- Vi skal gi kunnskap som ikke bare varer til eksamen, men som varer livet ut, og vi skal lære bort metoder som gjør studentene i stand til å lære nytt resten av livet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Torbjørns time står på timeplanen for de NTNU-studentene som ønsker det. Statsråden er på universitetsturné for å få gode tips til bedre kvalitet i undervisningen for studentene i universitet og høyere utdanning. Torbjørn Røe Isaksen slår fast at forelesning fremdeles er en svært vanlig undervisningsmåte på norske universitet og høyskoler, men han tror ikke det er den aller beste måten å lære på.

For mye enveisformidling

- Du kan nok lære en del av en gnistrende god foreleser, men du lærer enda mer dersom du også kan diskutere med foreleseren etterpå, sier Torbjørn Røe Isaksen. Han slår fast at høyere utdanning er for mye preget av enveisformidling. I stedet vil han ha det han kaller for aktiviserende og varierte læringsformer.

Isaksen forbereder en stortingsmelding om utdanningskvalitet og vil ha studentene med på laget. Derfor har han satt av 45 minutter. Først 20 minutter til forelesning fra kunnskapsministeren. Deretter 25 minutter med spørsmål fra salen.

Utdanner til endring

- Vi må være klare for endring, er hovedbudskapet. Kunnskapsministeren viser til Facebook som legger lokk på samfunnsdebatten ved å fjerne det berømte Vietnam-bildet. Han viser til Nokia som hadde en svært vellykket endring fra bildekk og gummistøvler til mobiltelefon, men som ble utkonkurrert da smarttelefonen kom. For å understreke poenget ber han studentene i salen rekke opp hånda dersom de har en nokiatelefon. Han får tre hender i været. Han understreker at også land kan miste posisjonen sin og viser til at Norge trenger omstilling fra olje og gass. Kunnskapsministerens poeng er at Norge trenger velutdannede mennesker som kan skape endring.

Etterlyser utfordring, engasjement og veiledning

- Utfordring, engasjement og veiledning, sier Jon-Abraham Lie Leinæs. Han mener det er honnørord som ofte blir brukt om utdanningen, men som han har savnet. Han er ferdig med lektorstudiet i realfag og tar nå årsstudium i historie. Han har altså lang erfaring som student og erfaring både fra Dragvoll og Gløshaugen.

- Hva kan dere gjøre for at det skal bli mer av dette? spør Leinæs.

Torbjørn Røe Isaksen har også oppfattet at mange studenter mener de får for lite veiledning. Svaret fra kunnskapsministeren er at vi må bli mer opptatt av god undervisning. Han viser til at det er forskning som først og fremst har gitt status på universitetene.

Konkurranser om undervisning

- Det har vært mindre satsing på undervisning. Vi må gjøre noe slik at det å være en dyktig underviser også gir progresjon på karrierestigen.

Kunnskapsministeren ønsker seg også flere konkurranser for fremragende utdanning – slik at det kan bli ekstra penger å hente på å være ekstra dyktig underviser på samme vis som det er penger å hente på å være en fremragende forsker.

Sara Watne er fakultetstillitsvalgt på SVT-fakultetet og psykologistudent. Hun er opptatt av store forelesninger med mange studenter i samme sal. Men kunnskapsministeren tror ikke det er mulig å komme ned på klassestørrelser på 25–30 studenter.

Belønningssystem for studenter

Belønningssystemet for studenter er også et tema kunnskapsministeren får med seg fra Torbjørns time på Dragvoll. Han mener det er riktig å belønne for å ha tatt en grad enn å ha tatt studiepoeng. Men Ingvild Marie Sørlie som er studentpolitiker og sitter i NTNU-styret påpeker at det er uklart om det er den samme belønningen for å ta en treårig grad som en femårig grad. Og det greier ikke kunnskapsministeren svare på. Ingvild Marie Sørlie er også opptatt av at det er viktig å legge til rette for andre aktiviteter enn bare studier.

- I Trondheim er det mye positivt å gjøre enn bare å studere, sier hun.

I tillegg fikk kunnskapsministeren med seg råd om å satse på dannelse og ikke bare utdanning. Han fikk med seg at intervju som avdekker personlig egnethet til utdanningen kan være like viktig som karakterer.

LES OGSÅ: Dette studiet har landets beste utdanning

Savner utfordring, engasjement og veiledning: Jon-Abraham Lie Leinæs viser til honnørordene og mener det har vært for lite av det i hans utdanninng. Foto: Morten Antonsen
Belønning: Invild Marie Sørlie er studentpolitiker og medlem av NTNU-styret. Hun mener det er feil at en treårig grad og en femårig rgad blir likt belønnet. Foto: Morten Antonsen
Store forelesninger: Psykologistudent og fakultetstillitsvalgt Sara Wathne kommenterte de store forelesningssalene med mange studentene, men det kunne ikke kunnskapsministeren love å gjøre noe med. Foto: Morten Antonsen