfor med å se hensikten med mosquemetoo. Samtidig utelukker hun ikke seksuell trakassering i det muslimske miljøet.

- Realiteten er nok annerledes andre steder i verden, som for eksempel i land som Egypt.

Hun mener det ikke er usannsynlig at det skjer episoder på pilegrimsreise, spesielt når man tenker på hvor mange ulike typer mennesker som samles på ett sted.

- Vi er nå blitt klar over hvor utbredt problemet med seksuell trakassering er. Det gjør det ikke mindre sjokkerende, sier Almanea.

Stigmatiserende

Almanea er også kritisk til måten mosquemetoo blir rettet direkte mot en religiøs gruppe.

- Hvis kampanjen forbindes med hvordan det er å være muslim, virker den stigmatiserende. Jeg mener det er viktig å ikke skape forutinntatte holdninger til et fellesskap. Da skader kampanjen mer enn det hjelper, og mosquemetoo virker mot sin hensikt, sier hun.

Almanea tror også det kan føre til at kvinner kan bli redde for at de med å fortelle sin historie bekrefter noens fordommer og forutinntatte holdninger om et fellesskap.

- Det gjelder uansett om det er i en kirke eller synagoge.

LES HER: - Jentene trekker seg ut av politikken etter sexpress

Enkelte muslimske kvinner kan kvie seg for å dele sine historier under en emneknagg som kan bekrefte eller pålegge deres religion negative kvaliteter, noe som de i utgangspunktet ikke identifiserer sin religion med.

Almanea mener kvinnebevegelsen er en del av en overordnet mobilisering, og at det ligger en verdi å være en del av en bevegelse.

- Det blir for muslimske kvinner i Norge en overordnet verdi å gå under den samme fanene som andre.

Tydelige koder

Heller ikke den norske konvertitten Jorunn Jasmin Oksvold (50) fra Trondheim, nå er bosatt i Oslo, mener en egen metoo-kampanje for muslimer er en god idé.

Jorunn Jasmin Oksvold opplevde at menn endret seg etter at hun begynte å bruke hijab. - Jeg ble behandlet med en helt annen type respekt.

- Islam har tydelige koder. Vi bruker hijab, drikker ikke alkohol og unngår håndhilsning mellom kjønnene. Det kan hindre seksuell trakassering, mener Jorunn Jasmin Oksvold (50).

For henne er moské et positivt ord, som hun ikke ønsker å bruke i forbindelse med seksuell trakassering.

- Jeg opplevde at menn endret seg etter at jeg begynte å bruke hijab, jeg ble behandlet med en helt annen type respekt. Plutselig var det en barriere der, sier Oksvold.

Derfor mener hun det er greit med klare grenser, skal man unngå seksuell trakassering.

Trakassert på grunn av religion

For Oksvold er det et støtte problem at hun føler seg trakassert på grunn av religiøs tilhørighet.

- Mange uttrykker at jeg som muslimsk kvinne er svakere stilt enn mannnen. Det handler ikke om det, men om hva man ønsker å spille på som kvinne. Hvis man viser kroppslig attributter, blir man lettere sett på som kun en kropp, enn hvis man kler seg anstendig, sier hun.

Oksvold poengterer samtidig at det er mannens ansvar å holde kontroll på seg selv.

- Det er uansett mannen som har hovedansvaret, dersom et overgrep skjer.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.