Daglig leder Arve Grøtte (57) av Sykkelbua på Bakklandet har opplevd bydelens utvikling, på godt og vondt, gjennom hele sitt liv. Han er fjerde generasjon Grøtte bosatt ved vår alles vakre Maja.

Konflikter i gata

Byens syklende befolkning vokser stadig. Etter at Bybrua ble stengt for biltrafikk, observerer Grøtte at enda flere syklister, og fotgjengere, bruker de brusteinsbelagte gatene som ferdselsåre. Det fører til konflikter, noe som har gjenspeilet seg i en mengde reaksjoner fra beboere, velforeninger, og i Adressas Ordet fritt-spalte.

Hvordan kan dette problemet løses?

- Det er nesten umulig at så mange syklister og fotgjengere skal dele disse gatene. Syklistene kan ikke sykle Birken på Bakklandet. Samtidig har vi en dårlig sykkelkultur i Norge sammenlignet med eksempelvis Danmark, Tyskland og Nederland. Fotgjengere må ha større respekt for sykkelfeltene, sier Grøtte.

Verkstedet og butikken hans, Sykkelbua, har orkesterplass ut mot Øvre Bakklandet.

Panisk piggdekksesong

Hva trenger folk flest hjelp til?

- Punkteringer. Jeg tror folk rett og slett ikke har tid til å reparere selv. Deretter er dårlige bremser en gjenganger, sier Grøtte.

Han har inntrykk av at folk flest tar vare på sykkelen sin. I høysesong ved skolestart har han opptil 300 sykler i den lille bakgården og verkstedet. Nå står piggdekksesongen for tur, og her har Grøtte en bønn.

- Vær ute i god tid. Folk får helt panikk når den første frosten ligger på bakken, sier han.

Verkstedet har to fast ansatte. Svigerfar på 86 år er fast inventar, og de 20 år gamle tvillingdøtrene hjelper til på morgenen, før de begynner med studier.

Spottet Bakklandet

- Da folk spurte meg på 80-tallet hvor jeg bodde, reagerte de med avsky og himling med øynene da jeg svarte Bakklandet, sier Grøtte.

«Herregud, har du havnet nedpå der», var en gjenganger. Grøtte åpnet sykkelverkstedet i 1979, den gang rivningsplanene av de ærverdige trehusene fremdeles lå på kommunens bord. Den gang utedoene rådet, og ikke en butikk eller kafé var å se. Bakklandet skulle jevnes med jorden og bli motorvei.

Hvordan opplever du Bakklandet i dag?

- At trafikken over Bybrua forsvant er et enormt pluss for hele byen. Jeg har hatt en fin reise her på Bakklandet. Jeg husker tilbake til 80-tallet, da flere av byens politikere bodde på Tyholt og Singsaker. Jeg så dem i bilene sine på vei til rådhuset hver dag. Det er det slutt på nå. Vi er inne i en rivende utvikling i miljøbevissthet, sier han.

Selv sykler han til Bakklandet fra Bjørkmyr hver eneste dag. Dit flyttet familien i 2007.

KOMMENTAR: Slipper syklistene unna for billig? (PLUSS)