Den midlertidige løsningen som politikerne samlet seg om, medfører at metrobussen langs det meste av Haakon VIIs gate kommer til å kjøre i blandet trafikk, noe som fortsatt vil gi forsinkelse for bussen i rushtrafikken om ettermiddagen og på lørdager.

Både for Haakon VIIs gate og metrobusstasjoner ved Leangen stasjon presiserer fylkesutvalget at vedtakene er midlertidige løsninger og at det må jobbes videre med langsiktige løsninger.

Så smalt for metrobussen at speilene kan bli ødelagt

Bare på tre korte strekninger i østlig retning i Haakon VIIs gate blir det kollektivfelt. Tirsdagens vedtak innebærer en veibredde på 12,0 meter og tre meter brede kollektivfelt, som er 25 centimeter mindre enn veinormalen.

«Dette øker faren for at speilene på bussen treffer annen trafikk», advarer rådmannen.

Strekningen langs Haakon VIIs gate skal fra 3. august 2019 trafikkeres av metrobusslinje 2 Kattem-Saupstad-Lade-Strindheim med avganger hvert tiende minutt. De tre metrobusslinjene skal danne ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim.

Ikke råd til permanent løsning  i 2019

Det finnes ikke penger i det nåværende metrobussbudsjettet til å bygge permanente løsninger på Lade eller Leangen. En løsning i tråd med de opprinnelige planene ville trolig ha kostet 150 millioner kroner.

Rådmannen påpeker at en løsning med egne kollektivfelt langs Haakon VIIs gate, en løsning som er « betydelig mer robust og motstandsdyktig mot kø ved trafikkvekst», ikke er realistisk til 2019.

Den 1,6 kilometer lange strekningen langs Haakon VIIs gate er regnet som en flaskehals i rushtrafikken om ettermiddagen og på lørdager.

Strekningen hadde i 2016 7 800 kjøretøy i døgnet i vestre del av gata, ved idrettsanlegget, og 16 000 kjøretøyer i østre del, ved Lade arena.

Strekningen står på AtBs liste over 22 kritiske tiltak som må være ferdig for at metrobussen skal kunne kjøre.

Slik blir metrobussløsningen i Haakon VIIs gate

Tirsdagens vedtak innebærer en løsning med sidestilte bussfelt det meste av strekningen.

* De midlertidige stasjonene Haakon VIIs gate vest og Haakon VIIs gate øst etableres innenfor eksisterende vegareal. Holdeplassene oppgraderes med en enkel standard. Lehuset plasseres en halv meter inn på sykkelvegen på grunn av plassmangel.

* Optimalisering av lysregulering med bussproritering («grønn bussbølge»).

* Delvis kollektivfelt i østlig retning på tre korte strekninger.

* Venstresvingen fra vest og inn til Lade Arena fjernes. Ifølge rådmannen bidrar venstresvingen til «kapasitetsbrist i gaten under rush».

Løsningen krever ingen ombygging av gata eller ny rundkjøring, og kostnadene blir derfor små. Totalkostnaden er beregnet til 12 millioner kroner.

Rådmannen skriver at løsningen lett kan bygges om til andre alternativer, dersom det viser seg at den ikke fungerer i praksis.

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Fire feltskifter langs strekningen

Løsningen med sidestilte kollektivfelt på tre korte strekninger for busser i østgående retning, betyr at all biltrafikk må bytte til venstre felt. Der det ikke er kollektivfelt, er det kun venstresving fra venstre felt. Kjørende som skal rett frem i Haakon VII's gate må derfor bytte tilbake til høyre felt. Totalt blir det fire feltskifter for hele strekningen. Løsningen forutsetter optimalisering av lysreguleringene med bussprioritering. Det bygges ikke rundkjøring i krysset ved Lade idrettsanlegg, slik den opprinnelige planen foreslo.

Løsningen, som koster lite og kan bygges før 2019, gir «liten endring i fremkommeligheten i gata, og har derfor lite virkninger for tilgjengeligheten til næringsområdene», heter det i rådmannens forslag.

Den midlertidige løsningen i Haakon VIIs gate «gir god fremkommelighet for bussen med dagens trafikknivå», skriver rådmannen, som samtidig påpeker at løsningen «fjerner ikke all forsinkelse i de kritiske periodene som ettermiddagsrush og lørdager.»

Under behandlingen av saken i fylkesutvalget ble det flertall for følgende formulering: «Fylkesutvalget betrakter dette som en midlertidig løsning og ber om at det jobbes videre med en permanent løsning på Metrobuss-konseptet».

Hør omadressert: Tore O. Sandvik gruer seg til anleggsperioden for metrobussen

Slik blir metrobussløsningen ved Leangen stasjon

Dette er den midlertidige løsningen for metrobuss ved Leangen stasjon:

* Sidestilte midlertidige stasjoner på hver side av Bromstadvegen nord for Leangbrua, 80 meter nord for ny jernbanestasjon.

* Fortau og sykkelveier på begge sider av Bromstadvegen legges i bakkant av plattformen.

Det valgte alternativet vil koste 10 millioner kroner, et beløp som kan finansieres innenfor rammene for metrobussprosjektet.

Må utrede trygg krysning av veien

Gangavstanden på 80 meter fra jernbanestasjonen «vurderes som overkommelig. såfremt det legges til rette for fotgjengerkryssing i plan. Det må finnes løsninger som gjør krysningen tryggere», skriver rådmannen som forutsetter at det «jobbes med løsninger som ivaretar busspassasjerers trafikksikkerhet. »

Den mer langsiktige løsningen forutsetter en tosidig utvidelse av Leangbrua for å sikre tilstrekkelig bredde for sykkelveg med fortau, stasjon for metrobussene og kollektivfelt.

Kollektivpunkt i framtiden

Det er ønskelig med en mest mulig kompakt jernbanestasjon, med god kobling og i nær avstand til stasjon for Metrobuss, slik at disse til sammen danner grunnlag for et kollektivpunkt/omstigningspunkt.

I samarbeid med Bane NOR må det søkes etablert fundamentering for framtidige gang- og sykkelbruer parallelt med Leangbrua. Fundamentering etableres samtidig med jernbaneperrongen og finansieres av Miljøpakken.», skriver rådmannen.

Kollektivfeltene i Haakon VIIs gate bli så smale at det er fare «for at speilene på bussen treffer annen trafikk», advarer rådmannen. Foto: Tegning: Van Hool/Nettbuss
Holdeplassene for metrobussen ved Leangen stasjon blir flyttet fra midt på brua og 80 meter lenger øst mot Lade. Det blir sidestilte holdeplasser. Foto: Tegning. Jernbaneverket.
Totalt blir det fire feltskifter for hele strekningen langs Haakon VIIs gate. Løsningen med sidestilte kollektivfelt på tre korte strekninger for busser i østgående retning, betyr at all biltrafikk må bytte til venstre felt. Foto: Christine Schefte