Selv om de ansatte ved Sjetne skole har kjempet for endringer ved skolen gjennom klager, varslinger og i gruppemøter med kommunens arbeidsmiljøenhet, har de måttet lese om helheten i saken igjennom Adresseavisen de siste dagene. Utdanningsforbundets tillitsvalgte ved skolen er langt på vei enig i virkelighetsbeskrivelsen som nå er offentlig.

- Nå ønsker vi ny rektor velkommen. Vi gleder oss til å få delta i prosessen, si det vi mener og bli hørt. Videre ser vi frem til foreldresamarbeidet og vil gjøre det vi kan for å snu og få til en god arbeidshverdag for elever og lærere, sier Katrine Thorsen Aarre, som er klubbleder ved Sjetne skole.

LES BAKGRUNN: Full krise ved skole i Trondheim

Mistillit, ikke arbeidsmiljø

- Vi har fulgt kommunens retningslinjer i denne saken og hadde stor tro på disse prosedyrene i begynnelsen. Vi har ønsket å rydde opp lenge, men det har ikke skjedd, sier Thorsen Aarre.

Flere lærere på personalrommet bifaller det klubblederen forteller.

Støtter hverandre: Lærerne Stian Engen, Simen Løvhaug og Ingvild Berg gir uttrykk for at lærerne står samlet og bak sine tillittsvalgte, Katrine Thorsen Aarre og Simen Sæteren.

- Frustrasjonen blant lærerne har først og fremst har handlet om mistillit mellom oss og ledelsen de siste årene. Men det er ikke slik at alle har gruet seg til å komme på jobb, sier hun.

- Det har vært en vond prosess i høst. Og når det kommer frem at det er arbeidsmiljøet som er problemet, kan det oppfattes feil utenfra. Miljøet mellom lærerne er godt. Vi opplever inkluderende kolleger og backing av hverandre, sier vararepresentant, Stian Sæteren.

LES KOMMENTAR: Karakter: Ikke bestått

Lærerne redegjør i brev til politikerne

Da saken sprakk i Adresseavisen formulerte skolens lærere et brev til kommunens formannskapspolitikere hvor de skriver at det som står i avisa bare er toppen av isfjellet. Over 40 lærere har signert. Lærerne har ønsket å tydeliggjøre sitt ståsted og sine synspunkt.

- Vi ønsker å vise at vi står sammen i denne saken og at det ikke er et splittet lærerkollegium. Dette brevet er signert av dem som er på skolen i dag. Vi har ikke nådd alle som er i permisjoner eller sykemeldinger. Vi har også forståelse for at vikarer og nytilsatte, som vi har ganske mange av, ikke har erfart nok av denne konflikten til å ønske å underskrive, sier Katrine Thorsen Aarre.

I brevet beskriver de situasjonen i desember 2016 som kaotisk, med lærere som forsvant, underbemanning og manglende oppfølging.

Ønsker ikke å kommentere karakteristikken

Lærerne er tydelige på at de opplever at rektor ikke har hatt kapasitet og vilje til å løse de utfordringene skolen har stått overfor. De skriver at de har opplevd å bli overkjørt, ignorert og vist manglende tillit som fagpersoner. De hevder å ha blitt irettesatt foran foreldre og karakterisert av rektor som «en type lærer vi ikke kjenner oss igjen i». I brevet beskriver de fortvilelsen over å møte foreldre som er forbannede og elever «som ikke får den undervisninga de har krav på».

Tidligere har advokat, Bjørn Eriksen, uttalt seg på rektors vegne. Han er gjort kjent med opplysningene som fremgår av lærernes brev via e-post, tekstmelding og telefonisk kontakt mandag ettermiddag og ønsket ikke å kommentere på dette tidspunktet. Rektor har også fått muligheten til å kommentere påstandene, men har svart via tekstmelding at hun ikke ønsker å kommentere i kveld (mandag, journ anm.).

- Det er ikke rektor i seg selv som er årsaken. Hvem som er ansvarlig for at det har forblitt uakseptable forhold, må utredes nærmere. Det vil kunne ta noe tid, men skal saksbehandles i tråd med forvaltningslovens bestemmelser, sa Bjørn Eriksen tidligere samme dag.

LES LEDER: Politikerne har ikke gjort nok for å løse krisen ved skolen

Skolemiljøet er også lærernes ansvar

Lærerne hevder at kommunens skoleledelse har beskrevet en virkelighet som er fjern fra deres.

- Rådmannen sitter på informasjon fra svært mange kilder, for eksempel kommunens skoleteam, som har jobbet med flere trinn på skolen det siste halvannet året. Vi har konkludert med at det også er en jobb å gjøre i personalet og jeg blir skuffet dersom enkeltgrupper forsøker å fraskrive seg ansvar for situasjonen som har vært. Skolens ledelse, personalet, rådmannen og foreldre har et felles ansvar for å gi elevene det gode læringsmiljøet de fortjener, svarer kommunaldirektør Camilla T. Nereid.

Katrine Thorsen Aarre og Stian Sæteren er tillitsvalgte fra Utdanningsforbundet ved Sjetne skole. Lærerne er glade for at det nå skjer noe fra Rådmannens side i konflikten som har pågått ved skolen over lang tid.

Lærerne forteller om en motivert stab som ønsker å brette opp ermene og delta i prosessene ved skolen fremover.

- Vi er glade for at noe endelig skjer og ser frem til å jobbe hardt sammen med den nye rektoren og resten av ledelsen, som vi også har full tillit til, utover neste år, sier klubbleder, Katrine Thorsen Aarre.

Ny rektor vil ta tak

Den nye rektoren ved Sjetne skole, Øystein By Rise, tiltrer ved skolestart i januar. Han ble bedt om å ta jobben.

- Jeg kjenner litt til skolen og vet at det er mange dyktige lærere på Sjetne. Jeg kjenner også til bydelen, som er sterk på idrett og kultur. Når det gjelder situasjonen skolen er i, mener jeg det ikke er spørsmål om skyld, men om løsning, sier By Rise.

Han vet at det vil bli hardt arbeid, men har ambisjoner om å få til et godt lag og samarbeide tett.

- Vi er utstyrt med to ører og en munn, noe som betyr at jeg vil lytte mer enn jeg snakker. Og vi; ansatte, lederteam, foreldre og elever, skal sammen finne ut hva utfordringene er. Jeg tror dette er noe vi får til, sier Øystein By Rise.