I over 20 år har beboere kjempet for trygg skolevei i Selsbakklia.

Klokken er halv åtte på morgenen. Desember har ikke bestemt seg for å være hvit, vakker og vinterlig eller svart, glatt og trafikkfarlig. I mørket på skolebussen gnir Astri (7) søvnen ut av øynene. Vanligvis begynner skoledagen i bilen til mamma, Monica Gjørv Steneng.

- Vi har skoleskyss i tre uker akkurat nå, på grunn av anleggsarbeid langs skoleveien, forteller mammaen.

Noen får skyss, andre ikke

Det er meningen at Astri (7) og lillesøster Solvei (snart 6) skal gå til Hallset skole fra hjemmet nesten nede ved Osloveien. De bor i en blindvei og søstrene skal ikke gå langs den farligste veien som delvis mangler fortau. Andre steder er fortauet dårlig, nedsunket og kjøres på av bilene som trafikkerer gata. De to søstrene i første og andre klasse på Hallset skole skal krysse denne veien. Etter det går skoleveien en drøy kilometer i oppoverbakke, blant annet under ei jernbanebru.

- Det skjer ikke at jeg slipper en femåring oppover her alene. Det er mørkt, uoversiktlig og skummelt. Nå er det lysregulert i jernbaneundergangen, men grønn-mannen lyser for kort tid for de minste. Det er heller ikke alle kjørende som respekterer rødt lys her, i alle fall ikke enkelte syklister, sier Monica Gjørv Steneng.

Derfor kjører hun dem hver dag, og vil fortsette med det på høst- og vinterstid, så lenge skoleveien oppleves som utrygg.

En 20 år lang kamp

Da seksåringene skulle begynne i første klasse, tilbake i 1997, begynte kampen for en tryggere skolevei i Selsbakklia. Foreldrene i husene i og rundt Gammel-lina og Magasinvegen søker hvert år om skoleskyss for sine barn. 22 barneskoleelever ved Hallset skole har fast skyss i år – i tillegg har omtrent 25 skyss i anleggsperioden. Tre ungdomsskoleelever ved Selsbakk skole har fast skyss – åtte ekstra får skyss akkurat nå.

Det er et stykke gangvei som utbedres slik at den kan brøytes og være framkommelig på vinteren. Arbeidet avsluttes trolig denne uken, og da skal de fleste elevene gå igjen.

- Jeg mener at når det først går en buss her, så burde kommunen se alle som bor her i nærmiljøet på Selsbakk som en helhet og gi skoleskyss til alle, sier Monica Gjørv Steneng.

Skolebussen kjører en omvei på drøyt åtte kilometer, via Stavne og opp Bøckmans veg. Lia oppover til Hallset- og Selsbakk skoler er for bratt, glatt og bussen kommer ikke under jernbanen. Det gjør derimot alle de foreldrene som velger å kjøre barna sine opp og ned den svingete og trange veien.

- Det er et paradoks at foreldrenes kjøring av barna fører til en trafikkøkning og gjør skoleveien enda mer utrygg for dem som går, sier leder i Selsbakk Vel, Arne Øiaas.

De venter ennå

Øiaas har engasjert seg i denne, og andre saker på Selsbakk, over lang tid. Han definerer boligområdet nedenfor jernbanelinja som ei lita grend i byen. Velforeninga ble opprettet for tre år siden.

- Jeg har utvekslet et utall brev med kommunen, både politikere og administrasjon, opp igjennom årene, sier han og viser frem deler av korrespondansen. Det er formannskapsvedtak og politikerlovnader, planer og prosjekter, som skaper forventninger hos beboerne. Ennå venter de. Ennå er ikke veien trygg.

- Når kommunen tilbyr skoleskyss, erkjenner de samtidig at det ikke er trygt å gå her. I en kort periode på våren i 1998 stengte de til og med veien med bom. Den ble ikke respektert, sier han.

Øiaas sier at skoleveien ikke er trygg før de har etablert nytt og rehabilitert gammelt fortau, samt fullført den nevnte utbedringen det arbeides med i disse dager.

- Det er demotiverende og det skaper ikke gode holdninger rundt det å gå, når skoleveien er så farlig, sier Arne Øiaas.

Han er opptatt av folkehelse – slik både kommune, skole og foreldre også er.

- Jeg vil gjerne at mine barn skal kunne gå, men det må føles og være trygt. Det er det ikke i dag, sier Monica Gjørv Steneng.

Håpet ligger i 2019

I fjor vår åpnet Miljøpakken snarveien «Fuglesangen», som kortet inn skoleveien betraktelig og binder Hallset og Selsbakk til fots. Og det stemmer at de andre sakene ligger i det offentlige byråkratiet.

- Det planlegges å rehabilitere fortau langs Gammel-lina fra Dvergstien til Magasinvegen og etablering av nytt fortau langs Magasinveien, sier kommunikasjonsrådgiver i Miljøpakken, Hans Kringstad.

Han forteller at det er til sammen bevilget 1,2 millioner i en prosjekteringsfase hvor de undersøker grunnforholdene og at de nå har fått på plass grunnervervelser.

- Miljøpakken foreslår å gjennomføre dette innen 2019. Kostnaden er satt til ti millioner. Det skal opp til behandling hos politikerne i Trondheim kommune og til Sør-Trøndelag fylkeskommune i februar, opplyser Kringstad.

- Prosjektlederen i Miljøpakken ga oss i et møte i høst forhåpninger om at utbedringene skulle være ferdig i 2018. Det er det vi i velforeningen forholder oss til og håper blir resultatet, avslutter Arne Øiaas.

Forskjellsbehandler: - Kommunen mener vi har trygg skolevei, og at barn som bor rett i nærheten av oss har farlig skolevei. Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle får skyss, så lenge det går en buss og alle er enige om at vi har en uoversiktlig og skummel vei til skolen, sier Monica Gjørv Steneng. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Få fotgjengere: Fortauet mangler mange steder langs skoleveien på Nedre Selsbakk. Derfor må mange barn kjøre buss til og fra skolen. De fleste som ikke får innvilget skoleskyss kjører ungene sine, fremfor å bekymre seg over deres sikkerhet. Dermed forsterker de trafikksikkerhets-problemet. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Vil gå: Arne Øiaas og Monica Gjørv Steneng mener skoleveier må prioriteres. - Skal barna gå, så må det være trygt og fremkommelig, sier Arne Øiaas. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen