Stadig flere kommunalt ansatte sykler, går eller reiser kollektivt.

Det viser to reisevaneundersøkelser blant ansatte i Trondheim kommune med arbeidssted i Midtbyen, som ble gjennomført i 20004/2006 og 2014. I årene mellom 2004 og 2006 flyttet en rekke administrative enheter i kommunen fra mer eller mindre perifere steder til en felles beliggenhet sentralt i Midtbyen. Den største arbeidsplassen var Tekniske etaters bygg i høyhuset i Holtermannsveien, ikke langt unna Lerkendal. Her kunne mange ansatte fritt parkere.

AtB ønsker kunder

AtB sliter med å kapre kunder, som i dag kan parkere egen bil på arbeidsstedet. Plan- og driftssjef i AtB, Harald Storrønning, forteller at bussreisene i Stor-Trondheim har økt med 35 prosent siden 2010.

– Men det er en stor utfordring at så mange som 74 prosent kan parkere bilen ved arbeidsplassen. Og så mange som 84 prosent betaler ikke for parkeringen. Skal man få flere til å reise kollektivt, må flere miste muligheten til gratis parkering, mener Storrønning.

Fortsatt har om lag 1500 personer som jobber innenfor elveslyngen og som kjører bil, gratis p-plass betalt av arbeidsgiver.

Det er bred enighet om at de store byene trenger et kollektivtilbud som kan konkurrere med privatbilen, men konkurransen blir vanskelig om bedrifter tilbyr sine ansatte fri parkering.

Fornøyd med reisemåten

93 prosent av de kommunalt ansatte oppga i 2014 at de er fornøyd eller svært fornøyd med muligheten de har for å reise til jobb. I forrige undersøkelse var 81 prosent fornøyd.

Flytting av arbeidssted til Midtbyen har hatt stor effekt på valg av transportmiddel. Fra 2004 til 2006 ble andelen bilførere redusert fra 51 til 16 prosent. Andelen kollektivreiser og sykkelreiser økte fra henholdsvis 15 og 18 prosent før flytting til 29 og 30 prosent etter flytting til Midtbyen.

- Vi må være veldig godt fornøyd med denne utviklingen. Dette viser at flytting av arbeidsplasser i nærheten av kollektivbuen, virker inn på måten vi reiser til jobb, sier miljøsjef Marianne Langedal i Trondheim kommune.

Flytte sentralt

Hun legger til at målet er at 60 prosent av arbeidsintensiv virksomhet som f.eks. kontorlokaler, skal legges slik at arbeidstakerne kan reise kollektivt.

Langedal viser til flere private bedrifter som i den senere tid har flyttet tilbake til Midtbyen, og der ansatte har mistet parkeringsplassen de hadde før. Det gjelder bla. Danske Bank og Adresseavisen.

- Dette tvinger mange til å gå, sykle eller reise kollektivt og er et sentralt virkemiddel for å nå målene i Miljøpakken. Det er også gledelig at NTNU har innført betaling på p-plassene på Dragvoll og ved Gløshaugen, sier Langedal og legger til at det er viktig at kommunen feier for egen dør når man flytter arbeidsplasser inn til byen.

Kollektivtilbudet utvidet

Fra 2006 til 2014 er kollektivtilbudet blitt kraftig utvidet. I løpet av disse årene har kollektivandelen gått ytterligere opp fra 29 prosent i 2006 til 37 prosent i 2014. Andelen syklister har også økt sammenlignet med 2006, fra 29,5 prosent til drøyt 32 prosent. Bilførerandelen er halvert, fra 16 til åtte prosent.

Måten å reise på til jobben varierer med sesong og vær- og føreforhold. Undersøkelsen viser at om sommeren velger 33 prosent å reise med kollektive transportmidler. Denne andelen øker til 53 prosent på vinteren. 38 prosent av de spurte sykler vanligvis til jobben på sommeren, men på vinteren reduseres andelen syklister til 14 prosent.

Når vinteren kommer krypende, velger flere bort sykkelen, motorsykkelen eller mopeden til fordel for gange og kollektivtransport. Vinterstid går 21 prosent til jobben, mens 14 prosent tar apostlenes hester fatt på sommeren.

Reisetiden ikke endret

Det kan være grunn til å merke seg at reisetid mellom bosted og arbeid ikke har endret seg dramatisk etter at arbeidsplassene ble flyttet til Midtbyen. Den gjennomsnittlige reisetiden for ansatte som går, sykler, reiser kollektivt eller kjører bil økte fra 21 minutter i 2004 til henholdsvis 23 og 28 minutter i 2006 og 2014.

I undersøkelsen fra i fjor er det noen få reiser med tog som trekker opp gjennomsnittlig reisetid med kollektivtransport. Hvis disse holdes utenfor, blir gjennomsnittlig reisetid med kollektivtransport 29 minutter, og den totale gjennomsnittlige reisetiden til arbeid reduseres fra 28 til 22 minutter, som er på samme nivå som i 2006. Det innebærer at til tross for en kraftig vekst i antall kollektivreiser, har reisetiden med kollektivtransport ikke økt.

For alle som går eller sykler til jobb har gjennomsnittlig reisetid gått noe ned fra 2004 til 2014. Selv om andelen gående og syklende har økt, er reisetiden redusert.

Lengre tid bak rattet

Gjennomsnittlig reisetid med bil økte fra 18 til 28 minutter etter flytting til Midtbyen. De som fortsatte å kjøre bil til arbeid, hadde lengre reisevei enn før flyttingen. Fra 2006 til 2014 har gjennomsnittlig reisetid for bilistene gått ned igjen til 21 minutter. Det er på samme nivå som før flytting til Midtbyen. Men andelen ansatte som bruker egen bil til jobb er kraftig redusert fra 2006 til 2014.

Begrunnelsen for å benytte bil til og fra arbeidsstedet er interessant; i 2006 oppga over 20 prosent å gjære ærend som en årsak til å kjøre bil, 17 prosent skulle hente og bringe barn og 12 prosent at flere kjører i samme bil. I 2014 var den vanligste årsaken til å bruke egen bil at flere kjører i samme bil (19 prosent) og for å gjøre ærend (19 prosent).

Jobbreiser: Miljøsjef Marianne Langedal i Trondheim kommune forteller at målet er at 60 prosent av arbeidsintensiv virksomhet skal legges slik at arbeidstakerne kan reise kollektivt. Hun er godt fornøyd med at stadig flere går, sykler eller tar buss til jobben. Foto: Jens Søraa
Sprekere: Etter at flere kommunale arbeidsplasser ble flyttet til Midtbyen, har andelen ansatte som sykler økt sammenlignet med 2006, fra 29,5 prosent til drøyt 32 prosent i 2014. Foto: jens petter søraa