SAS har utpekt Oslo som startsted for en intensivert bakkesatsing.

Selskapet investerer flere titalls millioner kroner i sitt største marked for å gjøre seg lekker overfor dem som skal ut og fly, skriver Aftenposten.Les også: Værnes-flyene er oftest forsinket på disse timene hver uke

– Ikke alle ser blindt på pris når de skal kjøpe billetter, mange vil også reise behagelig og bruke tiden sin mer effektivt. Derfor bygger vi et tilbud for dem som vil betale for å oppnå akkurat dette. Blir forsøket i Oslo vellykket, vil det danne normen for hvordan SAS skal satse på bakken i årene fremover, sier Eivind Roald, salgs- og markedsdirektør i det skandinaviske flyselskapet.

Dette er de nye tilbudene

SAS er inne i sitt tredje år på rad med overskudd. Det har åpnet for innkjøp av nye fly og et kraftig økt rutenett. Nå er bakke-tilbudet vitalt i SAS’ videre strategi for å vokse.

Derfor har selskapet nå åpnet splitter nye loungefasiliteter på Gardermoen, som er rettet mot selskapets innenlandsreisende. Fra før av finnes egne tilbud for utenrikspassasjerene.

Prosjektet kalles «den nye generasjonen lounger» som ikke kun er et sted hvor passasjerene kan slappe av med en kopp kaffe og en matbit på flyreisen. Det nye tilbudet er langt mer omfattende og byr blant annet på noe så uvanlig - i flyplass-sammenheng - som et sted hvor besøkende også kan få knadd muskelmassene eller pumpet litt jern.

En av de reisende som har glede av det, er Jorunn Ekestad. Hun er flypassasjer og innom Oslo Lufthavn, på vei til Trondheim. Hun har nettopp fått et kvarters massasje og føler seg pigg og rask før flyet hennes bringer henne nordover igjen.

– Helt utrolig deilig. Jeg er mye på farten og har ikke opplevd å finne et massasje-tilbud på andre flyplasser enn i Asia. Flott at det også kom hit, sier hun til Aftenposten.

Passasjer-pleie på bakken

Helt nytt er også tilbudet selskapet har lansert i samarbeid med et treningssenter-kjede, som gir kundene mulighet til å ta seg en løpetur eller trene med vekter som en del av bakkeoppholdet.

De som depper i mørketiden får også et tilbud, de kan sette seg i et eget lysrom og få «behandling» mens man jobber eller bare slapper av.Les også: Norge skal møte Russland om overflygingsavtale

– De fleste reiser jo på økonomibillett, men vi ser også en voksende gruppe som vil betale litt ekstra for å få tilgang til bestemte fasiliteter mens de venter på flyet. Dette gjelder også en stadig økende gruppe ferie- og fritidsreisende, sier Eivind Roald. Roald er ansvarlig for å bygge opp de nye lojalitetstilbudene i SAS.

foto
Eivind Roald er ansvarlig for å bygge opp de nye lojalitetstilbudene i SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Aftenposten

Oslo-utbyggingen er den første lounge-opprustningen for SAS. Neste prosjekt blir i Stockholm, København og Paris før de øvrige lokalitetene i Europa og USA står for tur.

– Hard kamp om disse kundene

Tor W. Andreassen er professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole. Han tror det er riktig å rette en spesiell satsing mot de kundene som reiser mest - og at satsing på bakken var noe selskapet lykkes med i Janne Carlzons tid som SAS-sjef på 80-tallet.

foto
Tor W. Andreassen. Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

– Kampen om de mest lønnsomme kundene er intens. Da må man ta alle virkemidler i bruk for å skape kundelojalitet. Dette gir høyfrekvente kunder en følelse av at de blir verdsatt. De som reiser mye vil ha komfort og god bruk av tiden på flyplassen og mellom flyvninger, mener Andreassen.

– For folk med statuskort handler det mer om å realisere seg selv ved å «henge med de kule». Derfor er det viktig at slike lounger ikke blir for lett tilgjengelig for allmuen. Da forsvinner glansen av å være der, legger han til.

Norwegian: - Folk mest opptatt av pris

Norwegian gir adgang til felles-lounger til dem med fleksible billetter på de interkontinentale rutene sine, men har ikke planer på området utover det, opplyser selskapet.

– Vi har ingen planer om egne lounger. Vi opplever at kundene er mest opptatt av lave priser, nye fly og spennende destinasjoner. I tillegg utvikler vi vårt fordelsprogram løpende med nye tilbud til våre nå 6 millioner medlemmer, opplyser kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

foto
De fleste som oppsøker flyplass-loungene gjør det for å få noe å spise og drikke, og ellers bare slappe av. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Aftenposten