Derfor velger stadig flere privatleasing. Om lag halvparten av Volvos nybilkunder satser nå på å lease fremfor å eie.

- Ikke minst usikkerheten rundt bilavgiftene og følgelig hvilken type bil de skal satse på, gjør at flere leaser. Kundene overlater til oss å ta usikkerheten ved få solgt bruktbilen, sier salgssjef for Volvo ved Kverneland Bil i Trondheim, Steinar Jonassen.

Han legger til at etter en liten dupp for noen år siden på grunn av nye avskrivningsregler, er privatleasing igjen blitt populært. Det gjelder særlig for de litt mindre Volvo-modellene som V40 og V60 hybrid. Det er mer vanlig å eie XC90.

Kan spare penger

- Å lease en mindre bil i tre år kan være billigere fremfor å eie. Det viser totalregnskapet, sier Jonassen.

Blant dem som leaser finnes folk i alle aldre, med en liten overvekt blant de under 50.

Markedssjef Jon Robert Rønnes ved Toyota Bilia i Trondheim forteller at stadig flere privatkunder ønsker å lease. Leasing er ikke lenger forbeholdt firmakunder.

- Flere velger et praktisk og forutsigbart bilhold, andelen privatleasing øker fra år til år. Det er enkelt, du kan få alle utgifter som service, drivstoff, dekkhotell og forsikring på én faktura, sier Rønnes.

Ungdom tiltrekkes

Det er en klar trend at mange unge bilkunder foretrekker leasing. Det ser man ikke minst med hensyn til den nye crossoveren Toyota C-HR, som lanseres i disse dager.

Det er mest vanlig å lease en bil i tre år, og den gjennomsnittlige kjørelengden er 15 000 km i året.

- Noen klager på at ved tilbakelevering blir de trukket for den minste skade, som en liten stripe i lakken?

- Vi skal også leve av videresalg. Kunden skriver under på et skjema der det fremgår hva som er normal slitasje og hva som betegnes som unormal slitasje. For en som behandler bilen normalt, er ikke det noe problem.

Vil fortsette å lease

- Blir det stort sett med de tre årene, og så er kunden tilbake til å eie bilen?

- Har folk først prøvd leasing, så fortsetter de. De aller fleste gir uttrykk for at de ikke kan tenke seg å skulle eie en bil igjen.

- Det er med andre ord flere fordeler enn ulemper?

- Den største fordelen er når du skal bytte bil etter tre år. Lav fastrente og tre års service inkludert gjør det attraktivt å lease. I Norge skiller vi oss ut med hensyn til bilkjøp. Trenden ellers i Europa går ut på å leie, ikke eie bil, sier Rønnes.

Bilforhandlerne sier de er forsiktige med å anbefale kundene bensinbil, dieselbil, hybrid, ladbar hybrid eller elektrisitet. Det avhenger av kjøremønster.

Diesel for store biler

- For en stor firehjulsdrevet SUV er det egentlig ikke noe alternativ til diesel. Men flere av våre kunder velger bensinmotor for småbilene som V40, sier Steinar Jonassen.

For de fleste av Volvos modeller går avgiftene ned fra neste år. En plug in-hybrid Volvo XC90 får neste år en avgiftslette på rundt 100 000 kroner.

- Det hevdes at folk som kjører plug in-hybrid ikke bryr seg med å lade for de har likevel spart så mye på å kjøpe en slik bil?

- Det er ikke vår erfaring. Kundene passer på å lade batteriene slik at de kan kjøre mest mulig elektrisk og på den måten spare både drivstoff og miljøet, selv om rekkevidden er på bare tre–fem mil, sier Jonassen.

Avgiftene speiler salget

Markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) sier bilsalget avspeiles helt klart etter om avgiftene går opp eller ned.

- Mange vil nok gjøre det de kan for å sikre seg en bil før avgiftene går opp, mens de som skal ha en bil der avgiftene går ned, vil vente til nyåret med å få den registrert. Selv om man må betale halv årsavgift, vil det kunne lønne seg å få bilen levert før nyttår hvis prisen går opp mange tusen, sier Røssevold.

- Hvilke råd vil du gi folk som har planer om bilbytte?

- Om man skal kjøpe elbil eller diesel eller noe annet, kommer an på behovet. Se på hvilket kjøremønster du har. Vi ønsker ikke å gi råd, vi ønsker å være objektive. Men vi ser at folk som bor ute i distriktet og kjører mye, velger diesel. Det gjelder også folk i byene som kjører mye og over lange avstander. I byene er det mer vanlig å velge elbil.

Lave lånerenter

- Stadig flere leaser bil?

- Det lave rentenivået gjør det gunstig å lease. Men noen føler en usikkerhet når de skal levere tilbake bilen etter tre år, og det skal tas takst. En liten karosseriskade kan fort bli dyr. For mange er det tungt å svelge at de blir trukket så vidt mye.

- Hva er gunstigst–å lease eller eie?

- For noen vil det kunne lønne seg å lease, det blir billigere enn å eie. I løpet av tre år skjer den teknologiske endringen på bilfronten svært raskt. Leaser du, er det eieren som må sørge for å få solgt videre en bil som ikke er like ettersport som den en gang var.

Røssevold legger til at det er blitt flere aktører på leasingmarkedet. Tilbudet er blitt større og konkurransen om kundene er blitt hardere. Markedet for leasing vil bare øke i årene fremover.

foto
Gunstig: - Å lease en mindre bil i tre år kan være billigere i stedet for å eie. Det viser totalregnskapet, sier Steinar Jonassen ved Kvernalnd Bil i Trondheim. Foto: Nils H. Toldnes