- Passasjerkapasiteten på bussene er et vesentlig moment i superbussprosjektet, men antall passasjerer skal ikke gå utover komforten for passasjerene, sier administrerende direktør Janne Sollie i AtB.

AtB skal 20. desember offentliggjøre konkurransegrunnlaget for busstilbudet i Stor-Trondheim for perioden 2019-2029.

55 superbusser på tre linjer i 2019

En av anbudspakkene i anbudskonkurransen, er kontrakten på 55 nye superbusser. Superbussene skal settes inn på tre superbusslinjer, Kattem/Heimdal-Ranheim, Kattem/Saupstad-Lade/Strindheim/Skovgård og Hallset-Lohove. Superbusslinjene er definert som selve ryggraden i den nye rutestrukturen fra 19. august 2019.

Under arbeidet med konkurransegrunnlaget for superbusskontrakten, har det kommet fram at enkelte bussprodusenter i sin informasjon om antall passasjerer pr. buss har tatt utgangspunkt i inntil åtte stående passasjerer per kvadratmeter.

Med en slik beregning vil en superbuss på 21 meter ha plass til opptil 191 passasjerer.

- Ikke realistisk med åtte passasjerer pr. kvadratmeter

- Vi vil ikke at superbusspassasjerene skal stå som sild i tønne. Det er ikke realistisk å presse inn åtte stående passasjerer per kvadratmeter. Særlig ikke om vinteren med tykke vinterklær og en sekk på ryggen og trolig ikke ellers i året heller, sier Sollie.

AtB mener også sikkerheten blir redusert med alt for fulle busser. Et annet viktig poeng for AtB er at fullstappede superbusser vil ramme kravet om hurtig av – og påstigning. Målsettingen er maks 15 sekunders stopp per holdeplass.

"Realistisk kapasitet"

Under arbeidet med konkurransegrunnlaget for superbussene og gjennomgangen av kapasiteten til ulike busstyper, har AtB innført uttrykket "realistisk kapasitet", som innebærer fire og ikke åtte stående passasjerer per kvadratmeter.

Det nye maksimumstallet på antall ståplasspassasjerer, gjør at lengden på superbussene må økes fra 21 til 24 meter for å få plass til et stort nok antall passasjerer. En 24 meters superbuss med fire dører vil ha plass til 139 passasjerer med det nye ståplasskravet.

- Dette er diskutert med bussprodusentene gjennom en dialog med aktuelle superbussprodusenter. AtB opplevde at det var enighet om dette i forhold til av-/påstigning og de reisendes komfort, sier plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB.

Adresseavisen mener: Det haster for superbussen

Tar ny kontakt med produsentene

Bussmagasinet.no skrev tirsdag at AtBs krav om 24 meters leddbusser, har kommet som en stor overraskelse på produsentene av superbuss i Europa, og at det i realiteten bare er belgiske van Hool som kan levere så lange superbusser.

I AtB er man forundret over at kravet om 24 meters leddbusser kommer som en overraskelse for produsentene.

- Vi har i to runder gjennomført en dialog med bussprodusenter og operatørselskap med både åpne møter og møte med hver enkelt produsent. I møtene har vi lagt fram utkast til konkurransegrunnlag, herunder bussmateriell. Flere produsenter har signalisert at de vil kunne levere superbuss til Trondheim etter de kravene som vil bli stilt i konkurransegrunnlaget.

Fordi det later til å ha oppstått tvil om enkelte bussprodusenters evne til å levere superbuss i 2019, kommer vi til å ta ny kontakt med produsentene for å få bekreftet hva som er mulig i 2019, sier Storrønning.

Han understreker at å kunngjøre en anbudskonkurranse hvor bare en produsent er i stand til å levere det produktet vi etterspør, vil være i strid med anbudsreglene i lov om offentlig anskaffelse.

- Som innkjøper av offentlige tjenester er AtB meget klar over vårt ansvar om å tilrettelegge anbudskonkurranser som sikrer konkurranse, både i forhold til operatørselskap og at spesifikasjoner ikke favoriserer spesielle bussprodusenter og busstyper, sier Storrønning.

Superbusskontrakt til flere hundre millioner kroner

Kontrakten på 55 superbusser er en av de største av sitt slag noen gang i Europa og har en verdi på flere hundre millioner kroner.

Prisen for en superbuss ligger på mellom 6,5 og 11,0 millioner kroner.

Ordet Fritt: Ikke ødelegg byen, dere som bestemmer

Kronikk: Bygg nytt – tenk nytt

Ordet Fritt: Vi vil heller sitte i vanlig buss, og bruke 500 mill til å senke billettprisen

AtB møtte representanter for ti ulike superbussprodusenter på en dialogkonferanse i Trondheim 6. september. På konferanse presenterte plan - og driftssjef Harald Storrønning i AtB superbusskonseptet. Foto: Aleksander Myklebust