Etter utvidelsen er det 34 kommuner fra Nordmøre til Helgeland som har sluttet seg til forsøket på å flytte laks fra vogntog til frakteskip. De 34 kommunene er eiere i de fire havneselskapene som deltar i samarbeidet.

Formalisert under messa

Utvidelsen ble formalisert under fiskerimessa Nor-Fishing, der Trondheim Havn IKS og Helgeland Havn IKS sluttet seg til Kysthavnalliansen, som fra før besto av de to havneselskapene Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS. IKS er forkortelse for interkommunalt selskap.

LES OGSÅ: Derfor ble det bråk i Trondheim Havn

Midt-Norge

Det som før i realiteten var en allianse mellom Vikna, Nærøy og Kristiansund, er nå blitt et havnesamarbeid for Nordmøre, Trøndelag og Helgeland.

LES OGSÅ: Lederartikkel: Kysthavn er innovasjon på sitt beste

– Gjennom alliansens initiativ, går oppdrettere, transportører, havner og myndigheter sammen for å se hvordan sjøtransport kan avverge framtidig trafikkaos når sjømateksporten flerdobles, sier havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS, ifølge en pressemelding.

Frem til nå har Kysthavnalliansen jobbet for å tilrettelegge havnene på Hitra og i Rørvik for sjømateksport.

LES OGSÅ: Det blir likevel testsenter for havbruk på Frøya

Vanskelig: returgods

– Viktig infrastruktur er på plass, men Kysthavnalliansens viktigste jobb starter egentlig nå ved å få sjømat og returgods over på sjøen i praksis, og etablere gode dør til dør-løsninger fra Nordmøre i sør til Helgeland i nord. Vår visjon er at det i Midt-Norge skal være mer naturlig å velge sjøtransport enn langtransport på veg, sier Kurt J. Johansson, havnedirektør i Helgeland Havn IKS og leder i den utvidede Kysthavnalliansen.

LES OGSÅ: Seks områder Norge bør satse på

Et av problemene for lakseeksport på kjøl er at det er vanskelig å gjøre transporten økonomisk lønnsom uten returgods fra havner på kontinentet.