I september var andelen ladbare personbiler 48 prosent. I samme måned i fjor lå den på 37 prosent.

Andelen dieselbiler og bensinbiler gikk ned med henholdsvis 43 og 17 prosent sammenlignet med september måned i fjor. Elbil-andelen gikk opp med 47 prosent. Bruktbilimporten økte med 33 prosent, der andelen ladbare biler utgjorde 56,9 prosent. Det er først og fremst Nissan Leaf, Kia Soul og Mitsubishi Outlander som drar opp andelen.

Tesla hadde i september svært mange nyregistreringer. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det på landsbasis registrert 1007 nye Tesla Model S og 996 Tesla Model X.

Igjen ble Volkswagen Golf nummer én på modellstatistikken med 1367 biler. Av disse var 949 e-Golf, som tilsvarer 46 prosent av alle Volkswagens nyregistreringer i september.

Tesla topper elbil-listen

Selv om VW Golf vinner når alle drivlinjer slås sammen, tar Tesla både første og andreplassen på elbil-listen for september med til sammen 2003 biler.

VW ble med 15,4 prosent det største personbilmerket i september, mens Toyota falt tilbake fra august og endte på 10,0 prosent. Tesla tok 14,9 prosent av markedet i september, 80 biler bak VW. Tesla som merke har gått frem 88,7 prosent så langt i år, mens VW som det klart største bilmerket i Norge har gått tilbake 13,4 prosent.

Andelen ladbare hybrider har aldri vært høyere enn i september. Til sammen står altså elbiler og ladbare hybrider for 48 prosent av personbilregistreringene denne måneden, mens tradisjonelle bensin- og dieselbiler (eks. hybrider) utgjorde 40 prosent.

I september ble det registrert 13 484 nye personbiler, 370 færre (- 2,7 prosent) enn i samme måned 2016. Så langt i år er det registrert 116 358 nye personbiler, 483 flere enn samme periode i fjor (+ 0,4 prosent).

Næringsandelen av personbilsalget er fortsatt historisk høy. I september var den 49,4 prosent. Hittil i år er næringsandelen av personbilsalget 52,0 prosent. Næringsandelen inkluderer også privatleasing, som er i kraftig vekst. Stadig flere privatpersoner som skal kjøpe ny bil, velger å lease den, gjerne for tre – fire år.

Rekordlavt CO₂-utslipp

Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for alle nye personbiler registrert i september var 71 g/km, 17 g/km lavere enn i september 2016.

- Det er det laveste CO₂-utslippet vi noen gang har registrert. Det skyldes at stadig flere velger ladbare biler, enten elbiler eller ladbare hybrider. Tilbudet av slike biler er større i år enn på samme tid i fjor, og det kommer stadig flere biler med lengre rekkevidde, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

I september hadde bare 18,8 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, i september 2016 var andelen 27,7 prosent. Trekker man fra dieselhybrider, hadde 18,0 prosent av personbilene som ble registrert i september, dieselmotor. I 2016 var andelen 26,4 prosent. For ti år siden valgte tre av fire nybilkjøpere dieselbil.

- Vi må 15 år tilbake til september 2002 for å finne en måned med så lav dieselandel som i september i år. Trenden er klar, vi ser at stadig flere nybilkjøpere velger biler med andre motoralternativer enn diesel, sier Solberg Thorsen.

Populært med hybrid

52,6 prosent av de nye personbilene registrert i september hadde bensinmotor. Trekkes de med hybriddrift fra, er andelen bensinmotorer på 22,0 prosent. I 2016 var andelen for alle personbiler med bensinmotor 53,3 prosent og 25,8 når de med hybriddrift ikke tas med.

Det ble registrert 4234 nye personbiler med hybriddrift i september, hvorav 2674 var ladbare. Hittil i år har personbiler med hybriddrift 30,5 prosent markedsandel. I september ble det registrert 3856 nye personbiler med nullutslipp, en økning på 46,7 prosent fra september 2016. Nullutslippsbilene hadde 28,6 prosent markedsandel. Seks av de nye registrerte personbilene var hydrogenbiler, resten var elbiler.

- At nullutslippsbilene nærmer seg 30 prosent i én måned er oppsiktsvekkende høyt, selv i Norge, mener Øyvind Solberg Thorsen. Selv om det er kommet flere elbiler med lengre rekkevidde, er det fortsatt et begrenset antall modeller å velge blant.

- At så mange nybilkjøpere velger elbil, viser at bilkjøperne er blitt mer miljøbevisste, men også at mange frykter det vil bli enda flere restriksjoner for fossildrevne biler i tiden fremover, sier Solberg Thorsen.

Hittil i å er det registrert 23 269 nye nullutslipp personbiler, en økning på 32,9 prosent fra samme tid i fjor. Så langt i år har 39,4 prosent av nybilkjøperne

valgt firehjulsdrift.

Personbilsalget i september

1. VW Golf (1367).

2. Tesla Model S (1007).

3. Tesla Model X (996).

4. Volvo V90 (408).

5. Toyota Yaris (347).

6. BMW i3 (313).

7. Mitsubishi Outlander (312).

8. Toyota RAV4 (299).

9. VW Passat 298).

10. Toyota Auris (263).

11. Toyota CH-R (237).

12. Volvo XC60 (233).

13. Skoda Octavia (219).

14. BMW 2-serie (214).

15. Mercedes-Benz C-klasse (212).

Sølvplass: Tesla Model X ble forrige måneds nest mest solgte elbil i Norge, med 996 biler. Den første Model X i Trøndelag ble i fjor sommer levert til Harald Kristian Pedersen fra Orkdal. Foto: Terje Svaan
Bronse: Volkswagen e-Golf oppnådde i september 949 nyregistreringer, og havnet med det etter både Tesla Model S og Tesla Model X. Men regnes alle drivlinjer, toppet Golf nybilsalget med 1367 biler. Foto: Ole Martin Wold