Begge de to traseene har en kostnadsramme på cirka 28 millioner kroner. Metrobussprosjektet, som har laget en utredning om trasévalget, går inn for Selsbakkvegen. Rådmannen støtter anbefalingen.

Holdeplassene Byåsen skole og Søndre Hallset legges ned

Dersom politikerne i formannskapet støtter rådmannens innstilling, betyr det at holdeplassene Byåsen skole og Søndre Hallset legges ned.

Den aktuelle strekningen inneholder omstigningspunktene Munkvoll og Hallset. Samtidig som to holdeplasser blir foreslått lagt ned, blir det etablert et omstigningspunkt for metrobuss i Selsbakkvegen.

Metrobussene skal være ryggraden i det nye kollektivsystemet i Trondheim om to år. 58 metrobusser på 24 meter skal trafikkere 147 stasjoner fordelt på tre metrobusslinjer.

Metrobusslinje 3 går fra Rydningen til Lohove via sentrum. Strekningen mellom Byåsen barneskole og Hallset skal også betjenes av to bydelsbusser.

Munkvoll på AtBs prioriteringsliste for kritiske tiltak

Omstigningspunkt på Munkvoll et ett av punktene på AtBs prioriteringsliste over infrastruktur som er kritisk å ha på plass før metrobussene begynner å kjøre 3. august 2019. Årsaken er utfordringer med fremkommeligheten for bussene over trikkeskinnene på Munkvoll.

I dag kjører rute 5 i retning sentrum om Arnt Smistads veg for å unngå skade på leddbussene. «Det er ikke avklart i hvor stor grad valgt busstype for metrobuss vil ha samme problem», skriver rådmannen.

Kommentar: Fire spørsmål om metrobuss som trenger svar

Kryssing av trikkesporet må utbedres

Rådmannen påpeker at «for at metrobussen skal komme seg opp bakken mot Bøckmans veg, er det nødvendig å utbedre både kryssingen av trikkesporet og kurven på vegen rett etter. Dagens utforming gir risiko for at belgen på bussen subber nedi trikkesporet. Utbedringen reduserer risikoen for skade på bussen», heter det i innstillingen.

Dersom Selsbakkvegen blir valgt som trasé, innebærer det at krysset Bøckmans veg – Selsbakkvegen må senkes for å unngå at bakken til Bøckmans veg blir for bratt for metrobussen.

Alternativ trasé i Arnt Smistads veg

På grunn av utfordringene med å kjøre leddbusser over trikkekryssingen i Selsbakkvegen, har Metrobussprosjektet utredet Arnt Smistads veg som alternativ trasé. Valg av trasé vil være avgjørende for stasjonsstruktur og plassering av omstigningspunkt.

Ved å velge traseen via Arnt Smistads veg unngår man utbedring av krysset i Bøckmans veg.

Byåsenrektor bekymret for busstilbudet

Begge traséalternativene innebærer nedleggelse av holdeplassen Søndre Hallset, som i dag er nærmeste holdeplass til Byåsen videregående skole.

Rektor Geir Vikan ved Byåsen videregående skole uttrykte i et Ordet Fritt-innlegg i vinter bekymring for at nedleggelsen av Søndre Hallset holdeplass vil gi et dårligere busstilbud til elevene ved skolen.

«Jeg ser det som sannsynlig at en del elever vil velge andre måter å komme seg til skolen på hvis vår vante holdeplass blir fjernet», skrev Vikan.

Økt gangavstand på 50 meter for Byåsenelever

Rådmannen peker i sin innstilling på at ved nedleggelse av holdeplassen Søndre Hallset vil omstigningspunktet på Hallset bli nærmeste stasjon for Byåsen videregående, noe som vil gi en økning i gangavstand på 50 meter.

«Elevene må krysse over Selsbakkvegen for å komme til og fra plattformen i retning fra byen. Det etableres gangfelt for å ivareta trafikksikkerheten», heter det i rådmannens innstilling.

Metrobussprosjektet peker i sin utredning på at en trasé i Selsbakkvegen støtter opp under Munkvoll som omstigningspunkt og gjør det enkelt å bytte fra trikk til buss.

Det vil også være bare behov for punktvis utbedring av bredden for å tilpasse Selsbakkvegen til metrobusstrasé, mens det i Arnt Smistads veg må gjøres både erverv av privat eiendom og være større behov for å utvide veibanen.

En trasé i Selsbakkvegen betyr at dagens holdeplasser i Selsbakkvegen må oppgraderes til omstigningspunkt for metrobuss. Med en plattform på 40 meter vil det være plass til en metrobuss samtidig med en annen buss.

KOMMENTAR: Nå må det peises på

Økt trafikk av elever over trikkesporet

En av konsekvensene av å legge ned holdeplassen ved Byåsen skole er økt gangtrafikk over trikkesporet på Munkvoll.

«Det vil være behov for å oppgradere kryssingen av trikkesporet for å gjøre den trygg og attraktiv for gående», skriver rådmannen.

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Det er utfordringer med fremkommeligheten for bussene over trikkeskinnene på Munkvoll. I dag kjører leddbussene i retning sentrum i Arnt Smistads veg for å unngå skader. Foto: Kristoffer Furberg
Metrobussene skal være ryggraden i det nye kollektivsystemet i Trondheim om to år. 58 metrobusser på 24 meter skal trafikkere 147 stasjoner fordelt på tre metrobusslinjer. Foto: Van Hool / Nettbuss