Nylig skrev Adresseavisen om elsykkelsalget, som økte med 30 prosent fra 2016 til 2017. I fjor ble det solgt 50 000 elsykler i Norge, ifølge Norsk Sportsbransjeforening.

Terje Lutdal hos Trondheim Elsykkel forteller at de fleste kundene kjøper sykler til bybruk. Men det er også en økning i salget av transportsykler, hvor en kan frakte barn og varer foran eller bak.

– Vi får stadig tilbakemeldinger fra kunder som lar bilen stå mye mer enn før. De synes sykkelen er mer effektiv, særlig i sentrum og andre steder hvor det er vanskelig å parkere.

Kjente motormerker

Sykkelprodusenter og energirådgivere har gjort ulike regnestykker hvor innkjøps- og driftsutgifter sammenlignes mellom elsykkel og bil. På elsykkelkalkulator.no, som er utviklet av Energiportalen, kan du plotte inn sykkelpriser og bilpriser og sammenligne kostnader.

– Om du bruker sykkelen året rundt, må du regne med mellom 2–3000 kroner i vedlikeholdsutgifter i året, sier Lutdal.

– Men hva er levetiden for en elsykkel?

– Dersom du kjøper en sykkel med et kjent motormerke som Bosch, Shimano eller Yamaha, forventer både importører og vi at det skal være mulig å få tak i nødvendige reservedeler i all overskuelig fremtid. Om du trenger et nytt batteri etter seks-sju år, eller en ny motor etter x antall år, skal det være mulig. Produsentene ser at det er et ettermarked her, slik som det er på bildeler. Vi anbefaler kjente merker. Da får vi får raskt tak i reservedeler fra produsentene, sier Lutdal.

foto
Elsykkelmarkedet er voksende, det samme er utvalget av modeller. Her er en sykkel til drøye 30 000 kroner. Foto: Richard Sagen

Batteri og kulde

Han driver forretningen sammen med samboeren Anna Siennicka. De merker konkurransen fra de store kjedene, men mener de har fordeler som nisjebutikk.

– Det er mange på markedet nå, og de store kjedene selger nok mye sykler. Men dette er et teknisk produkt som trenger mer oppfølging enn en vanlig sykkel. I Sveits går utviklingen mot at mer og mer av elsykkelsalget skjer i fagbutikker, fordi de kan gi raskere hjelp om noe går i stykker. Hos oss får kundene lånesykkel, når deres sykkel er på service. Vi kaller det driftsgaranti. Det er viktig for dem som er avhengige av sykkelen som et daglig transportmiddel, sier han.

– Tåler elsyklene kulda vi har opplevd i vinter?

– Ja, de tåler det. Men rekkevidden går ned når det er kaldt. Vi anbefaler å ta med batteriet inn når du parkerer sykkelen, eller å ha på et batteritrekk. En må passe på litt ekstra når det er kaldt. Men det skal ikke være noe problem, så lenge en tar forholdsregler, sier Lutdal.

Ingen tvil på Bakklandet

foto
Til alle årstider: - Det har blitt en livsstil, og jeg er ikke sesongavhengig, forteller Wenche Haugnes (53). Foto: Richard Sagen

Nylig skrev vi om elsyklist Wenche Haugnes, som sykler 500 mil i året. Hun betalte nærmere 30 000 kroner for sin elsykkel for tre år siden og har akkurat hatt sin sykkel inne på service. Det ble 1400 kroner for en overhaling, nytt skivebremsesett og bremseskive. Hun prøver å holde sykkelen i stand året rundt, men medgir at det er vanskeligere i vinterhalvåret.

– Av og til når jeg kommer hjem, sprayer jeg den med sykkelvask og tømmer over ei bøtte eller to med varmtvann. Så tar jeg sykkelen inn på stua og tørker den til neste dag. Sånne ting kan en gjøre når en bor alene, sier hun og smiler.

foto
Positiv: Arve Grøtte ved Sykkelbua på Bakklandet understreker at vedlikeholdet er viktig. Spesielt på bremsene, fordi du bruker dem enda mer enn på en vanlig tråsykkel. Foto: Bård Sande

Fra Sykkelbua på Bakklandet har Arve Grøtte fulgt sykkeltrender gjennom nærmere 40 år som sykkelreparatør.

– Elsyklene er blitt bra, og det lite tull med elektronikken. Hvis valget står om å sykle, eller å la være, er jeg ikke tvil. Kjøp elsykkel! Det får folk ut – for du trenger ikke være sportsmann for å sykle på elsykkel, sier Grøtte.

Vil doble syklingen i Trondheim frem mot 2025

Kontrovers på to hjul

Også syklister trenger gode parkeringsplasser

Vi kjøpte 40 000 elsykler i 2016

En tid for å fikse, en tid for å trø

Uten svettebånd opp motbakkene

Elsykler med Adam (5) og Endre (1) i snødrev og kulde