På Charlottenlund videregående skole er rektor Nina Hoseth bekymret for det som kommer frem i undersøkelsen om seksuell trakassering blant elever i videregående skole.

– Det er veldig alvorlig hvis det stemmer at 13 prosent av jentene har blitt voldtatt, sier hun, og er redd for at dette er uttrykk for en trend.

Hun forteller at ungdom har en grovere språkbruk seg imellom nå enn tidligere.

– Jeg har lagt merke til at de har en omgangsform der de bruker nedsettende seksuelle uttrykk uten at det nødvendigvis er ment så alvorlig, sier hun. Samtidig understreker hun at hun ikke tar lett på skolens ansvar for å drive forebyggende og holdningsskapende arbeid blant elevene.

– Det er litt for enkelt å si at det bare er et skoleansvar å forebygge seksuell trakassering. Det hviler også et stort ansvar på hjemmet.

- Er overrasket

Rektor Hilde Hov ved Trondheim Katedralskole er forskrekket over tallene.

– Mange elever er også overrasket. Samtidig finnes det elever som uttrykker at det er slik det er.

Hov ønsker ikke å plassere ansvaret enten kun på skole eller hos foreldre.

– Det vi må heller spørre oss: Hva kan vi gjøre? Det er jo ingen av oss som vil ha det slik.

Ved Trondheim Katedralskole skal de gå en runde hvor de ser over de planene de har, og diskuterer eksisterende planer og tiltak med helsesøster.

- Må forebygge

Leder for Utdanningsforbundet i Trondheim, Geir Røsvoll mener ungdom opplever et mediebilde med fokus på trakassering i utstemmings-TV.

– Ungene ser at voksenverden handler om utestenging og trakassering, uten at det fratar elevene ansvar for slike uakseptable handlinger.

Han mener det derfor ikke handler bare om foreldrene eller skolen, men om hele samfunnet, og at det er komplekse problemstillinger vi snakker om.

Røsvoll er ikke i tvil om at det også er skolens ansvar, men mener det er blitt for mange oppgaver i skolen.

– Lærerne trenger tid med hver elev, og de trenger gode støttespillere rundt eleven som helsesøster og miljøarbeidere. Samtidig har eleven som trakasserer et soleklart ansvar. De aller fleste vet at dette er feil adferd, og det lar seg vanskelig unnskylde.

Røsvoll tror ikke problemet starter i videregående skole. Det er viktig å drive forebyggende arbeid i barneskolen og i ungdomsskolen.

Rektor Hilde Hov, Trondheim Katedralskole Foto: Rune Petter Ness
Leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll. Foto: MARIUS SUNDE TVINNEREIM