Omleggingen, som kalles åpen billettering, skjer i forbindelse med innføring av nytt rutesystem fra 3. august 2019 og gjelder samtlige linjer, ikke bare metrobussene.

- Åpen billettering betyr at alle passasjerer som har kjøpt billett på forhånd, ikke lenger behøver å registrere billettkjøpet på en billettmaskin om bord eller vise frem billetten til sjåføren.

Sjåførene slipper dermed å bruke tid på billettkjøp og billettkontroll og kan konsentrere seg om andre oppgaver, forteller Grethe Opsal, direktør kommunikasjon og drift i AtB.

96 prosent betaler billett elektronisk i dag

Statistikken viser at allerede i dag betaler 96 prosent av alle passasjerer i Trondheim via mobil (Mobillett) eller reisekort (t-kort). To av tre reisende har en periodebillett.

En omlegging av billettsystemet er en del av rapporten «Forenklet prismodell for Trøndelag», som nå er ute på høring i kommunene. Forslaget skal opp til endelig behandling i Fellesnemnda i oktober.

En rekke fordeler for passasjerene

Ifølge AtB innebærer åpen billettering en rekke fordeler for passasjerene: - Det blir enklere påstigning, bussene bruker mindre tid på holdeplassene og det blir lettere å holde rutetidene, poengterer Opsal.

I forbindelse med innføring av åpen billettering skal AtB lansere et helt nytt elektronisk billettsystem.

- Det nye billettsystemet erstatter dagens betalingsløsning med Mobillett og t-kort og samler alle kjøp av billetter i en enkelt portal. På portalen vil det være mulig å gjøre alle billettkjøp som i dag gjennomføres enten via Mobilletten eller t-kortet, forteller Harald Storrønning, direktør rutetilbud og infrastruktur i AtB.

Først i landet med et felles billettsystem

Trondheim blir den første byen i landet som innfører et helhetlig billettsystem. Felles for andre norske storbyer, som Bergen og Oslo, er at de, i likhet med Trondheim, har flere ulike betalingsløsninger.

Det er foreløpig ikke klart hvem som får ansvaret for å utvikle den nye billettportalen.

- Vi vil sende ut beskrivelsen av hva portalen skal inneholde og hvilke tjenester den skal kunne tilby, på anbud i løpet av høsten. Vi regner med at det kan skrives kontrakt med en leverandør i første halvår i 2018, sier Opsal.

Debatt: Ti svar om superbussen

Fortsatt mulig med vanlig billettkjøp fra 2019

Selv om det store flertallet av passasjerene fra august 2019 kan gå av og på bussen uten å måtte forholde seg til verken sjåfør, billettmaskin eller billettregistrering, vil AtB også legge forholdene til rette for et lite mindretall som ikke kjøper billett elektronisk.

- Vi kommer trolig til å opprettholde dagens tilbud med billettkjøp på Turistinformasjonen og på kioskene til våre kommisjonærer Narvesen, 7-Eleven og Deli de Luca. Hva slags type billetter som vil være mulig å få kjøpt hos kommisjonærene, vil bli bestemt i løpet av høsten eller vinteren, forteller Opsal.

Det vil fortsatt også være mulig å kjøpe billett ombord i bussen på enkelte linjer. – Dette gjelder bylinjer som i hovedsak trafikkerer holdeplasser utenfor sentrum og som ikke følger traseen til de tre metrobusslinjene, samt passasjerer på linjer fra Melhus og Malvik, forteller Opsal.

Det er ikke tatt endelig stilling til om hvor mange holdeplasser som vil få billettautomater fra 2019, men mest trolig blir de å finne på knutepunkter og omstigningspunkter, steder hvor det passerer mange passasjerer. I 2016 ble bare 0,16 prosent av alle billetter kjøpt på billettautomater.

Les også: Trøbbel med Atb-appen to dager på rad

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye metrobusskart

Seniorrådet er positiv

- Vi må akseptere at kollektivselskapene tar i bruk nye betalingsløsninger for å få en mest mulig effektiv busstransport. Det vil alltid være noen som ikke er i stand til å bruke digitale løsninger på mobil, PC eller nettbrett. Så lenge det blir lagt til rette for at slike kunder skal få hjelp, ser jeg ikke noe negativt i endringene det legges opp til, sier leder Randi Wiggen i Trondheim Seniorråd.

- Vi anbefaler turister som spør om bussbruk å kjøpe billetter via mobil eller app. Vi selger også enkeltbilletter med opptil ti reiser i et verdikort samt periodebilletter for 24 til 72 timer. Vi håper at AtB ikke fjerner muligheten til å kjøpe en enkel tur/returreise, noe som vil gjøre det vanskeligere for turister som bare tilbringer en dag i Trondheim å komme seg fram og tilbake til enkelte turistattraksjoner, som for eksempel Ringe museum, sier Christina Gabrielsen hos Visit Trondheim.

Økt bruk av billettkontroll

Det nye billettsystemet med ingen fremvisning av billett ombord, fører til at antall kontroller på bussen øker.

- Det vil bli økt kontrollvirksomhet for å forsikre oss om at systemet, som er basert på at passasjerene kjøper billett før de går på bussen, ikke blir misbrukt. I dag er det rundt to prosent av dem som blir kontrollert som ikke har gyldig billett, forteller Opsal. Gebyret for ikke å ha gyldig billett er i dag 750 kroner.

Fordi passasjerene ikke lenger blir registrert via billettmaskiner, vil det bli installert automatiske tellesystemer på alle dører for å få en oversikt over antall passasjerer.

Installerer nytt tellesystem og nytt sanntidssystem

I tillegg til ny billettportal og nytt tellesystem på bussene, skal AtB også installere nytt sanntidssystem.

- Vi ønsker å installere et system som gjør det mulig å levere enda mer informasjon til kundene enn i dag. Det kan for eksempel dreie seg om informasjon om at neste buss er full, men at det kommer en ny buss om fem minutter, forteller Storrønning.

Åpen billettering. AtB innfører om to år et nytt billettsystem som gjør at ingen lenger behøver å registrere billettkjøpet på en billettmaskin om bord eller vise frem billetten til sjåføren. Foto: Marthe Hårstad, Adresseavisen
Harald Storrønning, direktør rutetilbud og infrastruktur i AtB. Foto: Geir Tønset
Grethe Opsal, direktør kommunikasjon og drift i AtB. Foto: AtB
Billettkjøp. Det vil fortsatt være mulig å kjøpe billett ombord i bussen på enkelte linjer også etter august 2019, men dette gjelder bylinjer som i hovedsak trafikkerer holdeplasser utenfor sentrum og som ikke følger traseen til de tre metrobusslinjene. Foto: Marthe Hårstad, Adresseavisen
Åpen billettering. AtB innfører om to år et nytt billettsystem som gjør at ingen lenger behøver å registrere billettkjøpet på en billettmaskin om bord eller vise frem billetten til sjåføren. Foto: Marthe Hårstad, Adresseavisen