Sintef Byggforsk har på oppdrag fra Regionrådet i Orkdalsregionen undersøkt mulighetene for å bygge veitunnel.

Det er ikke avdekket forhold som skulle være til hinder for at Statnett kan legge en høyspentkabel i veitunnelen, fremfor å legge den som sjøkabel. Tvert om vil det gi betydelige synergieffekter.

Sintef understreker at det dreier seg om vurderinger gjort i en svært tidlig fase. Det må bl.a. utføres nærmere grunnundersøkelser.

Tre kommuner samarbeider

Kommunene Orkdal, Agdenes og Ørland har i flere år gått med planer om å knytte sammen Fosenhalvøya med områdene sør for Trondheimsfjorden med undersjøiske tunneler. Etter initiativ fra de tre kommunene og med støtte fra regionrådet i Orkdalsregionen er det satt i gang sonderinger for å se på muligheten for å bygge undersjøiske tunneler.

Saken har fått ny aktualitet ettersom Statnett skal bygge en 420 kV høyspentforbindelse fra Namsos til Surnadal. Den skal krysse Trondheimsfjorden med sjøkabel omtrent på det stedet hvor det er mulig å anlegge en undersjøisk veitunnel under Trondheimsfjorden. I tillegg har man sett på muligheten for å anlegge en tunnel som krysser Stjørnfjorden. Den blir en ren veitunnel og ikke inneholde strømkabel.

- Vi tror en veiforbindelse kan utløse ny vekst i denne delen av Trøndelag. En veiforbindelse under Trondheimsfjorden vil berøre Orkdal, Ørland/Bjugn og Hitra/Frøya, sier daglig leder av regionrådet for Orkdalsregionen, Håkon Kibsgaard Jordet.

Om lag 400 meter dyp

Agdenes-ordfører Oddvar Indergård (Felleslista) sier en undersjøisk veitunnel vil føre til store lettelser i sambandet og ha stor betydning for kystnæringen. Også kampflybasen på Ørland vil kunne dra nytt av et helt nytt samband.

- I Norge finnes et 30-talls undersjøiske tunneler. Her er det snakk om en dybde på rundt 400 meter. Ifølge Sintef-rapporten kan tunnelen la seg bygge uten nevneverdige problemer, sier Indergård.

Regionleder Kibsgaard Jordet sier det er en uttalt enighet om at fremtiden ligger i det havet kan gi oss og at den store veksten vil komme ved kysten.

- Trøndelag er allerede stor på oppdrett av laks. Gode samferdselsløsninger vi sette oss i enda større grad til å kunne konkurrere innen havnæringen, sier Jordet og legger til: Tunnelene vil være positivt for hele vestlige Trøndelag. Orkanger, Hitra/Frøya og Ørland/Bjugn er områder med spesielt stort potensial som regionale knutepunkt.

Legger ny strømkabel

Statnett planlegger altså en ny trasé for en strømledning mellom Namsos og Surnadal, der strekningen mellom Åfjord og Surna er 134 km lang og inkluderer en sju km lang sjøkabel. Den vil krysse ytterst i Trondheimsfjorden.

I dag er det to ferjestrekninger i området. Brekstad – Valset ligger svært nær den planlagte traseen for tunnel. Denne ferjestrekningen blir overflødig ved etablering av tunnel. Ferjestrekningen Flakk – Rørvik ligger noe lenger unna, men det antas at noe av trafikken vil overføres til en fremtidig tunnel.

Det planlegges to tunneler og kravet er 50 meter overdekning. Lengden avhenger av stigningen på tunnelene, fem eller sju prosent. Legges traseen nordover fra Agdenes, vil man komme borti området med vanndyp på mellom 300 og 400 meter.

Med en stigning på fem prosent får man en total tunnellengde på 16 km for den lengste tunnelen. Blir stigningen på sju prosent, vil den totale tunnellengden bli ca. 11,4 km, altså 4,6 km kortere enn ved fem prosent stigning.

Lengden på tunnelene under Stjørnfjorden blir ca. åtte km ved fem prosent stigning og 5,7 km ved sju prosent stigning.

Store prisforskjeller

De totale kostnadene for tunnelene ved fem prosent stigning er beregnet til 3,1 milliarder kroner og 2,2 milliarder om stigningen er sju prosent. Det er altså en stor kostnadsbesparelse dersom tunnelene kan bygges med sju prosent stigning i stedet for fem prosent.

Sintef anbefaler i rapporten at man i det videre arbeidet ser nærmere på mulighetene for å få dispensasjon til å prosjektere og bygge tunnelene med sju prosent stigning, om mulig åtte prosent stigning.

Sintef anbefaler at det gjøres nærmere undersøkelser knyttet til mulighetene for å søke fravik fra kravet om maks fem prosent stigning. Tunnellengdene kan reduseres betraktelig dersom en stigning på sju prosent kan legges til grunn. Sintef anbefaler at dersom tunnelen utredes videre med sju prosent stigning, kan det legges inn et ekstra kjørefelt gjennom tunnelen slik at det etableres forbikjøringsmuligheter oppover.

Tilskudd i 40 år

Hvis tunnelen kan avløse ferjesambandet, utløses ferjeavløsningsmidler i 40 år fremover og være med på å finansiere bygging av tunnelen. Et grovt overslag gir et årlig tilskudd på 14 millioner kroner dersom Flakk – Rørvik legges ned og 29 millioner årlig hvis Brekstad – Valset avvikles.

Tunnelen blir en del av fylkesvei 710 og gå mellom Agdenes og Ørland. Nøyaktig trasé avhenger av bl.a. hvor bratt tunnelen skal stige på hver side. Statnett trenger strømkabelen i forbindelse med vindkraftutbyggingen, og den må være på plass innen 2028.

16 km lang: En skissert tunneltrasé med stigning på fem prosent, gir en total tunnellengde på om lag 16 km. Foto: Sintef
11,4 km lang: En skissert tunneltrasé med en stigning på sju prosent, gir en total tunnellengde på om lag 11,3 km. Foto: Sintef
5,7 km lang: Med en stigning på sju prosent blir den totale tunnellengden under Stjørnfjorden 5,7 km. Foto: Sintef
8 km lang: Med en stigning på fem prosent blir den totale lengden på tunnelen under Stjørnfjorden 8 km. Foto: Sintef