For tre år siden fikk Hommelvik ungdomsskole tre nye stillinger fra den rødgrønne regjeringen slik at de kunne øke lærertettheten.

- Det har vært kjempebra. Det har ført til at vi har kunnet ha to lærere inne i ganske mange timer. Jeg tror alle ungdomsskoler kunne tenke seg å være i en sånn situasjon, sier Marianne Lundberg, lærer i 10. trinn og tillitsvalgt for Utdanningsforbundet ved skolen.

Nå har kommunen fått beskjed om at satsingen avsluttes høsten 2017. Det beklager både Lundberg og kollegene John Thomas Renå og Thomas Ulstad. Økt lærertetthet har gitt dem mulighet til å komme tettere på elevene, variere undervisningen mer, dele elevene i grupper og ikke minst gi mer hjelp og underveisvurdering i timene. Det mener de nå gir resultater i form av bedre elevresultater.

- Vi opplever at vi får bedre læringsmiljø med flere voksne i klasserommet. Når vi mister disse stillingene, vil vi merke det, sier Renå.

Ikke evaluert

Det var i 2013 den rødgrønne regjeringen øremerket 1,5 milliarder kroner til en fireårssatsing med 600 flere lærere i ungdomstrinnet. Ungdomsskoler som hadde en gjennomsnittlig gruppestørrelse på over 20 elever per lærer, og hvor elever hadde en gjennomsnittlig score i antall grunnskolepoeng som var lavere enn ellers i landet, fikk tilført ekstra ressurser. Satsingen skulle følges opp med forskning, for å se om økt lærertetthet kunne føre til bedre læringsresultater og mindre spesialundervisning.

Som Dagsavisen først omtalte, kutter den blåblå regjeringen nå denne satsingen uten at den er evaluert. Ifølge avisen var det kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen som avblåste den planlagte evalueringen.

- Det er veldig rart at regjeringen ikke vil vite hva de har brukt penger på, påpeker Ulstad.

Et foreløpig notat fra Utdanningsdirektoratet peker på at elever ved de aktuelle skolene scorer bedre, det er mindre bruk av spesialundervisning og det er blitt høyere lærertetthet.

- Men det kan nesten virke som regjeringen er redd for slike resultater, sier Lundberg.

Nedbemanning

Trondheim kommune fikk 23 nye lærerstillinger ved seks ungdomsskoler som følge av satsingen.

- Det er ingen overraskelse at stillingene forsvinner, men det som er beklagelig er at det ikke blir gjennomført noen følgeforskning. Det betyr at vi ikke får noen dokumentasjon på effekten av stillingen,og vi får ikke noe godt svar på om økt lærertetthet virker, sier Berit Kirksæther, rådgiver i kommunen.

Når satsingen blir lagt ned, vil det få konsekvenser.

- Det betyr at skolene må planlegge nedbemanning. Det er en utfordring for skolene. Det blir mindre lærere til å gjøre samme jobben, sier Kirksæther som sier det så langt ikke ser ut til at lærere vil miste jobben som følge av dette.

I formannskapet

Både leder i oppvekstkomiteen, Eirik Scrøder (Ap) og SVs Ottar Michelsen reagerer på at satsingen legges ned, uten at det blir evaluert. Saken blir tatt opp i formannskapsmøtet tirsdag.

- For trondheimsskolen har dette vært en kjemperessurs, fordi vi har fått rundt 15 millioner kroner til økt lærertetthet. Nå må vi se på hvilke grep vi kan ta for å beholde disse lærerne. Vi trenger dem, sier Schrøder.

Leder i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag, Hans Lieng, mener kunnskapsministeren snarest bør følge opp forsøket med forskning slik at det er mulig å få et kunnskapsbasert bilde på om økt lærertetthet har noen virkning.

- Vi trenger å vite mer om hvordan flere lærere kan utnyttes best mulig for elevenes læring. Hvis det viser seg at dette tiltaket har gitt gode resultater, er det naturlig å videreføre det. Men det kan se ut til at ministeren er redd for å få et resultat som ikke passer inn i regjeringens politikk, sier Lieng.

Ikke konkludert

Kunnskapsdepartementet bekrefter at forsøksordningen med 600 ekstra lærere avsluttes neste år. Ifølge statssekretær Birgitte Jordahl er det foreløpig ikke konkludert om midlene skal videreføres eller ikke.

- Det er et spørsmål vi må komme tilbake til i budsjettet for neste år, skriver Jordahl i en mail til Adresseavisen.

Hun sier de vil bruke informasjonen de får gjennom blant annet elevundersøkelsen til å se hvordan det har gått ved skolene og at de vil ta initiativ til en sluttevaluering av forsøket, slik at de kan se i hvilken grad midlene har ført til ekstra læring.

Hun påpeker at de er interessert i å fremskaffe mer kunnskap om hvordan flere lærere kan bidra til at elevene lærer mer.

- Derfor har vi satt av midler til to større forskningsprosjekter som skal forske på hvordan ulike former for økt lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmijlø, skriver Jordahl.

Mer variert: Lærere i 10. trinn ved Hommelvik ungdomsskole er overbevist om at flere lærere gir mer læring. Nå ber de om at forsøket med økt lærertetthet blir fulgt opp. Fra venstre Thomas Ulstad, Marianne Lundberg og John Thomas Renå. Foto: jens petter søraa
God ordning: Lærerne Thomas Ulstad, Marianne Lundberg og John Thomas Renå er svært godt fornøyd med at Hommelvik ungdomsskole i tre år har fått midler til økt lærertetthet. Foto: jens petter søraa