Den største endringen blir etableringen av tre metrolinjer, som skal trafikkeres av metrobusser.

I tillegg til metrolinjene blir det om lag 40 bydelslinjer og bynære linjer som skal binde byen sammen på tvers. Disse linjene dekker bydelene og nabokommunene Klæbu, Melhus og Malvik.

Flere av linjene bringer passasjerene frem til omstignings- og knutepunkt, mens noen kjører direkte til andre målpunkt som Trondheim sentrum og St. Olavs hospital. Det vil i tillegg være nattbusslinjer som kjører natt til lørdag og søndag.

- Hva ser AtB som de største utfordringene, direktør for kommunikasjon og drift, Grethe Opsal?

Tre linjer. De 58 metrobussene skal trafikere tre linjer på til sammen 50 kilometer. Linjene får avgang mellom hvert 5. og 10. minutt i rushtiden. Foto: Vaan / Hool / Nettbuss

Landets mest moderne

- Den største utfordringen fremover er å få på plass nødvendig infrastruktur for at systemet skal fungere godt og få formidlet hvilke reisemuligheter det vil gi for både eksisterende og nye kunder.

Hun fremholder at 3. august 2019 får trondheimsområdet landets mest moderne kollektivtilbud. - Vi jobber nå med å forberede et moderne og fremtidsrettet kollektivsystem, som skal gjøre byen vår til et enda bedre sted å bo. Det nye kollektivsystemet er bygd opp som et nettverk. Dette betyr at langt flere vil få mulighet til å reise kollektivt på andre reisestrekninger enn i dag, og flere vil få et reelt alternativ til å kjøre bil.

Metrobusstasjon: Stoppestedene for metrobuss kalles stasjoner. De største stasjonene får leskur på 60 meter. Dette er stoppestedet Portalen ved Solsiden. Foto: Mariann Dybdahl

Opsal legger til at det nye kollektivsystemet er bygd opp på bakgrunn av reisestrømmene til befolkningen, hvor folk reiser til jobb, skole og fritid. I tillegg til fordelene mange reisende vil oppleve med det nye nettverket, vil bussene gå oftere og få større kapasitet. Det legges til rette for at folk i større grad skal kunne reise kollektivt både til jobb, skole, handel og fritid. Det nye kollektivsystemet vil også gi flere et bedre tilbud i egen bydel.

Med nytt kollektivsystem kan reisende bytte buss på omstignings- og knutepunkt uten å måtte ta omveien om sentrum, slik som mange må i dag. Dette gir mange nye reisemuligheter og gjør reisen mer effektiv.

Møter mange skeptiske

- Vi møter mange som er skeptiske til endringene, og det er vår jobb å formidle at nytt kollektivsystem vil gi et bedre tilbud til flere og at alle grupper vil kunne reise trygt og enkelt. Det er f.eks. ikke slik at bussene vil ha så kort stopptid på stasjonene at eldre og mennesker med fysiske utfordringer ikke vil rekke å komme seg på. Alle skal om bord, og det skal være trygt for alle å ta bussen også med nytt kollektivsystem.

Det bygges stasjoner for metrobussen på totalt 23 steder i løpet av sommeren. Byggingen av stasjoner , knute – og omstigningspunkt fortsetter ut over høsten. Foto: Mariann Dybdahl

- Vil AtB gi passasjerene mer og bedre informasjon fra 3. august neste år?

- I tillegg til nytt nettverksbasert kollektivsystem, jobber vi med å tilby bedre og mer forutsigbar informasjon til kundene, bl.a. gjennom at vi får et nytt sanntidssystem.

Kan gå rett om bord

- Blir det enklere å løse billett?

- Det vil være like enkelt som i dag å kjøpe billett og det vil være enklere og mer effektiv å gå om bord, ettersom alle som har forhåndskjøpt billett kan gå rett om bord og sette seg. Langs metrolinjene må alle ha kjøpt billett på forhånd før de går om bord i bussen.

- Hvordan vil AtB holde publikum informert om alt som skal skje i tiden fremover?

- Vi har allerede startet informasjonsarbeidet, men vil bli langt mer synlig nå fra høsten av og fremover mot august 2019. Vi vil både ha ordinær annonsering i ulike kanaler, eksempelvis i aviser, sosiale medier og på kino, i tillegg til detaljert informasjon rettet mot ulike bydeler og målgrupper. Vi legger blant annet opp til husstandsinformasjon og informasjonsstander med medarbeidere som kan svare på spørsmål, og informasjonsmøter mot ulike interesseorganisasjoner. I overgangen fra dagens til nytt system i august 2019 vil det være veiledere rundt omkring på holdeplasser og knutepunkt som bistår reisende. Vårt kundesenter vil alltid kunne svare på spørsmål, sier Opsal.

Elbusser. Fra 3. august neste år får Trondheim det største elbusstilbudet i landet med fire linjer. Tide Buss har bestilt 25 elbusser av typen 7900 Electric fra Volvo Bussar. Foto: Volvo Bussar

VIDEO: Bli med på prøvetur med metrobussen

Får en ny busspark

Allerede i dag kan folk lese mer om det nye kollektivsystem på atb.no. Her finner man blant annet informasjon om hvilke linjer som vil gå hvor, hvor ofte de vil gå, hvordan bussene vil bli, stasjoner og mye mer. Man kan også finne en side med ofte stilte spørsmål.

Er dere i rute med hensyn til anskaffelse av bussmateriell, bygging av holdeplasser og ny rutestruktur?

- Våre operatører har alt av bussmateriell i rute, og det vil bli en flunkende ny og moderne busspark med både nye metrobusser, elbusser og ordinære busser. Det jobbes med de siste detaljene på rutestrukturen og vi har tett dialog med Statens vegvesen og Trondheim kommune, som legger til rette for infrastrukturen og bygging av nye holdeplasser, stasjoner og knutepunkt. I byggeperioden vil det kunne oppleves noen endringer og avvik, men vi vil være til stede med informasjon i ulike kanaler for å veilede kundene på best mulig måte, sier Grethe Opsal.

Det bygges stasjoner for metrobussen på totalt 23 steder i løpet av sommeren. Byggingen av stasjoner , knute – og omstigningspunkt fortsetter ut over høsten. Foto: Mariann Dybdahl