I kjelleren under Vitensenteret skjer små mirakler.

Som det å skape lys, for eksempel. Det skulle bare litt intens lodding og kobling til før Kira Østerås i 8. klasse på Sverresborg skole hadde klart å lage en lommelykt ut av de enkle delene hun startet ut med få minutter tidligere.

- Oppfinnerverkstedet virker kjempespennende. Opplegget er bra. Det er artig når du får lage noe selv. Teknologifaget er spennende og lærerikt, sier Kira.

Det er ikke et spesielt felt hun er interessert i, men teknologi generelt.

- Artig å lære mer om all teknologien som vi bruker.

Julie Engtrø Olsen fra 8. klasse fra Huseby skole synes også oppfinnerverkstedet virker spennende.

- Jeg kunne tenkt meg å dra hit på ettermiddagstid også, hvis jeg har tid. Vi har lært veldig mye i teknologifaget på skolen. Det er flest gutter på faget, men lærerne er ivrige etter å få med flere jenter.

Digital sløyd

Oppfinnerverkstedet har fått navnet Trigger og ligger et godt stykke under bakken på Vitensenteret. Det ene rommet er et topp utstyrt verksted for tresløyd. En verktøyleverandør har raust bidratt med verktøy av alle slag. Martin Kulhawczuk, formidlingsleder ved Vitensenteret, er opptatt av at verktøyet skal være fremme og synes, ikke innlåst i skap.

- Jeg tror synet av verktøyet gir ideer både om hva som kan lages og hvordan man skal få det til. Så får vi heller risikere litt svinn.

Det andre kjellerrommet, et stemningsfullt rom med buet tak som ble brukt som bomberom under krigen, er verksted for elektronikk og «digital sløyd». 16 arbeidsplasser er utstyrt med loddebolter og det som trengs. Den digitale biten består av syv 3D-printere der elevene kan få printet ut produkter i plast som de har designet selv. Oppfinnerverkstedet har også et råskinn av en laserkutter. Trigger har kapasitet til å ta imot 32 elever.

Styrke lærerne

- Vi ønsker å trigge skapergledeog nysgjerrighet for teknologi ved bruk av moderne og tradisjonelle verktøy, sier Martin Kulhawczuk.

- Vi håper å inspirere lærerne til å tørre ting og hjelpe til med å løfte kompetansen hos dem. Trigger skal ikke passivisere lærerne, tvert om. Til høsten ønsker vi at alle lærerne kommer hit, til tross for at de er hardt presset på tid.

Trigger skal ikke være bare være en ressurs for teknologiundervisningen i skolen.

- Vi vil at dette skal være noe for alle. Vi tar imot barne- og ungdomsklubber, gjerne sammen med foreldre på kveldstid. Når barn og foreldre deler noe sammen, styrker det motivasjonen og potensialet for læring. På Vitensenteret har vi ferdige opplegg for grupper, men folk kan like godt lage prosjekter selv og komme hit for å sette dem ut i livet.

Mest forbrukere av teknologi

Zeljko Vucic, teknologilærer ved Sverresborg skole, mener unge er store forbrukere av teknologi uten å vite som mye om selve teknologien.

- Vi ønsker at de skal forstå hvordan ting fungerer. Her i oppfinnerverkstedet er verktøyet klargjort og Trigger har utstyr som skoler ikke har råd til.

Vucic tror elevene blir tryggere på teknologien og mer bevisste og kritiske til design og funksjonalitet. Steinar Larsen ved Huseby skole er koordinator for teknologiutdanningen i trondheimsskolen.

- Det betyr mye å få jobbe i praksis med teknologi. Dagens unge har liten erfaring med verktøy. Vi ha bra med utstyr, men det gjelder ikke alle. Trigger er et fint tilskudd. Vi kan planlegge prosjekter og komme hit og gjennomføre dem.

Fornøyd teknolog: Julie Engtrø Olsen synes oppfinnerverkstedet Trigger er et spennende sted. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Teknologi i praksis: Huseby-elevene Bjørn Kennet Bekvik, Yusuf Roni Taspinar, Per Martin Folde og Kristoffer Hauknes Bauer i full sving i det nye oppfinnerverstedet på Vitensenteret. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Annerledes skole: Lars Pedersen fra Vitensenteret forklarer fremgangsmåten mens Sverresborg-elevene Sigurd Andreas Valstad Haualand, Sindre Nilsen, Victor Jacobsen, Albert Strand Dragsnes, Magnus Myrland Hagen og Fredrick Connelly følger med. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Hule for ideer: Det nye oppfinnerverkstedet på Vitensenteret ønsker å trigge ideer og engasjement.
Blyantmusikk: Formidlingsleder og Martin Kulhawczuk lager musikk med sin selvlagede drawdio, en blyant som fungerer som en synthesizer. (Kygo har intet å frykte). Foto: jens petter søraa, Adresseavisen